וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיות לעוברים, אובדן זיכרון וסרטן ודאי: שריפה בבתי הזיקוק - הסכנות

26.12.2016 / 8:00

כשהאש פרצה במכל הדלק במתחם בזן התממש הסיוט הגדול ביותר של תושבי חיפה. המכל שבער הכיל חומרים מסוכנים שעלולים לגרום לתופעות לוואי קשות ולמחלות סופניות, אך מזג האוויר הצליח למנוע זיהום כבד. ואולם, כשהמכל כבן 70, התקלה הבאה היא רק עניין של זמן

צילום: דוברות המשטרה וערן גילווארג, עריכה: ניר חן

השריפה שהשתוללה במכל הדלק בבתי הזיקוק בחיפה הפכה אתמול (ראשון) את תרחיש הבלהות שממנו חוששים תושבי חיפה ופעילי הארגונים הסביבתיים למוחשי מתמיד. "אירוע חמור כזה היה רק עניין של זמן, אבל בישראל כמו בישראל כל עוד לא קרה אסון, המושג היערכות הוא בגדר המלצה בלבד", זעמה עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען סביבה, הנמנית עם מובילי המאבק נגד זיהום וסכנת מפעלי מפרץ חיפה.

לטענתה, בבזן, כמו תמיד, ממעיטים בחומרת האירוע. "זו בעיה בפני עצמה כי מפעל שלא מוכן להודות בטעויות שלו ולשאת באחריות לתוצאות שלהן הוא גם מפעל שלא ערוך למנוע את התקלות מראש", הסבירה הרדל ואכים. לאחרונה התרחשו שלושה אירועים של פליטת חומרים מזהמים מלפיד מפעל כרמל אולפינים שבמתחם בזן, שנועד לשרוף חומרים הנפלטים אליו. בית המשפט לעניינים מקומיים ביטל בחודש שעבר את צו הסגירה שהוציאה עיריית חיפה למפעל והמשדר להגנת הסביבה גינה את ההחלטה. "למרות כל התקלות שהיו בלפיד של אולפינים בשנים האחרונות", אמרה הרדל ואכים, "לא ננקטו נגדו כל הליכי אכיפה מרתיעים".

לקריאה נוספת:
"אנחנו יושבים על חבית נפץ": זעם בחיפה אחרי האש בבתי הזיקוק
משרד הבריאות מתנגד לדרישת בז"ן - וקושר בין הזיהום לבין תחלואה
תקלה שנייה בשבוע בבתי הזיקוק בחיפה; נציגי בזן הגיעו לשימוע

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
מכל הדלק בוער בבתי הזיקוק, אתמול/ערן גילווארג

אל זעקות הזעם הללו הצטרפו כל הארגונים הסביבתיים וחברי הכנסת העוסקים במאבק נגד הזיהום והסכנות הנשקפות מהמפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה. מתחם קבוצת בזן הוא המתחם הפטרוכימי הגדול, המסוכן והמזהם ביותר בישראל. הוא מאכלס בתוכו כמויות אדירות של חומרים מסוכנים נפיצים ודליקים, שחלקם הוכרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים וכגורמים אפשריים לשלל תופעות לוואי ומחלות קשות.

קבוצת בזן כוללת ארבעה מפעלים מזהמים, אולם בשטחה ובסמוך לה נמצאים גם מפעל חיפה כימיקלים ודשנים הצורכים 80% מהאמוניה המיובאת לישראל באמצעות צינור המגיע לשטחם הישר ממכל האמוניה, שאותו הגדיר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כפצצת האטום שלו. בסמוך לו, נמצאת גם חוות מכלי הגז של קריית אתא. לאחר התייעצות והערכות סיכונים משותפות של המשרד להגנת הסביבה עם שירותי הכבאות וההצלה, העביר המשרד הנחיות לחוות הגז הסמוכה לפנות עד כמה שניתן מכליות גפ"מ (גז פחמימני מעובה) משטחי המפעלים באזור, וכן לקרר מכלים במקום שניתן לעשות זאת.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
"פחות בזן, פחות סרטן": עשרות תושבים ופעילי סביבה הפגינו במושבה הגרמנית. ערן גילווארג
הפגנה בחיפה נגד בתי הזיקוק, הלילה/ערן גילווארג

המכל שבער היום יותר מחמש שעות נמצא בלב חוות המכלים של בתי זיקוק הנפט, ומכיל בנזין המורכב מארבעה חומרים, ששלושה מהם עלולים לגרום לתופעות לוואי קשות ועד למחלות סופניות. הראשון והמסוכן ביותר הוא הבנזן. על פי אתר המשרד להגנת הסביבה, ההשפעות הבריאותיות הקלות של הבנזן כוללות גירויים בעיניים, נמנום, כאבי ראש, סחרחורות והקאות. חשיפה ארוכת טווח של הבנזן ידועה כמסרטן ודאי, וכזו עלולה לפגוע בהתפתחות עוברים ולסכן אותם. "חשיפה ארוכת טווח עלולה לגרום לקיצור תוחלת החיים, בעיות פוריות ושינויים במראה ובהתנהגות", לפי אתר המשרד להגנת הסביבה.

חומר מסוכן נוסף שמכיל הבנזין הוא הקסילן. על פי אתר המשרד להגנת הסביבה, חשיפה לריכוזים נמוכים של הקסילן בנשימה עלולה לגרום לגירויים בעיניים, באף ובגרון, בעיות בקיבה, בחילות, הקאות, כאבי בטן, נמנום ואובדן זיכרון. חשיפה לריכוזים גבוהים של קסילן בנשימה עלולה לגרום לסחרחורות, לאיבוד הכרה ולמוות. חשיפה כרונית לחומר עלולה לגרום נזק למח העצם ולספירת תאי דם נמוכה. הקסילן מוגדר כמזהם, החשוד בגרימת בעיות התפתחות בעוברים.

עוד חומר מסוכן הוא האתיל בנזן. באתר המשרד להגנת הסביבה נכתב כי חשיפה נשימתית לריכוזים גבוהים של אתיל בנזן עלולה לגרום לסחרחורות ואף לאובדן הכרה. חשיפה נשימתית לריכוזים גבוהים מאוד עלולה לגרום לבעיות בנשימה, לשיתוק ואף למוות. "אתיל בנזן מוכר כגורם מסרטן סביר, חשוד כטרטוגני (בעיות התפתחות) ועלול לסכן עוברים", נכתב באתר.

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
עשן מיתמר מעל העיר. המכל הבוער בבתי הזיקוק/מערכת וואלה! NEWS, אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה

קצת לפני השעה 10:00 בבוקר אתמול פרצה האש במכל בנזין בחוות המכלים של בתי הזיקוק. זמן קצר אחר כך פרסמה הנהלת קבוצת בזן הודעה רשמית מרגיעה לציבור. "מדובר במכל אחד של כ-12 אלף קוב, כאשר פחות מ-10% נמצאים במיכל". בשל כך, גורמי החירום העריכו כי בשל הכמות הקטנה של הבנזין, האירוע יסתיים בתוך שעה וחצי עד שעתיים, אולם נכון לכתיבת שורות אלה, מאמצי הכיבוי הסופיים בבתי הזיקוק עדיין נמשכים. חמש שעות וחצי אחרי פרוץ השריפה אישרו גורמי הכבאות כי התמשכות השריפה מצביעה על כך שמלאי הדלק במיכל גדול מזה שקבוצת בזן דיווחה עליו בשעות הבוקר.

"המכל שנשרף נבנה בתקופת המנדט הבריטי"

שאלות קשות נוספות על התנהלות הקבוצה עולות גם משיחה עם עובד לשעבר בקבוצת בזן. "בתמונות מהשריפה רואים שהמכל מצופה בלבנים. מכלים שמצופים בלבנים הם מאוד מאוד ישנים, בנו אותם בתקופת המנדט הבריטי", אמר הגורם בשיחה עם וואלה! NEWS. "במכלים המיושנים האלה כבר מזמן אסור לאחסן דלקים בגלל ההתבלות והקורוזיה שלהם. מאחורי הלבנים הללו יש פחים שמחוברים אחד לשני בניטים (מסמרים, ע"ח). הקורוזיה גורמת להיווצרות רווחים בין לוחות הפח ואז עלול להיווצר מצב שהחומר שנמצא בתוך המכל יישפך ויגרום בכך להתפשטות האש למכלים ולמתקנים סמוכים שגם בהם יש חומרים מסוכנים. היום מחברים את לוחות הפח באמצעות ריתוך, כך שתיווצר אטימה מוחלטת".

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
"הסכנה העיקרית היא מזיהום אוויר". האש בבתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

יחד עם זאת, הוסיף הגורם, עיקר הסכנה הנשקפת לציבור נעוצה בזיהום האוויר שנגרם כתוצאה משריפת החומרים המסוכנים. "בין מכל למכל יש מעצרות, לכן האש אולי יכולה לקפוץ במזג אוויר קיצוני כפי שקרה באסון הכרמל, אבל ברדיוס הקרוב אין כמעט עצים וגם הצמחייה שם מגולחת ומרוססת, כך שהסבירות להתפשטות האש לאזורים מאוכלסים יותר היא נמוכה", אמר הגורם. "אבל בכל הקומפלקס הזה נמצאים מלבד בתי הזיקוק, גם מפעל כרמל אולפינים, גדיב, חיפה כימיקלים, מתקן האתילן ועוד. הסכנה העיקרית היא מזיהום האוויר שנוצר משריפת החומרים המסוכנים. המזל הגדול הוא שהפעם השריפה פרצה כשהאדמה ספוגה במים ומזג אוויר הוא גשום ונטול רוחות מזרחיות יבשות".

בשונה מגל השריפות שהשתולל בחסות מזג האוויר הקיצוני והכה את חיפה בעוצמה לפני חודש בדיוק, הפעם קיבלו לוחמי האש של העיר דווקא רוח גבית ממזג האוויר. אבל הם לא היו היחידים שנהנו הפעם ממזג אוויר המסייע לדכא את הלהבות ואת התפשטותן. גם במשרד להגנת הסביבה הסבירו לאורך היום כי למרות ההנחיות שניתנו לתושבי הקריות להסתגר בביתן, התנאים המטאורולוגיים ששררו היום הקטינו במידה ניכרת את פוטנציאל זיהום האוויר של שריפת הענק בבתי הזיקוק.

מקבוצת בזן נמסר בנוגע לטענה, שאותה אישרו גורמי הכבאות, ולפיה התמשכות השריפה מעידה על כך שהכמות שהייתה במכל עם פרוץ השריפה הייתה גדולה יותר מזו שקבוצת בזן דיווחה עליה בשעות הבוקר: "אנו מאמינים שהנתון שמסרנו נכון".

עוד נמסר מקבוצת בזן כי "מכלי האחסון בבזן עומדים בתקנים הנדרשים ומבוצעות בהם בדיקות ועבודות תחזוקה אחת לתקופה, בהתאם לכל התקנים המקצועיים המחייבים. הדליקה היום התרחשה בתוך מכל אחסון דלק אחד מתוחם, מבלי שהייתה ממנו דליפה, בין היתר בשל עמידתו של המכל והן בשל פעילות מהירה של אנשי המקצוע של בזן וכוחות הכיבוי.  החברה תבצע תחקיר ממצה של האירוע ותפיק ממנו את הלקחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully