וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח בליל השנה החדשה: לירח הדבש של טורקיה עם דאעש יש מחיר

1.1.2017 / 16:15

2017 החלה היכן שהקודמת הסתיימה, והוכיחה שוב שחרף עוצמתה של טורקיה, היא אינה יכולה למנוע פיגועים המוניים כמו זה באיסטנבול. גם בשנה הקרובה, דברים שהיו בעבר מובנים אליהם כמו יציאה נטולת דאגות למועדון לילה, ייראו כמו עבר רחוק

צילום: רויטרס ובאמצות אפליקציית 'ואוי', עריכה: ניר חן.

2017 רק החלה, אבל היא לא מפתיעה אותנו, בכל מקרה לא לטובה. שעות ספורות לאחר כניסתה כבר אירע פיגוע הטרור ההמוני הראשון, כאשר הרוצח נכנס הלילה (ראשון) למועדון הומה אדם באיסטנבול מחופש לסנטה קלאוס - כמה אירוני - ופתח באש לכל עבר. הפיגוע מתרחש ימים ספורים לאחר הכרזה החגיגית על השגת הפסקת אש בסוריה, ששושבינותיה הן רוסיה, סוריה וטורקיה. אותה טורקיה המנהלת מדיניות זיג-זג מול משטרו של בשאר אסד מצד אחד, דאעש מצד שני ורוסיה מצד שלישי. מדיניות שהגיעה למעשה למבוי סתום.

מוגזם ומופרך יהיה לראות בפיגוע אחד, המתקיים בעיר מוכת טרור, במדינה מוכת טרור בערב המהווה סמל נוצרי ואוניברסלי שבו ארגוני טרור אסלאמיסטיים מבקשים לפגוע בכל מטרה אפשרית, סימן דרך וסמל לשנה שזה עתה נכנסת ליומה הראשון. עם זאת, כבר עתה ישנן כמה תובנות נראות וברורות.

טורקיה היא מדינה רבת עוצמה, עם שירותי ביטחון וצבא מהגדולים בעולם, המכירים היטב את השטח והם עתירי כוח אדם וניסיון – אך פעם אחר פעם טורקיה אינה מצליחה למנוע פיגועים המוניים. אמנם היא חולקת גבול ארוך עם סוריה, אבל כיום לטורקיה יש שם רצועת ביטחון שהיא למעשה אדמה חרוכה, והפיגועים נמשכים, הן מצד דאעש והן מצד הכורדים. אוכלוסייתה והנהגתה אסלאמיים - במונחים ישראליים מתחזקים - וכעת אולי ממשלו של רג'פ טייפ ארדואן מתחיל להבין שלירח הדבש החלקי עם דאעש יש מחיר ארוך טווח.

לקריאה נוספת:
טבח בליל השנה החדשה: לירח הדבש של טורקיה עם דאעש יש מחיר
ארה"ב הזהירה מפיגוע במועדון, האבטחה תוגברה - אך המחבל הצליח לחדור
ישראלית נהרגה בפיגוע בטורקיה: "אמרנו לה לא לנסוע בגלל המצב"

סמוך לזירת הפיגוע המועדון "ריינה", איסטנבול, טורקיה. 1 בינואר 2017. רויטרס
מחיר ארוך טווח למלחמה בדאעש. איסטנבול, הבוקר/רויטרס

מה הלאה? דאעש אכן בנסיגה, ואכן מוכה, בעיראק וגם בסוריה בעיקר בגלל הפצצות הקואליציה המערבית, ולא בגלל פעילות רוסיה המטווחת את ארגוני המורדים הנתמכים, או נתמכו, בידי ארצות הברית ושגם הם נלחמים בארגון הסוני. הפסקת האש שהוכרזה בחגיגיות, בהנחה שלא תקרוס, עשויה אף היא להשפיע על בידוד דאעש והריסתו בשטח.

עם זאת, ברור לחלוטין שגם השנה הטרור האסלאמי יהווה איום, אולי ה-איום. גם אם החליפות של דאעש תוכחד בסוריה ובעיראק, מוסול וא-רקה ייפלו וישוחררו. הרי במקרה הטוב אלפי לוחמים ג'יהאדיסטים שטופי שנאה ישובו לבתיהם ברחבי העולם הערבי והמוסלמי וברחבי אירופה, מבריטניה עד רוסיה. יהיו תמיד מי שיקחו לידיהם קלצ'ניקוב, גרזן או הגה משאית ויצאו לפגע בשם גרסתם לאללה ומוחמד נביאו.

ייתכן אף שניצחון – כי זה ניצחון – אסד והציר השיעי בסוריה רק ילבה את הזעם הסוני. הוא עלול להתפוצץ לא רק בחאלב ודמשק, הכבושות לשיטתם בידי כופרים מוסלמים, אלא להתפוצץ בעריהם של מי שלדעתם נטשו את ההתקוממות נגד הרודן מדמשק – ארצות הברית, אירופה וטורקיה. אלה שתמכו במתקוממים, אבל לא שלחו להם נשק שיאפשר להם לנצח. אלה שהפקירו אותם כי תחילה יש להילחם בדאעש, אלה שצפו בהם מופצצים בלא אבחנה בידי מטוסים סוריים ורוסיים ולא עשו דבר למעט מחאות רפות.

אנשים אבלים לאחר הפיגוע במועדון הריינה באיסטנבול, טורקיה, 1 בינואר 2017. רויטרס
פסימיות גם בשנה החדשה. אזרחים טורקים אבלים באיסטנבול, הבוקר/רויטרס

הנוף הגיאו-פוליטי משתנה. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו ממתינים בקוצר רוח ל-20 בינואר, יום השבעתו של נשיא ארצות הברית הנכנס דונלד טראמפ. ואולם, מבחינות רבות העולם כולו ממתין לראות לאן פניו של המנהיג החדש בבית הלבן.

האם יחזק את הארסנל הגרעיני ויתאמת עם סין ואחרים או יהיה בדלן? מה יהיו היחסים בין וושינגטון למוסקבה – ומה הן ההשלכות על אזורנו? וכמובן תגובת השרשרת – כיצד כל פיגוע נוסף יחזק את הימין וישפיע על הבחירות הקרובות בהולנד, צרפת, גרמניה ויערער את יסודות האיחוד האירופי, בעיקר את אמנת שנגן המבטיחה מעבר חופשי בין המדינות?

אז כן, 2017 נפתחת בפחד ובפסימיות. החשש לביטחון האישי והלאומי ימשיך לפגוע בדברים שרבים - בעיקר האירופים לקחו פעם כמובנים מאליהם ואינם עוד כאלה, תנועה חופשית בין מדינות, שגשוג, רווחה, קץ הלאומנות, התקדמות לקראת עולם טוב יותר – ואפילו יציאה נטולת דאגות למועדון לילה, בלב עיר תוססת, כדי לבלות בשמחה ובתקווה את ליל השנה החדשה.

מועדון "ריינה" בו אירע פיגוע הירי, איסטנבול, טורקיה. 1 בינואר 2017. AP
מועדון ריינה, הבוקר/AP
39 הרוגים בפיגוע במועדון לילה באיסטנבול ערב השנה החדשה, 1 בינואר 2017. AP
זירת הפיגוע אמש/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully