וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי כל מהלך לקידום מו"מ: זינוק במספר יחידות הדיור בשטחים

27.12.2016 / 13:40

החלטת האו"ם בסוף השבוע קובעת כי ההתנחלויות לא חוקיות, אך המספרים מצביעים על עלייה של אלפי יחידות דיור המשווקות במזרח ירושלים בכל פעם שחלה התקדמות במשא ומתן עם הפלסטינים. כך הופכות 46 יחידות בשנה ליותר מ-8,000

צילום: יותם רונן, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: נתניהו מגנה את החלטת האו"ם נגד ההתנחלויות, השבוע)

אחרי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בסוף השבוע, הקובעת כי ההתנחלויות בגדה המערבית אינן חוקיות, הרבו פוליטיקאים בימין לקרוא לחידוש הבנייה בשטחים ובמזרח ירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם ביקש אתמול בערב להימנע מהתבטאויות בעד חידוש הבנייה עד כניסת הממשל החדש בארצות הברית בחודש הבא, אולם ניתוח חדש של עמותת "עיר עמים" מגלה כי באופן קבוע, התגובה הישראלית לכל מהלך בינלאומי בשנים האחרונות היא האצה של הבנייה במזרח ירושלים.

בסוף נובמבר 2007 התכנסו באנאפוליס נציגי ישראל והפלסטינים, יחד עם מדינות נוספות בעולם, לוועידה בת יומיים שמטרתה הייתה חידוש התהליך המדיני. אלא שבארבעת החודשים שלאחר הוועידה קידמה ירושלים ארבע תכניות בנייה בהיקף כולל של 3,647 יחידות דיור בתחומי ירושלים המזרחית, כולל קידום של בניית שכונה חדשה - לראשונה מאז הר חומה בשנות ה-90 - גבעת המטוס. במהלך 2008, ישראל שיווקה כבר 1,931 יחידות דיור במכרזים מעבר לקו הירוק בירושלים. זאת, לעומת 46 בלבד בשנה שלפני ומאות בודדות בכל שנה עד אז.

עוד בוואלה! NEWS:
נוק אאוט מדומה: הפרק האחרון באופרת הסבון של נתניהו ואובמה
תפוסה של 103% בבתי החולים: כל חורף אותן תמונות נוראיות"
עם משפחה באשדוד: ראש הממשלה היהודי שנענש על ההצבעה באו"ם

ההתנחלות גבעת זאב. רויטרס
"נתניהו אוהב לטעון שההתנחלויות אינן מכשול לשלום". גבעת זאב/רויטרס

"עיר עמים" מגלה עוד כי בסוף 2012, בעקבות צירופה של פלסטין לאו"ם כמדינה משקיפה, המשיכה הממשלה בקו דומה וקידמה מספר שיא של תכניות. בדצמבר אושרו, בתוך חודש אחד וכתגובה ישירה להחלטה, תכניות הבנייה של 5,354 דירות ו-1,100 חדרי מלון. בו בזמן הממשלה אף דוחפת את תכניות הבנייה המוקפאות זה שנים של E1, השטח שבין מעלה אדומים לירושלים.

ביולי 2013 יוצא שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי לשליחותו במזרח התיכון ובמהלך כמעט שנה הוא מתווך במשא ומתן שמתחדש בין ישראל לפלסטינים. במהלך אותה תקופה מפרסמת ישראל מכרזים לכ-2,200 דירות בירושלים, תוך שהממשלה מתעקשת על קידום הבנייה ואף מסכימה לשחרר אסירים פלסטינים, במקום מחווה של הקפאת בנייה.

דווקא מאז אפריל 2014, כשהתפוצץ המשא ומתן, אינפלציית התכניות חוזרת למספרים נורמליים, כ-400 מכרזים עד סוף השנה, מעט יותר מ-500 בשנה הבאה ושפל של 89 בלבד ב-2016 - אם כי השנה מספר התכניות המקודמות ברשויות התכנון קופץ שוב, בעזרת מאות התכניות שידונו מחרתיים בעיריית ירושלים. מאז שנבחר ראש הממשלה נתניהו ב-2009, אושרו מעבר לקו הירוק בירושלים תכניות בנייה בהיקף של 8,605 יחידות דיור ופורסמו מכרזים בהיקף 6,698 יחידות דיור. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בירושלים תדון ביום רביעי בכ-600 דירות בשכונות רמות, פסגת זאב ורמת שלמה בעיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אביב טטרסקי, תחקירן "עיר עמים" אמר כי "מאחורי הדפוס הברור של ניצול מהלכים מדיניים לקידום מהיר של תכניות בנייה, עומדת התפיסה שקביעת עובדות בשטח היא הדרך היעילה ביותר להכתיב את תוצאותיו של המשא ומתן על הגבולות בירושלים ואף לסכל כל אפשרות להסדר המבוסס על שתי בירות בעיר". הוא הוסיף: "נתניהו אוהב לטעון שההתנחלויות אינן מכשול לשלום, אולם הוא מגיב לכל אירוע מדיני בהאצת בנייה שנועדה להכשיל הסדר. כך הוא מעביר לעולם מסר ברור לגבי חוסר האמינות שלו וההתנגדות של ממשלתו להסדר. ההחלטה במועצת הביטחון היא הזדמנות למחנה השלום הישראלי לפעול כדי שהמדיניות ההרסנית הזו תוחלף במדיניות שתקדם שלום המבוסס על שתי בירות בירושלים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully