וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קטלני יותר מחייל": כך פיגועי הדריסה הפכו לנשק המועדף על דאעש

26.12.2016 / 18:00

מניס דרך ברלין ועד אוהיו, הארגון הקיצוני מעודד את תומכיו להפוך כלי רכב למכונת מלחמה שבאמצעותה ניתן לגרום לאבידות רבות. כשמתקפות מתואמות כמו פריז ובריסל קלות יותר לסיכול, בלתי-אפשרי לעצור אדם קיצוני ששועט עם משאית לעבר קהל רב

מתקפת הטרור בברלין הייתה פיגוע הדריסה השלישי שעליו מקבל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אחריות, וקדמו לו הפיגוע באוניברסיטת אוהיו בחודש שעבר והפיגוע בניס בחודש יולי. בעוד שהתקרית בארצות הברית הסתיימה בכמה פצועים, פרט לתוקף, סטודנט ממוצא סומלי שנורה למוות בידי מאבטח בקמפוס, ההתקפות בגרמניה ובצרפת היו קטלניות במיוחד וחשפו את הקושי בעצירת מחבלים השועטים עם משאיות לעבר קהל רב.

אין זה מקרי שהפיגועים הקטלניים האחרונים של הארגון באירופה כללו שימוש בכלי רכב. לנוכח המתקפות בפריז ובבריסל, שהיו מתואמות ומצוידות היטב בכלי נשק ובחגורות נפץ, הרשויות במדינות היבשת האיצו את שיתוף הפעולה ביניהן והרחיבו את סמכויות כוחות הביטחון במטרה לחשוף תאים דומים אחרים בטרם יוציאו לפועל את תכניותיהם.

על אף שפשיטות ומבצעים מיוחדים יכולים לסכל מזימות אלו, בלתי-אפשרי למנוע מאדם בודד שעבר שטיפת מוח ברשתות החברתיות והושפע מתעמולת הארגון הקיצוני להתניע משאית ולדהור אל תוך טיילת או שוק חג מולד. בברלין, היה אף קשה עוד יותר לעצור את הפיגוע - המחבל אניס עמרי רצח את בעל המשאית, אזרח פולין, ואז יצא למסע ההרג שלו בטרם נמלט עד למילאנו שבאיטליה, שם חוסל על ידי שוטרים מקומיים.

המשאית עמה בוצע פיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין, 20 בדצמבר 2016. רויטרס
המשאית ששימשה את המחבל מברלין/רויטרס
זירת פיגוע המשאית בניס צרפת – יום הבסטיליה. רויטרס
זירת הפיגוע בניס, יולי/רויטרס

ולכן, דאעש משקיע בעידוד תומכיו במדינות המערב להשתמש בכלי רכב בביצוע פיגועים, מאחר שהם ניתן להפוך אותם לכלי נשק יעיל וקטלני מבלי לעורר חשד. הארגון, שמאבד את הטריטוריה שלו במזרח התיכון, כבר אינו מסוגל למשוך אלפי צעירים מרחבי העולם בשל המעקב המתגבר אחרי תומכיו ברחבי אירופה וארצות הברית והידוק הגבולות בין טורקיה לסוריה ועיראק. מה שנותר לו הוא לעודד אנשים בודדים, שאינם בהכרח צריכים ליצור קשר עם מישהו משורותיו או לקבל הוראות ממנו, על מנת שיממש את חזון דאעש לזרוע פחד במערב.

מאמר במגזין רומיה של דאעש המעודד פיגועי דריסה. מגזין "רומיה", צילום מסך
מאמר במגזין רומיה של דאעש המעודד פיגועי דריסה/צילום מסך, מגזין "רומיה"

בין הדרכים המועדפות על דאעש להפיץ את משנתו הן המגזינים שהוא מפרסם ברשתות החברתיות. בחודשיים האחרונים פירט המגזין האינטרנטי "רומיה" - שמה הערבי העתיק של רומא - היוצא לאור גם בשפה האנגלית, את הדרכים היעילות ביותר להוציא לפועל מתקפות טרור, בהן פיגועי דריסה ודקירה. בגיליון מחודש נובמבר פורסם מאמר שכותרתו הייתה "רק טקטיקות של טרור" ועסק בכלי הרכב היעילים ביותר לפיגועים.

"על אף שהם חלק בלתי-נפרד מהחיים המודרנים, מעטים מאוד מבינים באמת את היכולות הקטלניות וההרסניות של כלי כרב, ואת יכולתם לגרום למספר גדול של נפגעים אם מתכננים זאת מראש", נכתב במאמר. "כלי רכב הם כמו סכינים, קל מאוד להשיג אותם". בכתבה עוד הוזכר הפיגוע בניס, שבו דרס למוות תומך דאעש 86 בני אדם כשדהר עם משאית לעבר הקהל ביום הבסטיליה.

בארגון רואים בכל אדם שמאחורי ההגה כמי שיכול לגרום לנזק קטלני יותר מאשר לוחם בשדה הקרב. "לא צריך להיות מומחה צבא או באומנויות לחימה, או אפילו להחזיק באקדח או ברובה, כדי להוציא לפועל מעשי טבח או להרוג ולפצוע כמה כופרים ולהפחיד את כל המדינה", נכתב במאמר במגזין שכלל גם תמונה של הצעדה השנתית במנהטן לכבוד חג ההודיה, שתוארה: "מטרה מצוינת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully