וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפוסה בבתי החולים מלאה - והמתמחים קורסים: "העומס בלתי נתפס"

27.12.2016 / 21:30

החורף רק החל אמנם, אך חדרי המיון והמחלקות הפנימיות בבתי החולים ברחבי הארץ מתפקעים מחולים. עם משמרות שאורכות יותר מיממה, הרופאים המתמחים הם שנושאים בעיקר הנטל. "זה כמו פס נע - ששובר אותנו"

עריכה: יוסי אלטר

העומס החריג בבתי החולים ברחבי הארץ הורגש גם היום (שלישי) ובכמה מרכזים רפואיים דווח על תפוסה של 110% ויותר בכל המחלקות. העומס הכבד ביותר נרשם במחלקות הפנימיות, במחלקות הילדים, בטיפול הנמרץ ובפגיות, שבהן מתקבלים חולים הסובלים מזיהומים ויראליים, משפעת ומדלקת ריאות כתוצאה ממזג האוויר החורפי. עיקר הטיפול בחולים נופל על כתפיהם של המתמחים, שמשמרותיהם עמוסות בלאו הכי ונמשכות כ-26 שעות.

בחלק מהמחלקות הפנימיות בארץ נרשמה תפוסה של יותר מ-200% ביממה האחרונה, וכמות החולים הולכת ועולה עם ימי הגשמים. בבית החולים שיבא שבתל השומר למשל נרשמה תפוסה של 171% במחלקת הילדים ו-200% בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות. למחלקות הפנימיות מתנקזים רוב החולים אחרי שלב המיון, בעיקר עקב סיבוכים במחלות כרוניות. רוב החולים הם מבוגרים וקשישים בעלי מערכת חיסונית חלשה, המתאשפזים בלית ברירה במסדרונות, ללא תנאי היגיינה נאותים או פרטיות.

עוד בוואלה! NEWS:
תפוסה של 103% בבתי החולים: כל חורף אותן תמונות נוראיות"
עומס בבתי החולים: כבר בתחילת החורף - תפוסה מלאה ומאושפזים במסדרונות
פעילים קטעו את נאום השר ליצמן בדרום: "משרד הבריאות הורג את הנגב"

מיטות חולים במסדרון המחלקה הפנימית בבית חולים אסף הרופא. 26 בדצמבר 2016. טל אנגלנדר
"יש תור אלונקות בכניסה למיון". מיטות במסדרון בית החולים אסף הרופא, אתמול/טל אנגלנדר

א', מתמחה ברפואה פנימית בבית החולים שיבא, סיפר על הקשיים הנערמים עליו ועל חבריו להתמחות עם עומס החולים הגדול. "מפוצץ בטירוף אצלנו. יש תור של אלונקות שעומד בכניסה למיון עם חולים שרק מחכים שיהיה להם מיטה לשכב עליה", סיפר. "לוקח שעות עד שאנחנו רואים חולה, אנשים מחכים לפעמים אפילו יממה במיון לפני שמעלים אותם לאשפוז. אנחנו במצוקה נוראית של כוח אדם, אנחנו בלילה שלושה מתמחים בחדר מיון וזה ממש לא מספיק. אין לנו צוות, פשוט אין מי שיטפל בפניות של החורף. הסיבה שחולים שוכבים המון שעות במיון כי המחלקות מלאות וזה לא רק מצוקת מיטות, אלא מצוקת כוח אדם".

"זה מעציב אותי שככה מתייחסים לחולים, רובם אנשים מבוגרים שמחכים 12 שעות להתאשפז ושלוש שעות לראות רופא", הוסיף א'. "זה מייאש כי המתמחים כולם רוצים לעזור לאנשים ולעשות טוב, ואנחנו בסטטוס מאוד קשה שבו אנחנו לא מסוגלים לתת טיפול טוב כי אין כוח אדם. זה עצוב ומעצבן". לדבריו, ככל שהמיון עמוס יותר, המתמחים מתקשים עוד יותר לאתר את החולים הנמצאים במצב חירום ולטפל בהם קודם. "ככל שיותר עמוס אתה יותר עייף ואתה יכול לפספס דברים ואז גם טעויות קורות. זה משמרות שאתה מראש יודע שהן הולכות להיות איומות אבל אתה בעיקר מתפלל שלא יקרה אף אסון. כל הדבר הזה הוא קטסטרופה מתמשכת, אין שהמיון נראה זה תוצאה של הזנחה של שנים. אנחנו המתמחים בחזית של זה וזה מייאש מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עומס במיון בבית החולים רמב"ם, ינואר 2013. ערן גילווארג
"מול דלפק האחיות גם יש מיטה". מיטות במסדרון בית החולים רמב"ם שבחיפה/ערן גילווארג

למרות אהבתו להתמחותו במחלקה הפנימית ולמקצוע, א' מספר כי תנאי ההתמחות, שבהם הוא עובד כ-28 שעות ומקבל חולים לאורך כל הלילה, קשים ביותר. "כיום חולים שוכבים במסדרונות ובכל מקום שאפשר לשים מיטה, מול דלפק אחיות יש מיטה גם אם אין ממש מקום. אם אתה תורן במחלקה זה אומר שכל הלילה אתה מקבל חולים, אחרי שכל הבוקר בדקת חולים במחלקה. זה פס נע של חולים, אתה עובד ללא הפסקה". לדבריו, "יש הרבה בוגרים שמחכים בבית עם רישיונות של רופא ואין להם תקנים להתמחות, זה יכול היה לעזור לנו לטפל יותר טוב ולקצר את התורים הבלתי אפשריים".

"העומס מתיש ושובר, יש לי בת אחת ואני לא רואה אותה"

"במיון יש בבוקר מתמחה אחד ובלילה שניים. יש מומחה בכיר עד 23:00, ולאחר מכן אנחנו לבד", מספר עידו שפר, מתמחה ברפואת ילדים בבית החולים דנה בתל אביב. לדבריו, "מנהלת המיון נשארה בימים האחרונים עד השעה 2:00 לפנות בוקר כי היה עומס מטורף, היא לא עזבה עד שהתחיל להירגע. המיון מאוד עמוס עכשיו ובכלל, המחלקות בתפוסה מלאה ויש ילדים שצריכים לחכות זמן רב. יש לנו 30 ומשהו מיטות אשפוז, ובלילה הגיעו עשרה ילדים שאין להם מקום. זה לא אידיאלי כי אין להם חדר משלהם ואין פרטיות".

שפר סיפר כי העומס הכבד עקב תנאי מזג האוויר רק מוסיף לקושי היום-יומי בעבודתם של המתמחים. "העומס מתיש ושובר אותנו. אי אפשר לעשות את ההתמחות בלי מערכת תמיכה מאד חזקה מסביב", סיפר. "יש לי בת אחת ואני בקושי רואה אותה, אני עושה איתה 'פייס טיים' של שתי דקות במשמרת, ויום אחרי זה היא בעיקר בוכה שהיא רוצה את אימא, כי לאבא היא פחות מחוברת".

גם ל', מתמחה ברפואת ילדים העובדת בפגייה בבית החולים וולפסון שבחולון, סיפרה על העומס הבלתי אפשרי בימי החורף. "המחלקה והמיון במתכונת חורף, עומס בלתי נתפס, גם בארבע לפנות בוקר אנשים מגיעים למיון בהמוניהם", סיפרה. "בדרך כלל אנחנו אומרים להם את האמת, שהמיון בעומס. ההורים רובם רואים מה הולך מסביב ומבינים את המצוקה שאנחנו נמצאים בה, אבל למיוני ילדים אנשים לא מגיעים בידיעה שהם ישבו שמונה שעות, כמו במיון מבוגרים. כשהורה מגיע עם ילד, והוא בוכה והוא בקוצר נשימה ומשתעל נורא חזק, ושלוש שעות על הידיים ולא מצליחים להרגיע אותו, אז אנשים מאבדים את הסבלנות".

בית החולים דנה לשם הגיע פעוט שטבע באמבטיה. מאי 2014. ניב אהרונסון
"צריך לבדוק אם ילד שנכנס כרגע במצב מסכן חיים". בית החולים דנה, תל אביב/ניב אהרונסון

"אנחנו צריכים לנווט בין המון ילדים שנמצאים כרגע במיון לבין זה שהדלת נפתחת ויש כל הזמן ילדים שזורמים פנימה", המשיכה ל'. "צריך לבדוק אם הילד שנכנס כרגע הוא כזה שכל הצוות צריך להתנפל עליו כי הוא במצב מסכן חיים. אני חושבת שהרבה הורים רואים את זה שאנחנו עובדים ב-120%, לא קמים, לא אוכלים, לא שותים, לא הולכים לשירותים. הם מאוד מחזקים אותנו ולא תוקפים".

"התסכול הוא לא מהאינטראקציה עם ההורים, אלא מזה שאין לי את הזמן להעניק לכל ילד את זמן הטיפול שהוא צריך", הוסיפה. "רופאי ילדים הם כאלו שיש להם גישה לילדים, אתה צריך לעשות לילד דברים שלא נעימים לו כמו בדיקת דם. כשיש לך זמן, יש לך דרכים נעימות להנגיש את הבדיקה לילד, אבל במיון אתה פשוט עושה את הבדיקה ככה והולך. הילד צורח מפחד ובוכה, ואתה לא יודע איך לטפל בו וב-500 תיקים שמחכים לך. ובסוף את מרימה את הראש והשעה 12:00, שוב מרימה את הראש והשעה 18:00 בערב, וככה עד לפנות בוקר. זו תקופה מאוד מאתגרת".

אורי רוזן, הנמצא בסטאז' לקראת התמחות בבית החולים שערי צדק שבירושלים, סיפר כי זמן ההמתנה הממוצע הוא לעתים 30 שעות. "האחיות קורסות, יש אחות אחת על 18 חולים. לוקח להן שעה וחצי להביא אופטלגין לחולה כי הן מטפלות בארבעה חולים שונים, ובדרך מתקבל עוד חולה עם התקף לב", סיפר. "זה נורא מתסכל כי אתה מנסה לתת רפואה טובה. אני יורד שני קילו בתורנות כי אין לך זמן לאכול. התסכול הוא כפול, שלנו כרופאים, וגם של החולים שלא מקבלים טיפול, תרופות וצילומים. יש פה מערכת גדולה שמנסה לעשות טוב והיא קורסת תחת העומס".

מנכ"ל משרד הבריאות: "המצוקה הנוכחית חייבת להיות בעדיפות לאומית"

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב התייחס לסוגיית העומס בבתי החולים בהודעה שפרסם הערב בדף הפייסבוק שלו, ובה כתב כי "אנחנו מודעים למצוקות הנוכחיות ולכך שהמצב ילך ויחמיר אם לא נדע להתמודד עם זה בעדיפות לאומית. זה המשימה של השר, שלי, של הממשלה. של כולנו". לדבריו, "אנחנו לא מפסיקים לומר מעל לכל במה, פורום או ראיון שהאוכלוסייה בישראל מתבגרת ומזדקנת. זו ברכה כמובן, אבל זה דורש היערכות משמעותית".

"אם למישהו היה ספק בכך, החורף כבר כאן ובגדול", הוסיף בר סימן טוב. "בימים האחרונים נרשמה בחדרי המיון ברחבי הארץ עלייה דרמטית במספר הפונים והתפוסה הכוללת עברה כבר את ה-100% כמעט בכל מקום". הוא המשיך ופירט שורת צעדים שנועדו להקל על העומס, כולל תגבור מרפאות, מוקדי חירום וצוותי חירום, והוספת יותר מ-2,000 מיטות אשפוז, לדבריו, במהלך חמש השנים הקרובות.

לדברי מנכ"ל המשרד "שר הבריאות הרב יעקב ליצמן לוקח את הנושא אישית ונותן דגש בנושא. האם כל זה מספיק? לא. בפירוש לא! צריך עוד והרבה, ואנחנו פה כדי לעשות הכול, כדי לתת את מירב המענים שניתן". כמו כן, הוא ביקש להדגיש את "חשיבות המשאבים והתשתיות שמערכת הבריאות תצטרך להקצות לטיפול באוכלוסייה המתבגרת, שצורכת יותר שירותים רפואיים, במיוחד בחורף".

(עדכון ראשון: 19:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully