וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעות נגד האו"ם וסנקציות על רוסיה: הקונגרס ה-115 יוצא לדרך

3.1.2017 / 12:15

בית הנבחרים והסנאט שבשליטת הרפובליקנים יתכנסו מחרתיים כדי להצביע נגד החלטת מועצת הביטחון על ההתנחלויות. הם גם דונו בתגובה להתערבות מוסקבה בבחירות, ברקע הבטחת טראמפ לחשוף פרטים בנושא

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הקונגרס ה-115 של ארצות הברית יוצא לדרך: שמונה שבועות אחרי הבחירות לנשיאות ייכנסו היום (שלישי) לתפקידם הנציגים החדשים בבית הנבחרים של ארצות הברית. בתחילת סדר היום צפוי יו"ר בית הנבחרים המכהן, פול ראיין, להיבחר לכהונה נוספת בתפקידו. כבר ביום שישי הקרוב ייערך מושב משותף של בית הנבחרים והסנאט שבו יוכרז באופן רשמי דונלד טראמפ כנשיא הנבחר של ארצות הברית.

בבחירות בנובמבר הבטיחו הרפובליקנים גם את המשך השליטה בשני בתי הקונגרס, דבר שיקל מאוד על הנשיא הנבחר לממש את המדיניות שעליה התחייב במהלך קמפיין הבחירות. בין המהלכים הראשונים שיצאו לדרך כבר השבוע ניתן למצוא דווקא מהלך שקשור באופן ישיר לישראל: בכוונת הרפובליקנים להצביע עוד לפני ההשבעה, כבר ביום חמישי, על החלטה המתנגדת להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות.

אחרי שההחלטה תאושר בבית הנבחרים, היא צפוייה לזכות גם לאישור הסנאט. על אף שלהחלטה הצפויה אין תוקף מחייב, היא תעניק רוח גבית לעמדתו של טראמפ נגד ההחלטה שעברה ללא וטו מצד הממשל היוצא, ולאותת על שינוי משמעותי במדיניות של הממשל הנכנס כלפי ממשלת ישראל.

דונלד טראמפ באירוע באחוזתו לכבוד השנה החדשה, 1 בינואר 2017. רויטרס
ייהנה מקונגרס תומך. טראמפ באירוע השנה החדשה/רויטרס

צעד משמעותי נוסף שייצא לדרך כבר השבוע הוא ביטול רפורמת הדגל של הנשיא היוצא ברק אובמה, שזכתה לשם "אובמה קר" ועיקרה הבטחת ביטוח בריאות לכל. מנהיגי הרפובליקנים בקונגרס התחייבו לקדם את המהלך עוד לפני השבעת הנשיא הנבחר, בשאיפה לבטל את הרפורמה עד תום מאה הימים הראשונים לכהונתו. מהלכים נוספים שייצטרכו את אישור הסנאט הם מינויי הממשל של טראמפ. ההערכה היא כי כל המינויים יאושרו, אולם הרוב הדחוק עליו נשענים הרפובליקנים בסנאט, 52 מול 48, עלול להקשות עליהם את ההליך.

במקביל לכינוס הקונגרס, מצפים בארצות הברית לשמוע ביממה הקרובה התייחסות מצדו של טראמפ בנוגע להתערבות הרוסית לכאורה במערכת הבחירות. בשבוע שעבר הורה אובמה לגרש מאדמת ארצות הברית 35 דיפלומטים רוסים בתגובה ל"מאמצים לפגוע באינטרסים אמריקניים".

טראמפ, מנגד, נשמע ספקן הרבה יותר ואמר במסיבת ערב השנה האזרחית החדשה באחוזת הנופש שלו במאר א- לאגו, פלורידה: "אני יודע הרבה על פריצה למחשבים. קשה להוכיח את זה. זה יכול להיות מישהו אחר. אני יודע דברים שאחרים לא יודעים". לשאלת אחת העיתונאיות מה אותו מידע שיש בידיו הבטיח טראמפ כי יתייחס לכך עם שובו מחופשת חג המולד. "תגלו ביום שלישי או רביעי", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ג'ון מקיין. מאי 2016. AP
תוקף את פוטין ואת רוסיה. הסנאטור מקיין/AP

ואולם, דובר הבית הלבן המיועד, שון ספייסר, הנמיך אמש ציפיות לקראת האפשרות שטראמפ יחשוף מידע חדש בנוגע למתקפות סייבר שאירעו במהלך קמפיין הבחירות. "זו לא שאלה של לחשוף בהכרח", אמר בריאיון לרשת CNN. לדבריו, "הנשיא הנבחר חשוף למידע מסווג, לתדרוכי מודיעין, הוא מקבל תדרוך מהיועצים לביטחון לאומי על בסיס יומי, ויש לו את המידע שאין לרוב האנשים. והוא מסוגל להבין מה המודיעין ולהסיק מכך מסקנות. הדוח שעליו מדברים אינו סופי וגם הנשיא הנוכחי לא ראה אותו. זה לא אחראי לקפוץ למסקנות. הוא ידבר על המסקנות שלו ועל איפה הוא חושב שהדברים עומדים".

עם זאת, דווקא שניים מבין בכירי הסנאטורים הרפובליקנים - ג'ון מקיין מאריזונה ולינדזי גרהאם מקרוליינה הדרומית, התבטאו בימים האחרונים בתקיפות נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "הייתה התקפת סייבר, וצריך להתייחס לזה כך", אמר מקיין בעת ביקור בגאורגיה. הסנאטור, שהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות בשנת 2008, ושמש ראש ועדת הכוחות המזוינים של הסנאט, קבע דיון בנושא ליום חמישי.

גם בביקורו באוקראינה בסוף השבוע תקף מקיין את פוטין. "העולם צופה. אנחנו לא יכולים לאפשר פוטין לשגשג כאן כי אם הוא ישגשג כאן הוא יצליח במקומות אחרים", אמר. גרהאם, מצדו, אמר בשבוע שעבר כי "מתוך מאה סנאטורים, הייתי אומר ש-99% מאמינים שהרוסים עשו זאת, ואנחנו הולכים לעשות משהו בנדון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully