וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיות נערמות על המתווה החדש – ובעמונה ערוכים לחידוש המאבק

19.12.2016 / 0:46

תושבי המאחז קיבלו את ההסכם החדש לאחר ישיבה לילית עם נתניהו ובנט, אך עם חששות. בעוד שנציגי בעלי הקרקעות הביעו את התנגדותם גם למתווה הנוכחי, בעמונה התריעו בפני הפעילים להישאר דרוכים

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן.
תומכי עמונה ששהו ביישוב עוזבים את לאחר ההחלטה על קבלת ההסכם. 18 בדצמבר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
פעילי המאבק עוזבים את עמונה לאחר קבלת ההסכם, היום/תצפית TPS, הלל מאיר

לאחר החלטת תושבי המאחז עמונה לקבל את המתווה המשופר שהוצע להם במהלך הישיבה הלילית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט, הם עדכנו את הפעילים הרבים שהיו על ההר במוכנות לקראת מאבק. רובם המוחלט של הפעילים, חלקם באכזבה, ואחרים בהסכמה ובהבנה, החלו לאסוף את חפציהם ועזבו את המאחז. חלק החלו בניקיונות המאחז לאחר שהות של ימים בעמונה.

על פי הסיכומים, כבר בימים הקרובים תגיש המדינה בקשה לבית המשפט העליון לדחיית הפינוי ב-30 יום, ותפרוש בפניו את המתווה ואת הסיבה שבשמה מתבקשת הדחייה. גורמים פוליטיים וכן גורמים בהתיישבות מעריכים כי בג"ץ יעתר לבקשה וידחה את הפינוי בחודש נוסף. זאת, למרות עתירת "יש דין" בשם בעלי הקרקע הפלסטיניים, שביקשה לאפשר לבעלי הקרקעות לחזור לאדמותיהם.

עוד בנושא:
רב עמונה: "הפוליטיקאים נכשלו, אך נבטיח את המשך ההתיישבות"
שקד וארדן רבו בישיבה על הקיצוץ בתקציב – והשלימו: "זה קורה"
תושבי עמונה לראש הממשלה: קיבלנו את מתווה הפינוי החדש

מאחז עמונה בוקר הגשת מתווה פשרה חדש לפניי הפינוי המיועד ב25 בדצמבר, 18 בדצמבר 2016. תצפית TPS
השלמת 24 המבחנים החלופיים הראשונים אמורה להסתיים תוך חודש. עמונה/תצפית TPS

בלי קשר לבקשת הדחייה, כבר ביומיים הקרובים יעלו כלים כבדים לחלקה 38, שהוקצתה כבר למועצת בנימין, ויחלו בעבודות הפיתוח של הקרקע, ואליה יעברו 24 משפחות המתגוררות כיום במאחז. על פי המתווה יכנסו לחלקה, שגודלה מתפרס על 5.2 דונמים בלבד, 24 מבני מגורים. בשל גודלה, נשקלות חלופות בנייה, בין היתר, של מבנים בעל שתי קומות או מבנים דו משפחתיים, כדי לאפשר את הכנסת כל המשפחות לחלקה.

השלמת האתר אמורה להסתיים תוך חודש, כך שאותן משפחות יוכלו לעבור לביתן החדש עוד בטרם פינוי המאחז. יתר המשפחות יעברו למדרשה בעפרה לתקופה קצרה לאחר הפינוי. חלקן יעברו לאחר מכן לבתים שבבעלותן, אחרות לדירות ששכרו מבעוד מועד והשאר לאתר קרוונים שיוקם בעפרה.

כדי לקצר את הליך פירוק השותפות בחלקות 30-28, שעל חלקים מהן הוגשו תביעות בעלות על ידי בעלי קרקעות באמצעות ארגון "יש דין", יצא צו אלוף ייחודי לעמונה כדי להימנע מהליך משפטי ארוך בעניינן, שעלול להיגרר במשך כמה שנים. על השטחים הללו יוקמו 28 מבנים נוספים, הכוללים מבני מגורים ומבני ציבור, כחלופה למבני המאחז. על פי ההערכות, הודות לצו האלוף, תהליך זה ימשך כמה חודשים בלבד, ואם יסתיים ללא בעיות יושלם המתווה. המבנים החדשים בחלקות 28-30 יאושרו למשך שנתיים, ולאחר מכן ייבחן האישור מחדש, וככל הנראה יוארך בשנתיים נוספות.

בפני העותרים עומדות אפשרויות נוספות, כמו פנייה לבג"ץ בבקשת מיצוי הליכי כדי לאפשר את חזרת בעלי הקרקע לאדמתם, או עתירה נגד השימוש במתווה נכסי נפרדים. כך או כך, רק לאחר שהמדינה תגיש את בקשת הדחייה בשילוב פרטי המתווה שסוכם עם תושבי עמונה, יחליטו על צעדיהם הבאים.

עשרות בני נוער הגיעו למאחז עמונה כדי להתנגד יחד עם תושבי המאחז לפינוי, 16 בדצמבר 2016. תצפית TPS
ב"יש דין" טוענים: עדיין ניתן להתנגד לבנייה בחלקה 38. פעילים בעמונה/תצפית TPS

אנשי המאחז אמנם קיבלו את תנאי ההסכם החדש, אך בעיות וכשלים אפשריים שעשויים לצוץ במסגרתו מעוררים חשש רב בקרב התושבים. כבר במהלך הדיון על המתווה פרסם ארגון "יש דין" כי גם בחלקה 38, שעד כה לא היו עליה מחלוקות, אותר בעל קרקע. מהארגון נמסר כי אם בימים הקרובים יתגלו טענותיו כמבוססות, יגיש התנגדות גם לשימוש בחלקה זו.

עם זאת, על פי ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), ברגע שהוקצתה החלקה אי אפשר להגיש התנגדות משפטית אלא לאחר תום תוקף הצו, במקרה הזה שמונה חודשים. לדבריו נרגעו תושבי עמונה והחליטו לאשר את המתווה. בנקודה זו חשוב להדגיש כי ב"יש דין" טוענים כי למרות הקצאת החלקה, משום שעבודות הפיתוח והבנייה טרם החלו, ההתנגדות לא תדחה אלא תישקל ברצינות.

מתכוננים לפינוי המאחז הבלתי חוקי עמונה, 16 בדצמבר 2016. נועם מושקוביץ
מוכנים לחידוש המאבק. פעילים בעמונה/נועם מושקוביץ

על פי גורמים המעורים בפרטי המתווה החדש, אחד הגורמים שאפשרו את קבלתו בידי התושבים היה ללא ספק התחייבות נתניהו בפניהם כי יעשה הכל כדי להוציאו לפועל כפי שהוסכם בין הצדדים. יו"ר המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, יו"ר מטה מאבק עמונה אביחי בוארון ונציגי ראש הממשלה דנו אמש בפרטי המתווה, שהוסכם עד כה בקווים כלליים בלבד.

למרות ההערכות כי יאושר, הבעיות הנערמות גם על המתווה הנוכחי מטילות בכך ספק, ואם יידחה, מבהירים אנשי המאחז, הם ישובו להיאבק. על פי תושבי עמונה כל פגיעה במתווה או אי מימושו עד תום יובילו להתחדשות המאבק להשארת המאחז במקומו הנוכחי. בתוך כך, מטה המאבק ביקש מקבוצות פעילים רבות להישאר דרוכים, כדי שיוכלו לקפוץ ולחדש את המאבק במידה ומשהו ישתבש.

נראה כי לאחר מאבק אינטנסיבי שנמשך חודשים תושבי עמונה מותשים. אך למרות זאת, עצם קבלת המתווה מלמדת כי הבינו שהצעה טובה יותר, שנותנת סיכוי לא קטן להישארותם על ההר, ופתרון לכל המשפחות עם סיכויים הצלחה לא קטנים, לא היתה בנמצא. לכן, מבחינתם לפחות, הם יצאו עייפים, אך מרוצים.

(עדכון ראשון: 23:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully