וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוי חאלב מתעכב; אסד: "המערב רוצה להציל את הטרוריסטים"

יום לאחר הסכם הפסקת האש בתיווך רוסי-טורקי והשתלטות צבא סוריה על העיר כולה, דווח כי מיליציות שיעיות מונעות את פינוי מזרח העיר, וכי אזרחים החלו לשרוף את רכושם מחשש לביזה. אסד עוקץ: "המערב חושב שלא היינו אמורים להצליח"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

עם ההכרזה אמש (שלישי) על הסכם הפסקת אש במזרח חאלב, הכולל גם את פינוי לוחמי האופוזיציה ואזרחים רבים מהאזורים שהיו בשליטת המורדים ונכבשו על ידי צבא אסד, הלחימה בעיר שככה. אמנם עדי ראייה סיפרו הבוקר כי ההפצצות פסקו, אולם חוסר הוודאות בעיר עדיין מורגש היטב.

פינוי מזרח חאלב, שהיה אמור להתחיל באופן מסודר הלילה, נדחה לפי שעה, למרות כמה עשרות אוטובוסים של הממשל שהמתינו בדרך הראשית. האו"ם לא מעורב במאמצי הפינוי בעיר, והבוקר קרא שר החוץ של צרפת ז'אן-מארק איירו להצבת כוחות האו"ם בשטח, בטענה כי "קיים בלבול רב בשטח".

עדי ראייה נוספים סיפרו כי אזרחים רבים באזור זה של העיר החלו להעלות באש את רכושם לפני הפינוי הצפוי, מחשש לביזה על ידי לוחמי צבא אסד והמיליציות השיעיות שנלחמות לצדו. יתרה מכך, גורמים בארגונים המורדים טענו כי המיליציות הנתמכות בידי איראן מונעות את פינוי מזרח העיר.

עוד בוואלה! NEWS:
השקט שאחרי הסערה: כיבוש חאלב הושלם, החל פינוי הלוחמים
רגעים אחרונים לפני ניצחון אסד בחאלב: "הצבא טובח באזרחים ברחובות"
איראן היא המנצחת הגדולה בחאלב – ואסד כבר מוכן למערכה הבאה

אוטובוסים של הממשל במזרח חאלב, 14 בדצמבר 2016. רויטרס
אוטובוס של הממשל הסורי שהגיע הלילה לדרך הראשית המובילה למזרח חאלב/רויטרס
אוטובוסים של הממשל במזרח חאלב, 14 בדצמבר 2016. רויטרס
דגלי המשטר ותמונות של אסד מעטרות את האוטובוסים. חאלב, היום/רויטרס

הפסקת האש שהושגה אמש, בתיווך רוסי וטורקי, מסמנת את השתלטותו המלאה של המשטר הסורי על העיר חאלב כולה, במה שנחשב לאחד מהישגיו הגדולים ביותר של הנשיא בשאר אסד בלחימה. בריאיון לרשת הרוסית RT, שישודר במלואו הערב, נשאל הנשיא אסד בנוגע לטענות המערב, המבקר את מוסקבה על תמיכתה בשלטונו ודורש מהקרמלין "להפעיל לחץ" על דמשק לטובת הפסקת האלימות.

"זה תמיד חשוב בפוליטיקה לקרוא בין השורות", הסביר אסד לכתבת מריה פינושינה. "זה לא משנה מה הם מבקשים. התרגום של ההצהרות שלהם כלפי סוריה הוא, 'בבקשה, הפסיקו את התקדמות הצבא הסורי נגד הטרוריסטים'". לדבריו, "זאת המשמעות של דבריהם, 'הגעתם רחוק מדי בהבסת הטרוריסטים, זה לא אמור לקרות. תגידו לסורים להפסיק, אנחנו חייבים להציל את הטרוריסטים'".

אזרחים מתפנים ממזרח חאלב, 13 בדצמבר 2016. רויטרס
אזרחים שהחלו לצאת ממזרח חאלב ברגל, אתמול/רויטרס
אזרחים מתפנים ממזרח חאלב, 13 בדצמבר 2016. רויטרס
פינוי אזרחים ממזרח חאלב, אתמול/רויטרס

אתמול נערך דיון חירום של מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע למצב בחאלב, ולפניו הכריז השגריר הרוסי ויטלי צ'ורקין כי המבצע הצבאי לכיבוש מזרח חאלב הסתיים וכי צבא אסד שולט באזור כולו. כמו כן, הוא אמר כי לוחמי האופוזיציה ובני משפחותיהם כבר החלו אמש לעזוב את העיר דרך נתיבים מוסכמים, מרביתם לאזור המערבי לעיר.

ממשלת טורקיה, שהייתה שותפה למאמצי התיווך האחרונים, מסרה כי היא תקים בשטחה מחנה פליטים זמני לעקורי חאלב, שיוכלו להשתכן בו עד ל-80 אלף בני אדם. במקביל, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום הכריז על כוננות מוגברת, ועל נכונותו לפעול בשטח בימים הקרובים על מנת להבטיח את פינוי האזרחים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סוריה בשאר אסד בפגישה במוסקבה, 20 באוקטובר 2015. מרשת RT, רויטרס
"צריך לקרוא בין השורות". אסד ופוטין/רויטרס, מרשת RT

בשעות הלחימה האחרונות אתמול, דווח על מקרים רבים של טבח וביזה על ידי כוחות צבא אסד. כך, למשל, הודיעה מועצת האו"ם לזכויות אדם כי יש בידי אנשיה ראיות אמינות לכך שחיילי צבא אסד הרגו בימים האחרונים עשרות אזרחים בחאלב במספר תקריות שונות. על פי הודעת המועצה, כוחות מצבא המשטר פרצו לבתים במזרח העיר, באזורים שבשליטת המורדים, וירו למוות בלפחות 82 בני אדם, בהם נשים וילדים.

(עדכון ראשון: 8:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully