וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על המשבר בחאלב: האחריות על אסד ובעלי בריתו, והדם על ידיהם

לפני צאתו לחופשה ניסה הנשיא האמריקני היוצא להגן על מדיניותו במזרח התיכון שנחשבת לכישלון הגדול של כהונתו. "ארה"ב תמשיך לדחוף להפסקת אש רחבה יותר", אמר. על מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות: "אמרתי לפוטין להפסיק עם זה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה נאם אמש (שישי)בבירה וושינגטון, והתייחס בדבריו למשבר בחאלב שבסוריה, המסמל יותר מכל את כישלון מדיניותו במזרח התיכון. "ראינו הרעבה של אזרחים, שכונות רבות שנמחקו, אזרחים שמוצאים להורג, הפרות יומיות של החוק הבינלאומי", אמר. הוא הצהיר כי "האחריות מונחת לפתחם של אסד ובעלי בריתו, והדם הזה הוא על ידיהם".

אובמה הוסיף כי "צריכה להיות התערבות בינלאומית שתאפשר פינוי מלא ממזרח עיר". עוד אמר כי ימשיך ללחוץ על מועצת הביטחון לסייע לאלה שצריכים עזרה וימשיך לפקח על השימוש בנשק כימי בסוריה. "צריך להיות ברור שגם אם משיגים ניצחונות טקטיים, משטר אסד לא יכול לשחוט את דרכו ללגיטימציה, לכן צריך להעביר את השלטון לאחד לגיטימי יותר, ולעולם אסור להשלים עם מה שקורה שם".

בניסיון להגן על מדיניותו בנושא סוריה, אמר הנשיא היוצא כי הוא יכול להבין את הביקורת כלפיו ואת הרצון לסיים את המשבר במדינה, אך לדבריו הנסיבות לא אפשרו זאת. "חשבנו שהדבר הטוב לעשות הוא להציע קצת תמיכה לאופוזיציה מתונה, כדי שלא נראה אותם זולגים לא-נוסרה או לדאעש, ולנסות לפתור את המלחמה בדרך דיפלומטית ופוליטית", אמר, והוסיף כי "אני לא יכול לטעון שזה הצליח. זה משהו שנכון לגבי הרבה נושאים מסביב לעולם. אני צריך לישון עם זה כל לילה. אבל אני ממשיך להאמין שזו הייתה הגישה הנכונה בהתאם לנסיבות".

עוד כתבות בנושא:
אובמה במסר לפוטין: "נגיב על התערבותה של רוסיה בבחירות"
"לא נגמר השמן": לצד משפחת פרס, אובמה הדליק חנוכייה בפעם האחרונה
אובמה לגופי המודיעין: בדקו את מתקפות הסייבר שנערכו לפני הבחירות

ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 14 בנובמבר 2016. רויטרס
בעוד כחודש יעביר את סמכויותיו לנשיא החדש. אובמה/רויטרס

הנשיא ייצא בקרוב לחופשה בהוואי וצפוי להעביר את השלטון לנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, ב-20 בינואר. בנאומו גינה הנשיא אובמה את מעורבות רוסיה בבחירות האחרונות, שעליה הצביעו סוכנויות המודיעין האמריקניות. אובמה הורה לאחרונה על פתיחה בחקירה של הנושא.

"הייתי מודאג לגבי הפריצה למחשבי הוועידה הדמוקרטית וחששתי מכך שהליך הבחירות יזוהם", אמר בהקשר זה. "לכן, בתחילת ספטמבר כשראיתי את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסין, חשתי צורך לוודא שזה לא יקרה, ואמרתי לו ישירות שיפסיק עם זה ושיהיו השלכות רציניות אם לאו. למעשה אחרי זה לא ראינו ניסיונות לפגוע בהליך הבחירות". לדבריו, יש לו "ביטחון גדול" בכך שרוסיה פרצה למחשבי גורמים במפלגה הדמוקרטית. "המודיעין שאני נחשפתי אליו מראה לי באופן ברור שהרוסים ביצעו את הפריצה הזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נושא את הנאום השנתי לאומה במוסקבה, 1 בדצמבר 2016. רויטרס
"שוחחתי עמו על הפריצות". פוטין/רויטרס

לגבי רוסיה הוסיף אובמה כי היא "לא יכולה לשנות אותנו או להחליש אותנו. הם מדינה קטנה יותר, חלשה יותר, והכלכלה שלהם לא מייצרת דבר שמישהו רוצה לקנות". לדבריו, הסכנה היא באימוץ רעיונות הנוגדים את הערכים האמריקניים. "הם יכולים להשפיע עלינו אם ננטוש את ערכינו. מר פוטין יכול להחליש אותנו כמו שהוא מנסה להחליש את אירופה, וזה יעבוד ואם נתחיל להשתכנע שזה בסדר לכלוא או להפלות אנשים בגלל האמונה שלהם".

כשנשאל אם הוא יכול להבטיח שהבחירות במדינה היו הוגנות ונטולות זיופים, ענה אובמה כי לא הייתה התערבות חיצונית בתהליך ההצבעה וכי הקולות נספרו כראוי. "לא ראינו הוכחות להתערבות במכונות ההצבעה, את זה אני יכול להבטיח", אמר.

(עדכון ראשון: 22:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully