וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הטורקי: "מתנגדו של ארדואן אחראי להתנקשות בשגריר הרוסי"

צ'בושואלו אמר למקבילו האמריקני שמוסקבה ואנקרה "יודעות שפתהוללה גולן עומד מאחורי הירי באנדריי קרלוב". מנגד, דבריו של המתנקש בעת הרצח מצביעות על השתייכותו לאסלאם הקיצוני. במקביל נבדק אם היורה פעל לבדו. "נראה שארגון הפעיל אותו"

צילום חובבים ברשת, עריכה: שניר דבוש

טורקיה ממשיכה להאשים בצרותיה את איש הדת פתהוללה גולן ואנשיו. אחרי שהואשם בניסיון ההפיכה הכושל במדינה ביולי האחרון, גורמים במשרד החוץ הטורקי מסרו כי השר, מבלוט צ'בושואלו, אמר למקבילו האמריקני ג'ון קרי כי אנקרה ומוסקבה "יודעות" שנאמניו של איש הדת עומדים מאחורי ההתנקשות בשגריר רוסיה בטורקיה, אנדריי קרלוב, בידי השוטר הטורקי מבלוט מרט אלטינטש. עוד נמסר כי צ'בושואלו העניק לקרי פרטים על חקירת האירועים, שברובם לא פורסמו לציבור.

מאז יולי דורשות הרשויות להסגיר את גולן, היושב בפנסילבניה, וייתכן שבעקבות אירוע זה יתגברו הדרישות. כבר אתמול האשימו גורמים שונים, בהם ראש עיריית אנקרה, את גולן, שהבהיר כי הוא אינו מעורב בהתנקשות, וכי הוא מגנה אותה בתוקף.

עוד כתבות בנושא:
מי עוד על הכוונת? השאלות הקשות לטורקיה לאחר ההתנקשות בשגריר
"לא נוותר לטרוריסטים": צוות רוסי הגיע לטורקיה לחקור רצח השגריר

המתנקש בשגריר הרוסי ניסה לחסל היחסים עם טורקיה - אך יביא עוד הרס לסוריה

המטיף פתהוללה גולן בביתו במדינת פנסילבניה. פברואר 2014. רויטרס
טורקיה מאשימה אותו בהתנקשות. גולן/רויטרס

בתוך כך, חקירת האירוע נמשכת, והיום והגיעה קבוצה של 18 חוקרים וגורמים רשמיים ממשרד החוץ הרוסי לאנקרה והחלו בבחינת האירועים. גורם ביטחוני בכיר במדינה אמר כי החוקרים מתמקדים בשאלה אם אלטינטש היה קשור לפתהוללה גולן. עד כה נעצרו שישה בני אדם בחשד למעורבות במעשים – אמו של אלטינטש, אביו, אחותו, שני קרובי משפחה נוספים ושותפו לדירה.

הקריאות שהשמיע היורה בעת המעשה דווקא מצביעות על כך שהוא קשור לארגון אסלאם קיצוני, ולא לגולן המתון. בעת המעשה בגלריה לאומנות עכשווית צעק "אללה אכבר", קרא "לא לשכוח את חאלב", וציטט מתוך שיר מוסלמי עתיק: "אנו אלה שנשבעו לבצע ג'יהאד למען מוחמד".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
המתנקש מבלוט אלטינטאס שרצח הערב את שגריר רוסיה בטורקיה, 19 בדצמבר 2016. AP
"עבר אימון נוסף על זה שעבר במשטרה". המתנקש אלטינטש/AP

השאלה המרכזית העומדת בפני החוקרים היא אם אלטינטש פעל לבדו. גורם רשמי מממשלת טורקיה אמר כי "אין זה סביר" שהייתה זו מתקפה של איש אחד, וטען כי "להתנקשות יש את כל הסימנים של רצח מקצועי של כמה אנשים". כמו כן, פרשן ביטחוני טורקי, עבדוללה אגאר, אמר כי "ככל הנראה מאחורי ההתנקשות עומד ארגון". לדבריו, התנהגותו של אלטינטש והאופן שבו הוא הוציא לפועל את המתקפה "מצביע על כך שהוא עבר אימון נוסף על זה שעבר במשטרה".

ארונו של שגריר רוסיה בטורקיה, אנדריי קרלוב, שנרצח באנקרה, מובל למטוס הרוסי בנמל התעופה באנקרה, דצמבר 2016. רויטרס
ארונו של השגריר הרוסי מובל למטוס בנמל התעופה באנקרה/רויטרס

כאמור, מעט מאוד פרטים ידועים על החקירה. לפי סוכנות הידיעות "אנטוליה", אלטינטש לקח חופשת מחלה מעבודתו, והזמין חדר במלון ליד הגלריה. הוא הגיע למלון ביום המתקפה, והמשטרה פשטה על המקום אחרי האירוע, אך לא הודיעה אם מצאה ראיות משמעותיות. עוד דווח כי בעת הגעתו לאולם, אלטינטש ככל הנראה נעצר בידי כוחות הביטחון לבדיקה, אך הצליח להמשיך עם נשקו באמצעות שימוש בתעודת שוטר.

גופתו של השגריר רקלוב נשלחה היום למוסקבה לאחר טקס ממלכתי בנמל התעופה של אנקרה. על ארונו הונח דגל רוסיה וכומר מהכנסיה הרוסית-אורתודקסית נשא דברי תפילה. שר החוץ צ'בושאולו אמר מוקדם יותר כי הרחוב שבו נמצאת שגרירות רוסיה ייקרא על שמו של השגריר.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, ושר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו, בדיונים על פתרון למשבר בסוריה, דצמבר 2016. AP
צ'בושואלו, לברוב וזריף במוסקבה, היום/AP

בתוך כך, שרי החוץ ושרי ההגנה של רוסיה, טורקיה ואיראן שוחחו היום במוסקבה על גיבוש פתרון שיביא לסיומה של מלחמת האזרחים בסוריה. השרים הודיעו כי הם מוכנים לסייע בקידום השלום במדינה, וכי המדינות אימצו הצהרה ובה עקרונות שעליהם צריך להתבסס כל הסכם עתידי. לפי המסמך, המכונה "הצהרת מוסקבה", שלוש המדינות בטוחות שעקרונות אלו יביאו לחידוש תהליך השלום.

"איראן, רוסיה וטורקיה מוכנות לסייע בגיבוש הסכם, שעליו כבר מתקיים מו"מ בין הממשל הסורי והאופוזיציה, וכן להיות ערבים לו", נכתב בהצהרה. "המדינות מזמינות את כל המדינות בעלות ההשפעה על המצב בסוריה לסייע גם הן בהגעה להסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully