וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש שנים תחת שלטון קים: איך שינה הרודן את קוריאה הצפונית?

17.12.2016 / 13:00

מאז תפס את מקומו של אביו, שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און הפך דומה יותר ויותר לאביו וסבו ששלטו ביד רמה. ביצור שלטונו, הפיכת ארצו למדינה גרעינית ורצונו להוביל בספורט העולמי הם רק חלק מצעדיו, שחלקם מפתיעים ביותר

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

חמש השנים חלפו מאז מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און עלה לשלטון ותפס את מקומו של אביו. המדינה, שקים הוא הדור השלישי לבני אותה משפחה השולט בה, השתנתה באופן ניכר – ואחד השינויים המרכזיים שהתרחשו בה קרו, ובכן, בקים עצמו. בחמש השנים מאז תפס פיקוד, הפך המנהיג דומה יותר ויותר לאביו קים ג'ונג איל, החל מאימוץ תספורתו הקצרה, אך גם שינה כמה מדפוסי ההתנהגות המקובלים בקרב מנהיגי קוריאה הצפונית.

לעומת אביו, שפסליו ותמונותיו מעטרים את רחובות פיונגיאנג, קים דיבר בפני הציבור פעמים רבות – כולל נאום בן ארבע שעות שאותו נשא בכינוס מפלגתו בחודש מאי האחרון. הוא נוהג להשתמש באותם אמצעי דיכוי שבהם השתמש אביו, כשהבולט שבהם היה הוצאתו להורג של דודו ורדיפת מתנגדיו. עם זאת, בחמש שנות שלטונו הוא טרם נסע אל מחוץ לקוריאה הצפונית כדי לפגוש ראש מדינה אחרת, ובכך העמיק עוד ועוד את בידודה של ארצו.

עוד בנושא:
צפון קוריאה חדרה לצבא הדרום - לאגף שאמור למנוע מתקפות סייבר
לאן היא נעלמה? הגברת הראשונה בצפון קוריאה הופיעה אחרי חודשים
בכיר אמריקני: "פירוז קוריאה הצפונית מנשק גרעיני – מקרה אבוד"

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, חותם על מסמך המורה על ביצוע הניסוי בפצצת מימן, יונאר 2016. רויטרס
ניסה לאמץ עמדות מרוככות בחלק מהתחומים. קים/רויטרס

תחום נוסף שבו חוותה המדינה שינוי ניכר הוא החימוש הצבאי שלה. הרעיון להפוך את קוריאה הצפונית למעצמה גרעינית אינו חדש ולא נהגה בידי קים, אלא עוד בימי אביו וסבו, אך בחמש השנים האחרונות נעשו צעדים גדולים לכיוון מימוש התכנית. מתוך חמשת הניסויים הגרעיניים שהוציאה המדינה לפועל, שלושה התרחשו בחמש שנות שלטונו – שניים מהם השנה. נראה שבהנהגתו של קים, פיונגיאנג שועטת לעבר החזקה בנשק גרעיני ובמלאי טילים שיסייע לה לתקוף את קוריאה הדרומית, את יפן ואת 50 אלף החיילים האמריקנים הנמצאים באזור, במידת הצורך. יש הטוענים שקים אף שם לעצמו למטרה להפוך את ארצו למעצמת חלל וכי הוא מתכנן להגיע לירח בעשור הקרוב.

תחת שלטון קים ג'ונג איל, הסיסמה הרווחת בקוריאה הצפונית הייתה "הצבא קודם". עם זאת, תחת שלטון בנו הועבר המוקד לנושא הנשק הגרעיני ולהעצמת הכלכלה המקומית, בעיקר דרך פיתוחים מדעיים וטכנולוגיים. כדי לממש את מטרותיו אלה, קים נתן כוח רב יותר למפלגתו ולממשלתו, ואף השיק כמה "קמפייני נאמנות" כדי לגייס את האזרחים. על אף הסנקציות המוטלות על קוריאה הצפונית והיותה אומה מבודדת בשדה הבינלאומי, נראה שתכנית הצמיחה של קים דווקא מצליחה באופן מסוים – המדינה, שכבר ניתן להגדירה בעלת נשק גרעיני, מראה אחוזי צמיחה קטנים אך עקביים מדי שנה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
קוריאה הצפונית: פסטיבל הבירה הראשון במדינה נערך בבירה פיונגיאנג. רויטרס
רחובותיה הפכו שוקקים יותר. פסטיבל הבירה הראשון בפיונגיאנג/רויטרס

חמש השנים של קים התאפיינו גם בשינויים גדולים בשוק המקומי ובעידוד יזמות פנימית. הוא התיר לשווקים המתנהלים במהותם בסגנון קפיטליסטי להתקיים בארצו ואף התיר את התרחבותם של מיזמים שונים. בצורה זו, הוא הצליח לייצר הכנסה נוספת לממשלה ש"גוזרת קופון" באופן ישיר ממיזמים שונים ואף מעניקה להם תמיכה בשלבים מסוימים. גם בתחום החקלאות הונהגו שינויים שאפשרו לעוסקים בכך להרוויח מעבודתם באופן אישי, כך שהתוצרת החקלאית גדלה והייצוא גבר. גם בבירה פיונגיאנג חלה עלייה מתמדת באיכות החיים, ובשנים האחרונות הופיעו ברחובותיה מוניות, בתי קפה וחנויות שונות.

תחום נוסף שבו קים הנהיג שינויים והשיג את מטרותיו הוא תחום הפנאי – שחווה צמיחה מתמדת בזכותו. על אף אופיו הריכוזי והמגלומני, קים שם לעצמו למטרה להפוך את ארצו "מתורבתת יותר" – ופרויקטי הדגל שלו היו הקמת פארק מים בפיונגיאנג ואתר סקי יוקרתי במזרח המדינה.

כדי להקנות לממשלו תדמית רכה יותר, קים שכר את שירותיה של להקת הפופ "מוראנבונג", ששרה לכבודו בטקסים ומורכבת כולה מנשים צעירות. הוא אף החליט לחדש את סדרת האנימה "ילד גנרל" שאותה יצר אביו וביקש שהחידוש יתבצע "באיכות של סרט דיסני". בתחום הספורט, קים נשבע שארצו תהפוך למעצמה בינלאומית – ככל הנראה כדי לגייס את גאוותם הלאומית של האזרחים ולהסיח את דעתם מטרדות היום-יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully