וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכנסת תומכת בהסרת חסינותו של גטאס: "תקדים בעל השלכות"

21.12.2016 / 16:00

ועדת הכנסת התכנסה לדיון לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, בעקבות החשד לעבירות ביטחוניות. המשנה ליועץ המשפטי: "יש תשתית ראייתית מוצקה לחשדות. ייתכן שיעלו עבירות נוספות בהמשך החקירה". יו"ר הכנסת: "זה קו אדום"

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

ועדת הכנסת הצביעה היום (רביעי) פה אחד בעד הסרת חסינותו הפרלמנטרית של ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת), החשוד בעבירות ביטחוניות במסגרת פגישותיו עם אסירים ביטחוניים בכלא קציעות. בשעה 16:00 תתתכנס הוועדה שוב, על מנת לאפשר הצבעה חוזרת אם יהיו התנגדויות. מחר תצביע מליאת הכנסת על כך.

יו"ר הקואליציה דוד ביטן פנה ליו"ר ועדת האתיקה ח"כ יצחק ועקנין, בדרישה לכנס את הוועדה במטרה להשעות מהכנסת את ח"כ באסל גאטס לאור החשד כי הבריח טלפונים סלולריים וציוד נלווה לאסירים ביטחוניים בכלא קציעות. "נכון לרגע זה, מסרב ח"כ גאטס להשעות את עצמו מהכנסת. לא יכול להיות שאדם שנחשד בעבירות על ביטחון המדינה ישב עוד יום אחד נוסף בדיונים בכנסת ישראל", אמר.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר בפתח הדיון במליאת הכנסת לאחר ההצבעה בוועדה כי יש לראות את מעשיו של גטאס "בחומרה יתירה". לדבריו, "זהו קו אדום, חד, חלק וברור" ו"אין מקום בבית הנבחרים למי שפועל כנגד מדינת ישראל". אדלשטיין קרא מעל הדוכן לגורמי אכיפת החוק לסיים את חקירת הפרשה בהקדם. "הסרת חסינות של חבר כנסת איננה דבר של מה בכך. מתן חופש פעולה לנבחר ציבור הוא מאבני היסוד של הדמוקרטיה ולחם חוקו של חבר הכנסת, כדי לאפשר לו למלא את תפקידו ללא מורא וללא מגבלות", הוסיף. "החסינות היא כלי בשירות הדמוקרטיה; אבל אל לאיש מאתנו לנצל אותו לרעה".

יו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר בפתח את הדיון כי הוא רואה במעשיו של ח"כ גטאס, שתועד מעביר טלפונים סלולריים ומכתבים לשני אסירים, "פיגוע של ממש נגד הציבור הערבי בישראל שהוא אמור להיות נציגו". לדברי קיש, "הדיון הוא ערכי ומהווה תקדים לכנסת. לכל החלטה יהיו השלכות רבות".

עוד בוואלה! NEWS:
מעטפות מהמעיל ו-16 כרטיסי סים: כך הבריח ח"כ גטאס טלפונים לאסירי חמאס
ח"כ גטאס נחקר בלהב 433: "סוגיית האסירים הביטחוניים כאובה"
ברקע החשד נגד גטאס: ייאסרו ביקורי ח"כים עם אסירים ביטחוניים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא מצאנו לכך תקדים מהעבר". גטאס/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי לכנסת, הסביר כי הדיון הוא על הסרת החסינות מפני חיפוש ומעצר, והבהיר כי ועדת הכנסת רק ממליצה, בעוד ההחלטה הסופית היא בידי מליאת הכנסת. לדבריו, בתגובה למכתב שהעביר היום ח"כ גטאס, הוא קיבל את ההודעה על הדיון בעניינו כבר אתמול בערב. זאת, בניגוד לטענתו כי לא ישתתף בדיון בשל ההתראה הקצרה שקיבל.

רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי, הוסיף כי "הבקשה כאן היא חריגה, לא מצאנו לכך תקדים מהעבר. לראשונה, היועץ המשפטי מבקש להסיר חסינות תוך כדי חקירה מפני חיפוש ומעצר". הוא מסר כי "יש תשתית ראייתית מצוקה לחשדות", אולם הבהיר: "זה לא בהכרח אומר שאם תוסר החסינות, אז מיד עוצרים את ח"כ גטאס. זה כן אומר שניתן יהיה לנקוט במגבלות כמו מעצר בית".

"לרשויות היה מודיעין מוקדם שהיה לחבר כנסת כוונה להעביר טלפונים", עוד אמר נזרי. "ח"כ גטאס חשוד בעבירות חמורות ביותר, כולל פגיעה בפקודת שירות בתי הסוהר, שזו עבירה שנושאת עונש של שלוש שנות מאסר, וככל שזה נעשה למטרה לגרום לפגיעה בחיי אדם או לביצוע מעשה טרור - זה עשר שנות מאסר". לדבריו, "ייתכן שיעלו עבירות נוספות בהמשך החקירה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ח"כ יואב קיש, וועדת הכנסת בדיון על הסרת חסינותו של ח"כ באסל גטאס, הכנסת. 21 בדצמבר 2016. דוברות הכנסת איציק זוהר, אתר רשמי
ח"כ קיש, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת איציק זוהר

ח"כ אלעזר שטרן הסביר בדבריו כי ב"יש עתיד" ביקשו להסיר את החסינות בתחילת השבוע, וטען וכי התנגדו לחוק ההדחה בשל הזמן הארוך שייקח. "ראש הממשלה ניצל את זה כדי להסית", אמר. דבריו עוררו מהומה בוועדה, וח"כ מיקי זוהר צעק לעברו: "מה אתה קושר לזה את ראש הממשלה?".

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן הוסיף: "אתם מתייפיפים כל הזמן - וברגע האמת? אתם שמאלנים". ח"כ דודי אמסלם קרא: "לא רציתי לדבר, אבל אחרי ששמעתי את האופוזיציה - אתם חצופים, התחרפן לכם המוח? גם בסיטואציה כזאת תוקפים את ראש הממשלה?". לאחר מכן הוצא ביטן מהדיון, כמו גם ח"כ חיים ילין מיש עתיד.

ח"כ שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) אמרה במהלך הדיון: "באסל גטאס הוא רק סימטפום לבעיה של בוגדים במדינת ישראל". לדבריה, "מה שהח"כים של בל"ד עושים פעם אחר פעם זה לבגוד בציבור הבוחרים שלהם ובמדינת ישראל".

וועדת הכנסת בדיון על הסרת חסינותו של ח"כ באסל גטאס, הכנסת. 21 בדצמבר 2016. יוני ריקנר
"אתם חצופים, התחרפן לכם המוח?". הדיון בוועדת הכנסת, היום/יוני ריקנר

הדיון, שהוחרם על ידי חברי הכנסת של הרשימה המשותפת אחמד טיבי ועבדאללה אבו מערוף, כונס על פי בקשתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. במכתב שהעביר הבוקר מנדלבליט ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, הוא מסר עדכון מקיף בנוגע לפרטי החקירה, הכולל מידע על פגישותיו עם האסירים וליד דקה ובאסל בזרה. "בעקבות מידע מוקדם, אישרתי תיעוד בווידאו של מפגשיו של ח"כ גטאס עם שני האסירים", ציין.

לפי היועמ"ש, בתיעוד, נראה גטאס מעביר מעטפות שהיו בכיסי מעילו הפנימיים, שהכניס אותן אל מתחת למכנסיו. בחיפוש שערכו סוהרים על גופו, נמצאו 12 מכשירי טלפון סלולריים ו-16 כרטיסי סים. כמו כן, גטאס תועד כשהוא מעביר ניירות לאסירים, חרף האיסור על כך בנהלים.

על פי מכתבו של מנדלבליט, ח"כ גטאס הכחיש בתחילה את החשדות נגדו בחקירתו, אולם בהמשך אישר כי העביר את המעטפות "אך טען כי לא היה מודע לכך שהן הכילו טלפונים". כמו כן, הוא אישר כי העביר ניירות לדקה, אך טען כי מדובר ב"חומר פוליטי" של מפלגת בל"ד.

(עדכון ראשון: 14:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully