וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני הסערה: בצפון מחכים לשלג רב - אבל לא ממהרים לשמוח

כמויות נכבדות של גשם ושלג יחלו לרדת הלילה במערכת חורפית סוערת שתימשך עד סוף השבוע. למרות ריבוי המשקעים החודש, בצפון לא ממהרים לחגוג, וזוכרים את חורף 2013, שבו נסגרו ארובות השמיים בינואר

עריכה: ניר חן

שבוע וחצי בלבד אחרי המערכת החורפית הסוערת שסוף-סוף הרטיבה את אזור הצפון – התושבים, החקלאים וגם אנשי התיירות מצפים בכיליון עיניים לגשם שצפוי להתחיל כבר הלילה (שני). בשיחה עם וואלה! NEWS אמר שי פרנקל, החזאי התורן של השירות המטאורולוגי, כי המערכת שתחל הלילה צפויה לכלול כמויות גדולות של משקעים, ושלג רב בחרמון. כמו כן, הוסיף פרנקל, ייתכן גם שלג ביישובי צפון רמת הגולן, ושלג מעורב בגשם אף בפסגות הגבוהות של הרי הגליל.

"אנחנו צופים שעשרות מילימטרים של גשם ירדו בכל חלקי הארץ, יחד עם שלג, בעיקר החרמון, שעשוי להספיק כדי לפתוח את עונת הגלישה", אמר פרנקל. "הגשמים יחלו כבר הלילה בצפון הארץ ויתפשטו בהדרגה למישור החוף". עוד נמסר מהשירות המטאורולוגי, כי הגשמים ילוו מחר גם בסופות רעמים ורוחות חזקות בצפון ובמישור החוף ולקראת הלילה הם יתפשטו להרי ירושלים ולנגב. המערכת החורפית תגיע לשיאה ביום רביעי בבוקר, שיהיה גשום וסוער בכל חלקי הארץ, ובהמשך היום מזג האוויר צפוי להירגע.

עוד בוואלה! NEWS:
עלייה לצורך ירידה: אחרי ההתחממות של היום - הגשם עומד לחזור
"הטבע לא חף מאסונות": אלה מסלולי הטיולים המסוכנים בישראל
דוח משרד הבריאות: פערים בשירותי רפואה דחופה בין מרכז וצפון הארץ

גשם בשכונת התקווה בתל אביב, 8 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
הגשמים יחלו בצפון ויתפשטו למישור החוף. גשם בתל אביב, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

הטמפרטורות החזויות ללילה ולמחר: בתל אביב מ-11 מעלות הלילה ועד 18 מעלות מחר, בירושלים מ-9 ועד 13, בבאר שבע מ-8 ועד 20, בחיפה מ-12 ועד 14, בים המלח מ-14 ועד 23, באילת מ-10 ועד 22, ברמת הגולן מ-9 ועד 12, בצפת מ-7 ועד 10, בבית שאן מ-9 ועד 17, באשדוד מ-12 ועד 18 ובמצפה רמון מ-6 ועד 14.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גשם בחיפה. דצמבר 2013. ערן גילווארג
נערכים להצפות. גשם בחיפה/ערן גילווארג

בעיר חיפה כבר החלו להיערך לקראת מזג האוויר הסוער, שצפוי להכות בעיר בעוצמה, עם תחזיות על עד 80 מילימטרים של גשם ורוחות שיגיעו למהירות של עד 85 קמ"ש. מטה החירום של עיריית חיפה מסר כי הוכרז מצב כוננות בעיר, וכי בימים האחרונים ננקטו צעדים למניעת הצפות. יחידות המטה נערכות לחסימת כבישים, פינוי תושבים והסרת מכשולים מהדרכים במידת הצורך. שירותי הרווחה יעמידו צוותי חירום לסיוע לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ולתושבים שבתיהם יוצפו, ועובדים סוציאליים יסיירו ברחובות במטרה לאתר דרי רחוב ולהביאם לדיור מוגן.

רשות הכנרת נערכת גם היא לסערה, על ידי פינוי וגיזום עצים מסוכנים מהדרך ואף כריתתם בהתאם לצורך. "נערכנו לקראת אירוע מזג האוויר וצוותים שלנו עובדים לאורך כל השנה בתחזוקת והפעלת החופים", אמרה דנה בכר מרשות הכנרת. "כולנו תפילה כי המערכת הקרובה תביא גשמי ברכה ותעלה את מפלס הכנרת". בנוסף, הצוותים הטכניים של רשות הכנרת הכינו את התשתיות באזור על מנת לצמצם את פוטנציאל הנזק והסכנה לשיטפונות עקב ריבוי המשקעים ועליית הנחלים ותעלות הניקוז על גדותיהם.

נחל סער, רמת הגולן,  דצמבר 2016. ביע דעאבוס, רשות הטבע והגנים, ספק 500
סכנה לשיטפונות עקב עליית נחלים על גדותיהם. נחל סער ברמת הגולן/ספק 500, ביע דעאבוס, רשות הטבע והגנים

רצף שלוש שנות הבצורת שתקף את הצפון עד לחורף הנוכחי הביא את רשות המים להכריז עליו בחודשים האחרונים כקשה ביותר מאז החלו המדידות לפני כמאה שנים. הכנרת המשיכה לשבור את שיאי השפל שלה ובחורף האחרון היא קיבלה רק כשליש מהכמות הממוצעת שהיא מקבלת בחורף רגיל. בחורף האחרון עלה המפלס ב-60 סנטימטרים בלבד, זאת כאשר הממוצע הרב שנתי בקצב עליית המפלס עומד על 1.60 מטרים. גם כמויות המים שזרמו במעיינות הדן והבניאס (שניים משלושת מקורות הירדן) התקרבו לשפל ההיסטורי שלהם כאשר כמות המים שזרמה במעיינות הגדולים בארץ, הגיעו לכשני שליש מהממוצע.

אבל המערכת החורפית של תחילת דצמבר הביאה בתוך יומיים את כמות הגשם הממוצעת לחודש דצמבר כולו בעיקר בצפון רמת הגולן. עשרות סנטימטרים של שלג הצפויים להצטבר בחרמון במערכת הנוכחית עשויים לפתוח את עונת הסקי מוקדם מהרגיל ועוד עשרות רבות של מילימטרים של גשם צפויים לשטוף את הצפון בכלל עשויים לסגור את הגירעון שהצטבר מתחילת חודש אוקטובר ועד לסוף חודש נובמבר, שהוכרז כשחון ביותר מאז תחילת המדידות.

"כל התחזיות בישרו שגם חודש דצמבר יהיה שחון, אבל בפועל, אנחנו מקבלים יותר ממה שציפינו, בלשון המעטה", אמר לוואלה! NEWS בשמחה מנהל אגודת המים "מי גולן", איתן שדה. "המערכת הקודמת המטירה כמות אדירה של גשם והיא גרמה לכך שהקרקע, שהייתה יבשה לחלוטין, הגיעה בבת אחת לרוויה. כתוצאה מכך, כבר לקראת סוף המערכת הקודמת, המים הפסיקו להיספג בקרקע והחלו לזרום על פניו. עכשיו כל טיפה שתרד לא תיספג יותר, ותזרום למאגרי המים ולנחלים, שהפעם יזכו הם לזרימות מרשימות".

מטיילים בחרמון. 3 בדצמבר 2016. מאיר וקנין, מערכת וואלה!
עונת הגלישה עשויה להיפתח מוקדם מהצפוי. מטיילים בחרמון, לפני שבועיים/מערכת וואלה!, מאיר וקנין

באתר החרמון, לעומת זאת, לא ממהרים לפצוח בחגיגות. "בדרך כלל עונת הסקי מתחילה בחודש ינואר ואם התחזיות אכן יתממשו אז היא תתחיל מוקדם מהרגיל – באמצע דצמבר. בזכות הקור העז, במפלס העליון נשארו עדיין 40-30 סנטימטרים של שלג מהמערכת החורפית הקודמת ואם התחזיות אכן יתממשו אז עונת הסקי תתחיל מיד אחרי המערכת ואחרי שנסיים להכשיר את מסלולי הסקי", אמר מנהל אתר החרמון, לירון מילס.

"עם זאת אנחנו שומרים על אופטימיות זהירה מאוד ולא ממהרים לחגוג. הפעם האחרונה שפתחתנו את עונת הסקי בתקופה הזאת של השנה, הייתה אחרי השלג הגדול של דצמבר 2013. אז קיבלנו כמויות אדירות של שלג איכותי והעונה התחילה נפלא, אבל שם נגמר החורף", הוסיף. "אחרי המנה ההגונה ההיא, לא קיבלנו יותר כלום. אז איני ממהר להיות אופטימי".

החזאי הבכיר אורי בץ, העוסק בתחום כבר 47 שנים, הסתייג אף הוא, ואמר כי "אני מקווה שירדו הרבה גשמים בצפון, אבל אני בעיקר מקווה שהשנה הזאת לא תהיה שידור חוזר של מה שראינו בחורף 2014-2013, אז בדצמבר ירד השלג הגדול בירושלים ובצפון הארץ, אבל מיד אחריו נסגרו ארובות השמיים".

מזג אוויר חורפי בשוק הכרמל, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
גשם בתל אביב, לפני שבועיים/ניב אהרונסון
ירושלים בגשם – 1 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
גשם בירושלים, לפני שבועיים/נועם מושקוביץ
הצפה בגן לאומי מקורות הירקון שבאזור ראש העין, דצמבר 2016. אורי סולימני, רט?ג, מערכת וואלה! NEWS
הצפה במקורות הירקון באזור ראש העין, לפני שבועיים/מערכת וואלה! NEWS, אורי סולימני, רט?ג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully