וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשיהונתן גפן התאהב במשה קצב: הכוכב מהעיירה שסיים כאנס מורשע

24.12.2016 / 15:22

ב-1969 עשה משה קצב היסטוריה כשהפך לראש המועצה המקומית הצעיר ביותר בישראל. 42 שנה לאחר מכן הוא עשה היסטוריה נוספת, כשהיה לנשיא הראשון של מדינת ישראל שמורשע באונס ונשלח לכלא

מערכת וואלה!

(בווידאו: קצב עם שחרורו מהכלא השבוע)

המתח היה בשיאו. רק שבעה קולות חסרו לסטודנט הצעיר כדי לחולל מהפך ולזכות בראשות המועצה המקומית קריית מלאכי. עד אותו רגע לאף אחד לא היה ספק שכמו בפעמיים הקודמות, דוד עבודי, נציגה של מפלגת השלטון, המערך, יזכה בראשות העיירה בת 8,000 התושבים.

אלא שבבחירות המקומיות ב-1969 סטודנט בן 24, קרא תגר על השלטון הוותיק. משה קצב, שבגיל 6 הגיע עם הוריו מפרס לקריית מלאכי, ביקש לחולל מהפכה. העיתונות מצאה עניין במתמודד הצעיר, בנם של גוהר ושמואל שהיה "שומר קשה יום שמצבה הכלכלי של משפחתו לא היה טוב".

הזוג פרנס שבעה ילדים, ומשה, הבכור, היה צריך לעבוד, טרם נכנס לאוניברסיטה העברית, כדי לממן את לימודיו בכלכלה ובהיסטוריה. באוניברסיטה הפך פעיל פוליטי ונבחר ליו"ר תא גח"ל (גוש חירות-ליברלים) ובמקביל פעל בסניף תנועת "חירות" בקריית מלאכי. בסניף החליטו שהוא יתמודד מול עבודי. קצב לא נכח בעת שבסניף בחרו בו. "לא לחמתי כדי לקבל את המינוי", אמר.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי חמש שנות מאסר: משה קצב השתחרר מהכלא
האסיר השנוא ביותר באגף: חמש שנות הכלא של הנשיא לשעבר קצב

משה קצב, ליכוד, 1977. סער יעקב, לשכת העיתונות הממשלתית
משה קצב, 1977/לשכת העיתונות הממשלתית, סער יעקב

בבחירות המקומיות באותם ימים הצביעו בפתק אחד, עבור רשימה, ולא כמו היום, כאשר מצביעים במקביל גם עבור מועמד לראשות העיר. מליאת המועצה המקומית מנתה תשעה חברים. לרשימת המערך כבר היו ארבעה מושבים בטוחים וחסרו להם שבעה קולות כדי לגרוף את הניצחון.

לרשימת גח"ל של קצב היה מושב בודד. אלא שבתום ספירת הפתקים, כולל קולות החיילים, איבד המערך את המושב החמישי שלו וגח"ל זכתה במושב השני. הסטודנט הצעיר הצליח להפתיע, וחתם הסכם קואליציוני עם המפד"ל שהביאה איתה נדוניה של שלושה מנדטים. בכך הפך לראש המועצה המקומית הצעיר בישראל. גם סגנו, עמרם אבו-חצירה מהמפד"ל, היה בן 24.

בישראל 1969, קריית מלאכי נחשבה עיירה נידחת. העיתונאי יהונתן גפן מ"מעריב" הגיע ליישוב ולא הסתיר את התלהבותו מהמהפך של המתמודד, המבוגר ממנו בשנתיים. "'הילד' שכבש את קריית מלאכי" הייתה כותרת הכתבה שכאילו נכתבה על ידי אנתרופולוג בקצה העולם; "ההרגשה בשערי קריית מלאכי היא קצת כשל אמריקני בפריז, על פי המתכונת ההוליוודית", כתב גפן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ילדים שחרחרים נטפלים אל מכוניתך ומבטיחים להראות את כל האוצר והפולקלור של עירם שבנייניה חדשים אבל האקזוטיות שבה ישנה נושנה. ילד אחד כתב על המדרכה: 'משה קצב מלך העולם'. לילדים נראה המועמד החדש והצעיר כגיבור חלומותיהם", נכתב.

אלא שקצב לא חגג זמן רב, לאור העובדה שעבודי והמערך לא השלימו עם ההפסד וערערו עליו. בית המשפט קבע כי יש לערוך בחירות חוזרות בקלפי מספר 6. יהונתן גפן שב לעיירה ול"ילד" שבראשות המועצה, וגם הפעם שפע דברי חיבה: "חשבתי שאני נוסע לראיין את היאוש בכבודו ובעצמו אבל במקום אריה בחורף מצאתי נמר צעיר וטוב לב ... משה קצב הוא איש צעיר, נעים ומבטיח וגם אני אהיה עצוב אם אחרי ככלות הכל הוא לא יהיה ראש מועצה בקרית מלאכי".

ראשוני. משה וגילה קצב יוצאים מביתם ונכנסים למכונית. מערכת וואלה!
קצב ורעייתו יוצאים מביתם השבוע, לאחר שחרורו מהכלא/מערכת וואלה!

השניים נפגשו במשרד של קצב. "מאחורי שולחן העבודה הכבד יושב איש צעיר בחליפת 'בר-מצווה' ותסרוקת כמו של קנדי המנוח", תיאר גפן. הוא הציע סיגריה לקצב, שהשיב לו שאינו מעשן ואמר: "יהיה בסדר, תראה שיהיה בסדר". "אני מביט אליו ומאמין לו", חתם גפן.

אלא שהבחירות החוזרות הפכו את הכף; המפד"ל איבדו מושב לפועלי אגודת ישראל, איתה מיהר המערך לחתום הסכם קואליציוני. אחרי שלושה חודשים בלבד כראש המועצה הצעיר בישראל, הודח קצב. ומי חוזר לעיירה המטלטלת בסערות הפוליטיקה המקומית? שוב יהונתן גפן ממעריב.

גפן תיאר את קריית מלאכי כ"טקסס של הפוליטיקה. המערב הפרוע של מדינת ישראל". קצב הוא "שריף צעיר וטוב". עבודי "השריף הזקן והרע שחזר לכסא השריפים". הצעירים המתוסכלים על הדחת קצב "מחכים לדירה ולעבודה, הבעיות הסוציאליות מחכות לפתרון סוציאלי והנוער צועד ממורמר ברחובות הלא-ראשיים, מחכים לדו-קרב, או סתם לפנים מחייכות ומסבירות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

וכך מי שהיה ראש המועצה הצעיר בישראל, הפך להיות גם ראש המועצה שכיהן בתפקיד לתקופת הזמן הקצרה ביותר. אחרי שנה של הפסקה מלימודים, שב לאוניברסיטה וכבר החל לתכנן את הניצחון בהתמודדות הבאה על ראשות קריית מלאכי. "הוא אינו מהוותרנים", הבטיחו ב"מעריב".

בבחירות הבאות, ב-1974, הצליח להקים קואליציה ולשבת בבטחה בכיסא ראש המועצה, עד 1981. את הזינוק לפוליטיקה הארצית עשה ב-1977, כשנבחר בגיל 32 ברשימת הליכוד לכנסת התשיעית. המהפך שחולל עם הדחת המערך בקריית מלאכי תפח לממדים ארציים.

הוא כיהן כחבר כנסת במקביל לראשות קריית מלאכי. כעבור ארבע שנים, בממשלת בגין השנייה, מונה לתפקיד סגן שר הבינוי והשיכון והוטלה עליו האחריות על פרויקט שיקום השכונות, פרויקט דגל חברתי של הממשלה באותם ימים. הנסיקה של הח"כ הצעיר המשיכה גם בממשלה הבאה, וב-1984 היה לשר הצעיר בתולדות המדינה, עד אז, כשמונה בגיל 39 לשר העבודה והרווחה.

גם העיתונאים אהבו אותו ובחרו בו כח"כ הסובלני ביותר, שהצטיין "באדיבותו, בנימוסיו, בסבלנותו, בכבוד ההדדי ובסגנון דיבורו". ההודעה על הבחירה נמסרה ליו"ר תנועת ארץ ישראל הטובה, השופט מיכה לינדנשטראוס, וקצב הגיב: " מקווה שאהיה ראוי לכך גם בעתיד". הוא כיהן בשבעה מושבי כנסת, במשך 23 שנה, במרביתן כיהן כשר ואף כסגן ראש הממשלה. ב-2000 "הילד מקרית מלאכי" הגיע לפסגה, כשנבחר לנשיא. אחרי שבע שנים, הגיעה הנפילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully