וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטקס נדחה: שני מטוסי ה-F-35 טרם המריאו מאיטליה בשל הערפל הכבד

12.12.2016 / 14:32

שני מטוסי "האדיר" שהיו אמורים לנחות בטקס חגיגי בשעה 14:04 תקועים בבסיס קמרי. לקראת 16:30 יקיימו צוותי האוויר הערכת מצב בנושא ויחליטו אם לדחות את הטקס או לבטלו. סמנכ"ל "לוקהיד מרטין": "האיטלקים לא מאשרים המראה בערפל". אולפן וואלה! NEWS

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניר חן

שני מטוסי ה-F-35 שהיו אמורים לנחות היום (שני) בישראל בטקס חגיגי בבסיס חיל האוויר בנבטים טרם המריאו מאיטליה בשל ערפל כבד השורר באזור ולנוכח מגבלות בטיחות אמריקניות. צוותי האוויר יקיימו הערכת מצב בנושא בבסיס קמרי שבאיטליה ויקבלו החלטה סופית על קיום הטקס בשעה 16:30, אז ייקבע אם לדחות אותו בכמה שעות או לבטלו.

בינתיים, בבסיס חיל האוויר בדרום ממתינים כאלף בני אדם לנחיתתם, בהם שגרירים, נספחים צבאיים, אלופים לשעבר, ראשי התעשיות הבטחוניות, ראשי חילות אוויר בעבר, בכירי צה"ל ועשרות אנשי תקשורת, לראות כיצד ינהגו בחיל לנוכח העיכוב בהמראה. זמן הטיסה בין ישראל לאיטליה נאמד בשלוש וחצי שעות. המטוסים היו אמורים לנחות בישראל בשעה 14:04.

סמנכ"ל חברת "לוקהיד מרטין", יצרנית המטוסים, אמר במשדר וואלה! NEWS כי "אין שום בעיה עם המטוס. אנחנו מחכים לאישור מהרשות האיטלקית, אלו חוקים שלהם ולא של האמריקנים. מדובר בחוק איטלקי שלא מאפשר המראה בערפל. האיטלקים מקבלים אינספור שיחות טלפון. מסיבות בטיחות הם לא נותנים את האישור".

לקריאה נוספת:
ה-F-35 מגיע היום לישראל: "ישמור על העליונות של צה"ל במזה"ת"
העתיד כבר כאן: זהו מטוס ה-F-35 שינחת היום בישראל
לקראת טיסת הבכורה: מפקד חיל האוויר עבר הכשרה על מטוס ה"אדיר"

מטוס חמקן מדגם F-35 שעתיד להיכנס לשירות חיל האוויר. AP
ערפל כבד מונע ממנו להמריא. החמקן בבסיסו בארצות הברית/AP

ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, הסביר במשדר וואלה! NEWS בבסיס נבטים כי "ה'אדיר' לא ממריא בערפל. לאמריקנים יש את הנוהלים שלהם". לדבריו, "זו לא יציאה לקרב. זו יציאה לטיסת העברה, שם מגבלות הבטיחות הן הרבה יותר רחבות".

שני טייסים אמריקנים תוכננו להנחית את שני מטוסי חמקן F-35, הראשונים של צה"ל שייקלטו בטייסת "נשר הזהב", בפיקודו של סא"ל יותם. התאריך שנקבע לנחיתה הוא 12 בדצמבר (12.12) בשל סמליותו. מחר צפויה להיערך הטיסה הראשונה של המטוס בידי טייס ישראלי, סא"ל יותם.

במסגרת עסקת הענק לרכש מטוסי החמקן המוגדרים "דור חמש" של מטוסי הקרב יימסרו לישראל עוד שלושה מטוסי F-35 באפריל 2017. בחודש ספטמבר 2017 יתקבלו ארבעה מטוסים נוספים, ועד תום שנת 2017 יפעלו בחיל האוויר הישראלי תשעה מטוסי חמקן. ישראל רכשה 33 מטוסי חמקן מסוג F-35 עם אופציה ל-17 מטוסים נוספים - שאת רכישתם אישר לאחרונה הקבינט.

טקס קבלת מטוס האדיר בבסיס נבטים לאחר ההודעה כי המטוס יתעכב באיטליה, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
מאות ממתינים להגעת ה"אדיר"/ראובן קסטרו

חברת "לוקהיד מרטין" ייצרה עד היום 200 מטוסים שמרביתם נמסרו לצבא האמריקני (מרינס, חיל האוויר וחיל הים), אך רק בחיל האוויר האמריקני מוגדר המטוס מבצעי. 20 מטוסים מתוך ה-200 נמסרו לצבאות זרים, בהם של אנגליה, אוסטרליה, איטליה והולנד. עם זאת, בישראל תהיה הטייסת המבצעית הראשונה מחוץ לאדמת ארצות הברית. כמו כן, בעולם הוכשרו 400 טייסי F-35, חמישה מהם שייכים לחיל האוויר הישראלי, שעד כה לא הטיסו בעצמם את המטוס, אלא רק התאמנו באמצעות סימולטור מתקדם.

לפני כשנה וחצי התכנס צוות ההקמה של טייסת "נשר הזהב", והיא החלה לקלוט ולהכשיר את כוח האדם, הכולל חמישה טייסי קרב מנוסים, חיילי המערך טכני, המנהלה, האימונים והמבצעים. תהליך ההכשרה של צוותי האוויר נמשך כארבעה חודשים והתקיים בבסיס "לוק" של חיל האוויר האמריקני. במקביל, נבנה בבסיס נבטים מערך תשתיות חדש, שמורכב ממאמן טיסה מתקדם וכיתת אימונים שבה תוכנות סימולציה מתקדמות המאפשרות טיסת אימונים של מספר טייסי "אדיר" במקביל, המקושרים זה לזה כמו במציאות.

(עדכון ראשון: 14:00)

טקס קבלת מטוס האדיר בבסיס נבטים לאחר ההודעה כי המטוס יתעכב באיטליה, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
מחכים שינחת. בסיס נבטים/ראובן קסטרו
טקס קבלת מטוס האדיר בבסיס נבטים לאחר ההודעה כי המטוס יתעכב באיטליה, 12 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
מגיעים לבסיס/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully