וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יום של קרבות: דיווחים סותרים על הפסקת אש חדשה בחאלב

15.12.2016 / 0:17

גורמים באופוזיציה ובמשטר מסרו כי הצדדים הגיעו להבנות חדשות אחרי שלחימה עזה מנעה את יישום ההסכם הקודם. בתמורה לפינוי אזרחים ומורדים ממזרח חאלב, יופנו גם שני כפרים שיעיים באידליב - תנאי שעליו התעקשה איראן. בחיזבאללה מכחישים וטוענים כי הצדדים טרם הגיעו להסכם

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הצדדים בחאלב הסכימו על הפסקת אש חדשה, שאמורה להיכנס לתוקפה הבוקר - כך הודיעו אמש (רביעי) גורמים בממשלת סוריה ובאופוזיציה. זאת לאחר יום של קרבות עזים בעיר, שסיכלו את התכנית שעליה סוכם אתמול. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, כוחותיו של הנשיא בשאר אסד רשמו בשעות הערב התקדמות נוספת במזרח העיר לקראת כיבושה המוחלט והסופי. חיזבאללה הכחיש את הדיווחים על הגעה להסכם, וטען כי ישנם "סיבוכים במו"מ"

לפי גורם בארגון אל-ג'בהה א-שאמיה, הפינוי יתחיל סביב השעה 6:00. דובר בנור א-דין א-זינקי, קבוצת מורדים אחרת, מסר דברים דומים. גורם מטעם הכוחות התומכים במשטר אישר כי הושג הסכם הפסקת אש מחודש, שכולל את פינויים של כ-15 אלף איש משני כפרים שיעיים נצורים במחוז אידליב. תנאי זה, שהוצב לפי דיווחים שונים על ידי איראן, גרם לקריסת ההסכם במהלך היום בשל סירובם של המורדים.

הארגון הסורי לזכויות אדם, שמקום מושבו מבריטניה, דיווח היום כי פועא וכפריא הופגזו על ידי המורדים ובעקבות זאת היו נפגעים. עוד דיווח הארגון כי בשעות הערב פוצצו המורדים מכונית תופת מדרום-מערב לעיר העתיקה בחאלב בניסיון נואש לפתוח במתקפת נגד על מנת להצר את התקדמות המשטר.

לקריאה נוספת על נפילת חאלב
תושב חאלב מנסה להרגיע פעוט שאביו מת בהפצצה: "הוא בגן עדן"
פינוי חאלב מתעכב; אסד: "המערב רוצה להציל את הטרוריסטים"

תושבים ממלאים מים במזרח חאלב, סוריה, 14 בדצמבר 2016. רויטרס
האש לא פוסקת. תושבים ממלאים מים במזרח חאלב, אתמול/רויטרס

שלשום סיכמו רוסיה, שהצילה את משטרו של אסד מקריסה, וטורקיה, התומכת במורדים, על הפסקת אש שנועדה להביא לסיום יותר מארבע שנים של לחימה בחאלב. זאת לאחר שכוחות המשטר, הנתמכים על ידי מיליציות שיעיות מעיראק ועל ידי חיזבאללה ואיראן, הכריעו את המורדים במזרח העיר. ואולם, הלחימה התחדשה כבר משעות הבוקר, עם תקיפות אוויריות, הפגזות וחילופי אש.

בעקבות זאת, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין דנו היום בהתפתחויות במצב בחאלב והסכימו על מאמצים משותפים כדי להתחיל בפינוי אזרחים ומורדים בהקדם האפשרי. גורמים המקורבים לארדואן מסרו כי השניים הדגישו את הצורך להימנע מהפרות של הסכם האש.

מי שבירך על ההתפתחויות האחרונות היה נשיא איראן חסן רוחאני, ששוחח עם אסד. לפי לשכת הנשיאות בדמשק, השניים שוחחו על "שחרור חאלב" וכי זה היה צעד חשוב "למיגור הטרור" בסוריה. אסד, מצדו, התראיין גם לרשת RT וחזר שוב על כך שנשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ יכול להיות בעל ברית טבעי של דמשק, אם אכן יילחם בטרור כפי שהבטיח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הפגנה בכווית נגד נשיא סוריה בשאר אסד מול שגרירות רוסיה, 14 בדצמבר 2016. רויטרס
הפגנה נגד אסד מול שגרירות רוסיה בכווית, אתמול/רויטרס

כ-20 אוטובוסים המתינו עם שחר לפינוי מורדים ואזרחים ממזרח חאלב, אולם התכנית לא יושמה ואיש לא עזב. תושבים ארזו את חפציהם ושרפו חלק מהם במטרה למנוע ביזה מצד צבא סוריה והמיליציות התומכות בו. לפי משרד ההגנה הרוסי, כ-6,000 אזרחים ו-366 לוחמים התפנו מהשטח שהיה בשליטת האופוזיציה ביממה האחרונה, בהתפתחות נפרדת מאותה תכנית.

תכנית הפינוי היא תוצאה של התקדמות מהירה של כוחות המשטר בשבועיים האחרונים, שבמהלכם הצליחו לדחוק את המורדים לשטח המצומצם ביותר שהיה בשליטתם במזרח חאלב מאז החלו הקרבות בה ב-2012. עם כיבושה המלא של העיר, אסד הוכיח את כוחה של הקואליציה הצבאית שלו, הנתמכת בידי חיל האוויר של רוסיה ומיליציות שיעיות מרחבי המזרח התיכון. ארגוני האופוזיציה נתמכו בידי ארצות הברית, טורקיה ומדינות המפרץ, אולם התמיכה שהן העניקו להם הייתה מצומצמת בהשוואה לתמיכה הישירה של רוסיה ושל איראן.

חיילים בצבא סוריה בסיור בעיר חאלב, 13 בדצמבר 2016. רויטרס
מואשמים בפשעי מלחמה. חיילים סורים בחאלב, שלשום/רויטרס

רוב תשומת הלב של המשטר מוקדשת למערב המדינה ולפרברי דמשק מאשר למאבק בדאעש, שהצליח השבוע לכבוש מחדש את תדמור. בכך הוא הדגיש את הקושי שעומד בפני אסד ומשטרו להשיב את השליטה על כל שטחה של המדינה גם בשטחים שהוא שחרר ממתנגדיו.

באו"ם ובמערב מודאגים מהאלימות בעיר ומפעולות הנקם של המשטר ושל המיליציות התומכות בו באזרחים במזרח חאלב. חוקרי פשעי מלחמה מטעם האו"ם אמרו היום כי דמשק נושאת את רוב האחריות למניעת מעשים כאלו ועליה להעמיד לדין כל חייל או לוחם מיליציה שביצע מעשים המפרים את החוק הבינלאומי.

בהצהרה מטעם ועדת החקירה נמסר כי ישנם "דיווחים רבים" הכוללים הוצאות להורג, מעצרים שרירותיים והעלמות. עוד היא מסרה כי ישנם דיווחים על כך שכמה ארגוני מורדים, בהם ג'בהת פתח א-שאם, מונעים מאזרחים לעזוב את האזור וכי חלקם נטמעים בתוך האוכלוסייה האזרחית ומסכנים אותה.

(עדכון ראשון: 17:01)

הפצצות בחאלב, 13 בדצמבר 2016. רויטרס
המורדים מחזיקים ב-2.5 קמ"ר משטח העיר. הריסות בחאלב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully