וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב עמונה: "הפוליטיקאים נכשלו, אך נבטיח את המשך ההתיישבות"

לאחר החלטת תושבי המאחז לקבל את המתווה החדש, מסר יאיר פרנק כי "אנחנו נותנים למדינה את האפשרות לעמוד בהתחייבות". רגב: "ההתיישבות היא נכס לאומי". זנדברג: "כולנו משלמים על הכניעה לסמוטריצ'ים"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן.

רב המאחז עמונה יאיר פרנק התייחס היום (ראשון) להחלטת התושבים לקבל את מתווה הפינוי החדש שהוצג להם, ואמר כי "היום הטילה עלינו המדינה הכרעה שהיא בכל צד גרועה – השאלה הייתה מה גרוע יותר". לדבריו, "הרס של כל בית, גם בעמונה, הוא פשע מיותר וחסר היגיון. לצערנו הפוליטיקאים נכשלו במבחן הזה".

"חוק ההסדרה הכללי נחקק בזכות אנשי עמונה, ובאמת לא הייתה שום סיבה לא לכלול את עמונה גם בחוק הזה", הוסיף, "ההישג הכללי הוא בזכותנו". הרב פרנק עוד אמר כי "יצאנו לדרך המאבק לפני שנתיים למען ארץ ישראל, לא לטובתנו האישית, ולכן קיבלנו את מתווה שבות רחל - למען שלא נותיר את ההר הזה ריק מיהודים".

המאבק על עמונה - עוד בוואלה! NEWS:
המדינה תקצץ יותר ממיליארד שקל למימון החרדים, עמונה ורשות השידור
לקראת פינוי עמונה: מאות הגיעו למאחז, שב"ס פינה אגפים לקליטת עצורים
שבת הדמדומים של עמונה: הבדלה אחרונה על הגבעה שהפכה לסמל

מאחז עמונה בוקר קבלת מתווה פשרה נוסף לפניי הפינוי המיועד ל-25 בדצמבר, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
"המשפחות יוצאות שוב למסע קשה ומורכב". כינוס תושבי עמונה בעפרה, היום/רויטרס

הוא הוסיף: "גם היום החלטנו החלטה שהיא לאו דווקא טובה לנו אישית. המשפחות יוצאות שוב למסע קשה ומורכב, בדרך שאולי, אם המדינה תעמוד בהבטחותיה, היא המשך ההתיישבות היהודית על ההר". פרנק הבהיר כי "הורדנו את הרגל מהגז. אנחנו נותנים למדינה את האפשרות לעמוד בהתחייבות שלה, לבנות 52 בתי קבע בשביל תושבי עמונה, בשביל מבני הציבור של עמונה".

עם זאת, פרנק אמר כי "אם חלילה המדינה אל תעמוד בהתחייבות שלה, אנחנו נאלץ לחדש את המאבק". לדבריו, "אני מניח שיש כאלה שציפו לעמדה אחרת, וכאלה ששמחים שזו ההחלטה שקיבלנו. בכל מקרה, זו החלטתנו ואנחנו מבקשים מכל הציבור היקר לכבד אותה, ולתמוך בשעה הזאת, שיש בה גם הכרעה מצד אחד, וגם מצד שני כאב".

הוא סיכם: "אין לנו שום ספק שנחזור מהר לכל ההר, שעם ישראל יחזור לעצמו, יתגבר על הפחדים והספיחים הקיימים בו, ונזכה לרשת את ארץ ישראל כולה". התושבים קיבלו בשעות הצהריים את המתווה החדש, בהצבעה שנערכה בבית הכנסת בעפרה. "תושבי עמונה החליטו להשהות את המאבק לעת הזו ולתת סיכוי להסדרת עמונה בכפוף לחתימת הסכם מול משרד ראש הממשלה", נמסר ממטה המאבק של תושבי המאחז.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
תומכי עמונה ששהו ביישוב עוזבים את לאחר ההחלטה על קבלת ההסכם. 18 בדצמבר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
"מבקשים מהציבור לכבד את ההחלטה". תומכי התושבים עוזבים את המאחז לאחר ההחלטה, היום/תצפית TPS, הלל מאיר
"אנשי עמונה הם אנשי התקווה. דרישתם הצודקת הדביקה ממשלה שלמה"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הגיב להחלטת תושבי המאחז, וטען כי "אנשי עמונה הם אנשי התקווה. דרישתם הצודקת הדביקה ממשלה שלמה והבאנו את חוק ההסדרה". לדבריו, "אחיזתם בתקווה שניתן יהיה לחוקק חוק שיסדיר את ההתיישבות, כמו גם האמונה שניתן להשאיר את היישוב על ההר, הכריעה ויצרה מציאות".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי הוסיפה כי "אנו רואים ולומדים את מסירות הנפש של אנשי עמונה בבהירות הקשר של עם ישראל לארצו". לדבריה, "אני מברכת על אישורו של המתווה המאפשר הישארות המשפחות על ההר. סיעת הבית היהודי תעקוב אחר כל שלבי היישום במטרה להבטיח כי יתבצע במלואו".

חבר סיעתה, סגן שר הביטחון אלי בן דהן, בירך על החלטת התושבים, ומסר: "אני שמח מאוד שאנשי עמונה קיבלו את המתווה שהוצע על ידי השר בנט וראש הממשלה, ומברך אותם על עוז גבורתם ועמידתם האיתנה למען ההתיישבות בארץ ישראל". לדבריו, "הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון תשווה סוף סוף בין מעמדם של תושבי יו"ש לזכויות העומדות לזכות שאר אזרחי ישראל בבאר שבע, חדרה ותל אביב".

שולי מועלם בוועדה משותפת לוועדת חוקה וועדת חוץ וביטחון בדיון בהצעות חוק ההסדרה, כנסת. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"נעקוב אחר כל שלבי היישום". ח"כ מועלם רפאלי/נועם מושקוביץ

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) התייחס גם הוא להחלטה, ומסר: "‏אחיי, תושבי עמונה היקרים, תודה על שנות אחיזה באדמה, על שנת מאבק צודק ומכובד, על שיעור מסירות נפש, על עמידה איתנה ועל החלטה אמיצה וכואבת היום". הוא הוסיף, בפנייה לראש הממשלה: "עמוד על המשמר לקיום כל מה שהובטח ולהרחבת הבניה בכל יהודה ושומרון, בגאווה ובאמונה בצדקת הדרך".

חברת מפלגתו, השרה מירי רגב, הוסיפה כי היא "שמחה שעמונה נשארת על ההר ומעז יצא מתוק". לדבריה, "אני מברכת את ראש הממשלה שהוביל את התהליך המורכב הזה בצורה ממלכתית ואנושית. ממשלת ישראל רואה בהתיישבות ביהודה ושומרון נכס לאומי, היסטורי וביטחוני. אנחנו נרחיב ונפתח את ההתיישבות". ברמיזה לחוק ההסדרה, היא הוסיפה: "תודה ל'שלום עכשיו' שזירזו את הליך ההסדרה הצודק והראוי של אלפי בתים ביהודה ושומרון".

"נתניהו נכנע פעם אחר פעם"

"המתווה ה'חדש' בעמונה הוא פשוט ישראבלוף, ומהווה שיא בנכונות של הממשלה לרקוד לפי החליל של 40 משפחות, שעבורם אין בעיה לדרוך על החוק ועל האינטרס הישראלי", טענה מנגד ח"כ תמר זנדברג (מרצ). לדבריה, "מדהים לגלות איך קומץ מתנחלים שולי מצליח לסובב ראש ממשלה ומדינה שלמה על האצבע הקטנה שלהם ולשם כך הכול כשר. על הכניעה החוזרת הזאת של נתניהו וממשלתו לסמוטריצ'ים כולנו משלמים".

לדברי ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), "טוב שלא היה פינוי אלים בעמונה - אבל חבל שהאיום באלימות עובד. מה שיישאר מעמונה זה לא ציונות, התיישבות או כל ערך אחר - אלא רק שמול ממשלת ישראל כל דאלים גבר". מארגון "שלום עכשיו" נמסר בתגובה להחלטת התושבים כי "בישראל 2016 מיעוט קיצוני מנהל את המדינה". על פי הודעת הארגון, "בתום תהליך חיזור בן כמה חודשים, במסגרתו נכנע נתניהו פעם אחר פעם לדרישות המתנחלים, קיבלו התושבים את הסכם הכניעה שהציעה הממשלה שתכליתו הרחבה של גזל האדמות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה הבוקר בירושלים, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
"רצון טוב ואהבת ההתיישבות". נתניהו בדרכו לישיבת הממשלה, הבוקר/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לפני החלטת התושבים כי המתווה החדש לפינוי בהסכמה של עמונה, שהציג הבוקר לתושבי המאחז בתום דיון עם שר החינוך נפתלי בנט, הוא הטוב ביותר שממשלתו יכלה לגבש. "בחודשים האחרונים, ובמיוחד בשבועות ובימים האחרונים ואתמול עד לפנות בוקר, עשינו מאמצים גדולים כדי להביא לפתרון מוסכם בעמונה", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "קיימנו עשרות דיונים, הבאנו הרבה מאוד הצעות - חלקן מחוץ לקופסה, הצעות מאוד יצירתיות - ועשינו את זה מתוך רצון טוב ואהבת ההתיישבות".

לדבריו, תושבי עמונה צריכים להעריך את עבודת הממשלה ולקבל את המתווה החדש. "לא הייתה ממשלה שדאגה יותר להתיישבות ואין ממשלה שדואגת לה יותר. אני חושב שראשי עמונה שהיו איתי ועם השר בנט עד הבוקר במשרדי יכולים להגיד שעשינו והתאמצנו. אני יכול רק לקוות שתושבי עמונה, שדנים עכשיו בהצעת המתווה, יקבלו אותה. זו תהיה ההחלטה הנכונה להם, להתיישבות, למדינת ישראל ולעם ישראל".

תמר זנדברג בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
"פשוט ישראבלוף". ח"כ זנדברג/ניב אהרונסון

המתווה החדש סוכם בפגישה לילית בנוכחות נתניהו ובנט ביחד עם יו"ר מטה המאבק בוארון, רב היישוב יאיר פרנק, וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שמעורב במאמצי התיווך בשבועיים האחרונים. בוארון ופרנק הציגו הבוקר את המתווה לתושבים.

לפי המתווה, מספר המשפחות שיוכלו להישאר על חלקה 38 הסמוכה לעמונה הוכפל מ-12 משפחות במתווה הקודם ל-24 בנוכחי. כמו כן, נוספו תנאים משפטיים המגבירים את מחויבותה של המדינה למימוש ההסכם. אם התושבים יקבלו את המתווה, תוגש בקשת דחייה לבג"ץ לפינוי המאחז ל-30 ימים, והעבודות בחלקה 38 יחלו באופן מידי.

זמן קצר לאחר הצגת המתווה, הודיע "יש דין" כי גם הפתרון הנוכחי לא ישים. במכתב ששלח הארגון ליועץ המשפטי לאזור יהודה ושומרון בפרקליטות הצבאית, נכתב כי בימים האחרונים נוצר קשר עם הבעלים הפלסטיני של חלקה 38 הסמוכה לעמונה, ולכן תוגש בקרוב התנגדות להכרזה עליה כקרקע נטושה. במכתב, שנשלח על ידי עורכי הדין מיכאל ספרד ושלומי זכריה, נכתב עוד "כי מן ההגינות להודיע לתושבי עמונה, שדנים כעת אם לקבל את המתווה האחרון שהוצע להם, כי רכיב מהותי במתווה יהפוך כפי הנראה לבלתי ישים. זאת, בנוסף לאי החוקיות המובהקת שבמתווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully