וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה בני נוער בישראל מעשנים ושותים אלכוהול? הנתונים המדאיגים נחשפים

2.1.2017 / 7:41

לרגל דיון הוועדה למאבק בנגעי סמים ואלכוהול בכנסת נחשף לראשונה בוואלה! NEWS סקר משרד הבריאות, שלפיו 23.3% מהתלמידים מעשנים, ויותר מ-35% צורכים אלכוהול. יו"ר הוועדה תמר זנדברג: "לא נרפה עד שנראה את הגרף יורד"

אילוסטרציות בני נוער מעשנים. ShutterStock
בני הנוער במגזר היהודי מעשנים יותר מבמגזר הערבי/ShutterStock

כרבע מתלמידי התיכון במגזר היהודי ו-19.6% במגזר הערבי העידו כי עישנו סיגריות או נרגילה – כך עולה מסקר משרד הבריאות שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS. זאת, לקראת דיון שיתקיים היום (שני) בוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול של הכנסת, בראשות ח"כ תמר זנדברג, בנושא "גמילה מעישון וכניסת מעשנים חדשים".

הסקר נערך בקרב תלמידי כיתות ז' עד י"ב ב-1,500 בתי ספר בישראל וכלל בתי ספר ממלכתיים, ממלכתיים-דתיים ומהמגזר הערבי, הדרוזי והבדואי. עם זאת, הסקר לא כלל את בתי הספר מגזר החרדי או בתי ספר פרטיים ופנימיות.

לפי הנתונים, 2.3% מהבנים ו-1% מהבנות בחטיבות הביניים, בכיתות ז' עד ט', עישנו סיגריות. 3.6% מהבנים ו-1.8% מהבנות בגילאים אלו דיווחו כי עישנו נרגילה.

עוד בוואלה! NEWS:
הילה חיכתה לחצות, את נעמה יילדה אחותה: התינוקות הראשונים של 2017
סרטן, סוכרת והפסקת היריון: דיונים מרתוניים לקראת פרסום סל התרופות
מד"א הורה לצמצם את פעילותו ביו"ש - ליצמן התערב ומנע השבתה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחטיבה העליונה, כיתות ט' עד י"ב, עולים שיעורי העישון בקרב בני הנוער משמעותית. 13% מתלמידי התיכון ו-5% מהתלמידות העידו כי עישנו סיגריות בעבר, ו-17.1% מהבנים ו-8.4% מהבנות סיפרו כי עישנו נרגילה. 23.3% מהבנים ו-10.6% מהבנות דיווחו על עישון סיגריות או נרגילה.

פילוח הנתונים מגלה כי בני הנוער במגזר היהודי מעשנים יותר מתלמידי המגזר הערבי. כך לדוגמה, 7% מהבנים בחטיבות הביניים והחטיבות העליונות במגזר היהודי דיווחו כי עישנו סיגריות, לעומת 6% בלבד מהמגזר הערבי. אצל הבנות, הפערים אף דרמטיים יותר. במגזר היהודי 4.1% העידו כי עישנו סיגריות, לעומת 0.3% מתלמידות המגזר הערבי. עם זאת, בדיווח על "עישון סיגריות או נרגילה" בקרב בנים במגזר היהודי והערבי נרשם כמעט שוויון, 12.5% ו-12.6% בהתאמה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסקר בחן גם את היקף צריכת האלכוהול של התלמידים במערכת החינוך בישראל, והעלה נתונים מדאיגים. בחטיבת הביניים התברר כי יותר מ-35% מהתלמידים שתו אלכוהול, 21.9% מהם בנים ו-13.5% בנות, ובחטיבות העליונות יותר מ-90% מהתלמידים שתו אלכוהול, 51.5% בנים ו-39.6% בנות.

בפילוח הנתונים לפי קבוצות אוכלוסייה עולה כי התלמידים במגזר היהודי שותים יותר אלכוהול מהתלמידים במגזר הערבי: 69.7% מהתלמידים היהודים העידו כי הם צורכים אלכוהול, לעומת 35.9% מהערבים.

הועדה לקידום מעמד האישה דנה בהטרדות מיניות בתקשורת, מאי 2013. יואב דודקביץ'
"מגפת העישון מוכיחה שלא החוק לבדו משמעותי". זנדברג/יואב דודקביץ'

"מדברים הרבה על גמילה מעישון, אבל מתחת לאף שלנו נוספים מדי שנה אלפי מעשנים חדשים בגילאים המסוכנים ביותר – בחטיבת הביניים והתיכון. מניעה של כל ילד כזה יכולה להציל חיים ולחסוך מיליונים בטיפולי גמילה וטיפול התחלואה שנגרמת מעישון שנים לאחר מכן", אמרה ח"כ זנדברג.

לדבריה, "מגפת העישון המסוכנת בקרב בני נוער בישראל מוכיחה שלא החוק לבדו משמעותי, שמגביל עישון לגילאי 18 ומעלה, אלא קודם כל החינוך והתמודדות עם הרשויות עם המצב הקיים. הנתונים המדאיגים האלו מחייבים בדק בית של הרשויות והמשרדים השונים ובדיון הוועדה אנחנו נבקש תשובות ונבין כיצד מתמודדים עם זה המשרדים השונים וכיצד גם מתכוונים להתמודד עם זה. אנחנו נמשיך לעקוב ולא נרפה מהנושא עד שנראה את הגרף יורד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully