וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אמרו שאין זיהום, אבל הציבור לא מטומטם": בחיפה דורשים תשובות

26.12.2016 / 13:13

השריפה בבתי הזיקוק כובתה סופית, אבל פעילי איכות הסביבה עדיין זועמים. "איזה סדר גודל של אסון יקרה כדי שייקחו את הסכנה ברצינות?", תוהה אחת מהם. במקביל, נמשכת חקירת סיבת הדליקה

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח מהשריפה לאולפן וואלה! NEWS, אתמול)

שליטה מלאה הוכרזה הבוקר (שני) על האש שפרצה אתמול בתי הזיקוק בחיפה. כ-15 צוותי לוחמי אש עדיין נמצאים במקום בכוננות. לדברי אורי צ'יבוטרו, דובר שירותי כבאות והצלה במחוז חוף, "כל הלילה התבצעו פעולות קירור והזרמת קצף כיבוי, כדי למנוע התלקחות חוזרת".

במקביל, נמשכת חקירת נסיבות השריפה במכל הדלק. צוות חוקרי דליקות ממחוז חוף, בראשות טפסר משנה רן לוי, פעל במהלך השריפה בזירה, והחל בתשאול עובדים ובחיפוש אחר ממצאים. כעת מתחזקת ההשערה כי כשל טכני וטעות אנוש במהלך עבודות תחזוקה במכל גרמו לשריפה.
בקרב פעילי סביבה בחיפה ביום שאחרי, מתחזקת תחושת הזעם. לטענתם, המקרה החמור חייב להביא לשינוי המיוחל, שיוביל לטיפול עמוק במתחם בתי הזיקוק.

עוד בוואלה! NEWS:
אש פרצה במכל דלק בבתי הזיקוק במפרץ חיפה: "פצצה מתקתקת"
בעיות לעוברים, אובדן זיכרון וסרטן ודאי: שריפה בבתי הזיקוק - הסכנות
עומס בחדרי המיון: כבר בתחילת החורף - תפוסה מלאה ומאושפזים במסדרונות

כיבוי האש בבתי הזיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
כיבוי אחרון של השריפה בבתי זיקוק חיפה/ערן גילווארג

רבות מההאשמות שמפנים הפעילים מופנות לעבר המשרד להגנת הסביבה. אמש אפילו התארגנה הפגנה ספונטנית של ארגון "מגמה ירוקה", במושבה הגרמנית, בהשתתפות עשרות פעילים. לדברי ליהי שחר, ממארגני ההפגנה, "מחזה האימים במפרץ חיפה הוציא תושבים מודאגים לרחוב. במסגרת תכנית הרחבת בז"ן התחייבה ההנהלה לבנות גדר למניעת התפשטות דליקות".

"איזה סדר גודל של אסון יקרה כאן בשביל שייקחו ברצינות את הסכנה המרחפת מעל תושבי מפרץ חיפה?", תוהה שחר, "אנחנו דורשים מהממשלה לעצור באופן מיידי את הרחבת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה ולשים את בריאותם וביטחונם של התושבים בראש סדרי העדיפויות". עיקר הכעס מופנה לעבר המשרד להגנת הסביבה. ד"ר רויטל גולדשמיד מ"מגמה ירוקה", הביעה פליאה על הנתונים שהוצגו אתמול לפיהם, לפי מכשירי הניטור לא הייתה עליה במזהמים.

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
אש בבתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג
"הפעם זה נגמר בחסד עליון. רק שלאלוהים נגמרו טופסי הלוטו. אל תבנו על זה"

"איך מערך הניטור לא מראה תמונה אמיתית - כאשר מעל 200,000 איש קיבלו הוראה להסתגר בבתים, כשיותר מ-200 אלף איש חווים ריח מחנק של עשן סמיך וגשם חומצי שחור?", תהתה. "כמה פעמים צריך לומר שאנחנו לא ציבור מטומטם ואנחנו לא נוותר על החיים שלנו?", שאלה גולדשמיד, "הפעם זה נגמר בחסד עליון. רק שלאלוהים נגמרו טופסי הלוטו. אל תבנו על זה".

כעת דורשים הארגונים הירוקים מהמשרד להגנת הסביבה "לסגור את המפעל, שנגדו תלויים שישה כתבי אישום בגין עבירות סביבה, ולערוך בדק בית לגבי נהלי חירום וזיהום שבשגרה. אנו קוראים לוועדה הארצית לתכנון ובנייה לא לאפשר את הרחבת מפעל בזן על חשבון הציבור".

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
עשן השריפה בחיפה/ערן גילווארג

יונה יהב, ראש עיריית חיפה, העביר אתמול מכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו, בדרישה לעצור את הרחבת בתי הזיקוק ובמקביל להוציא מיידית ממפרץ חיפה את מיכל האמוניה. ראש עיריית קריית מוצקין חיים צורי דרש להקים ועדת חקירה בראשות שופט בדימוס ונציג של משרד מבקר המדינה, שתבדוק את מקורות הזיהום מבתי הזיקוק ואת העתקת המפעלים מהאזור.

גם הדיון במפגעים נוספים הסמוכים לריכוזי אוכלוסייה במפרץ חיפה עולים לדיון נוכח השריפה. אחד מהם הוא מתחם תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה), חוות מכלי דלק הצמודה לקריית חיים. שלמה אברמוביץ', תושב האזור אמר: "דמיינו את אותה שריפה, אותו מכל דלק, אבל בתש"ן. המתחם נמצא 100 מטר מבתים ומבתי ספר, ללא מערכות כיבוי אוטומטיות לצינון מכלי הגז בבתים ובמוסדות החינוך. תש"ן חייבת לצאת מלב השכונות", מחה ארמוביץ'.

הפגנת בחיפה על המפעלים המזהמים במפרץ חיפה. 26 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
הפגנה של תושבים אתמול בחיפה/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully