וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-F-35 מגיע היום לישראל: "ישמור על העליונות של צה"ל במזה"ת"

12.12.2016 / 0:10

בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS, מסביר בהתרגשות ראש להק אוויר כי הגעתו של מטוס ה"אדיר" אינה עוד רכש, כי אם שדרוג של כלל היכולות של חיל האוויר - וייצור של הרתעה ישראלית מחודשת. "הוא מהווה מענה לאיומים המתפתחים במזרח התיכון, זו קפיצת מדרגה"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: יוסי אלטר

"זה לא עוד מטוס שמגיע לישראל, יש פה קפיצת דור", כך אמר ראש להק אוויר, תת-אלוף ניר ברקן, על מטוס ה-F-35 בריאיון לוואלה! NEWS. ברקן, ששימש בעבר מפקד טייסת F-16 ומפקד טייסת מטוסים בלתי מאוישים, אמר כי מטוס החמקן ישפיע על פעילות חיל האוויר כולו. שני מטוסי F-35 ינחתו היום בצהריים בישראל ויתקבלו בטקס חגיגי במעמד שר הביטחון אביגדור ליברמן. בסך הכול, צפויים להיקלט 50 מטוסים מדגם זה.

"דור ראשון זה סילון, דור שני זה מטוסים על-קוליים, דור שלישי זה מטוס רב-משימתי ודור רביעי זה כבר אוויוניקה (מערכות אלקטרוניקה בכלי טיס, א"ב). במקביל, פותחו פלטפורמות חשאיות ומאוד ממוקדות משימה, כמו 'הציפור השחורה' (מטוס אמריקני למשימות ביון שפעל בשירות חיל האוויר של ארצות הברית החל מאמצע שנות ה-60, א"ב). פה יש מטוס עם תכונות חשאיות, חמקניות, בפלטפורמת קרב, שיכול במקביל לאסוף, לעבד ולהתיך מידע", אמר ברקן.

לדבריו, יכולות אלו יוצרות מטוס מתקדם שיצריך את החיל להיערך בהתאם. "זה דור אחר. קפיצת מדרגה ביחס לכל מה שקיים עד היום. אנחנו מתייחסים לשיפור הזה בחיל כאל דור חמישי. המטוס מייצר פה תפישות חדשות מבחינה מבצעית, הדרכתית וכן הלאה. יש לנו כוונה ליצור חיבור בין הדור הקיים לדור החדש, ולראות איך הוא מתאים את עצמו".

עוד בנושא:
"רגע היסטורי": הטייס שיביא את מטוסי ה"אדיר" במסר לישראל
עם דגל ישראל בקוקפיט: בצה"ל נערכים לנחיתה ההיסטורית של ה-F-35
האנשים שיוצרים מפלצת: צפו בביקור בטייסת ובמפעל הישראלי של ה-35-F

ראש להק אוויר תא"ל ניר ברקן בביקור בארה"ב, דצמבר 2016. דובר צה"ל
תא"ל ברקן בארצות הברית יחד עם נציגי חיל האוויר האמריקני/דובר צה"ל

ברקן אומר כי כבר בראשית ההכשרה מורגש היטב ההבדל בין מטוסי הדור רביעי, דוגמת ה-F-16 וה-F-15, ל"אדיר" – הכינוי בחיל האוויר ל-F-35. "עד היום דיברנו על מאמן לטייסים. פה, בפעם הראשונה, יש מאמן לטכנאים. זה ישפיע גם על דור הרביעי. בעבר היינו טסים בעברית עם הוראות והנחיות, ופה זו הפעם הראשונה שאנחנו טסים בשפה האנגלית. כך, הציוד וחומר הטיסה בקוקפיט יהיה באנגלית".

בחודש אוגוסט השנה ביקר תא"ל ברקן ב"לוק", בסיס חיל האוויר האמריקני שקלט עד כה עשרות מטוסי F-35, כדי לעבור הכשרה בסימולטור. "עד אז, ה'אדיר' היה פרויקט שקפים, מצגות, הסברים והרבה תמונות. בשלב מסוים זה הופך להיות אמיתי. רק בבסיס זה היו 42 מטוסים בדרך ל-144 מטוסים. הם בדרך לשש טייסות. אתה עומד בליין והם טסים בקצב מאוד גבוה. זה נותן תחושת ביטחון, שהדברים עליהם דיברו קורים הלכה למעשה".

ברקן נשאל לגבי היכולות של המטוס המתקדם וכיצד ישפיע על החיל. "הוא ישפיע על איך נעשה דברים. יכולות כמו עליונות אווירית, ניהול איומים, טיסה חופשית באזור מאוים, יכולת יצירת תמונת קרב. זו קפיצת מדרגה ביכולות". לגבי נשיאת תחמושת אמר כי המטוס "בתצורה החמקנית שלו הוא נושא חימוש כמו F-16I , ובתצורה הרגילה שלו ללא היכולת החמקנית עם כל היכולות האחרות שלו הוא כמו F-15I. לטווחי פעולה הוא מגיע לסדר גודל שכל הדור הרביעי מגיע אליהם, והוא כמובן בעל יכולת תדלוק אווירי. בתחום הגמישות והזמינות, יש לו ביצועים מאוד טובים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, ה-F35 הוא ישפיע על כל המפה האזורית. "זה מענה ליכולות מתפתחות במזרח התיכון, שבו לא חסרים איומים חדשים. כשאתה משווה את המטוס לאיומים, מדובר בקפיצת מדרגה. מבחינה אסטרטגית, יש פה מטוס שמייצר הרתעה ישראלית - אנחנו מדברים על שימור היתרון האיכותי של צה"ל ושל חיל האוויר. הוא בפירוש עונה להגדרה זו. בנוסף לכך, המדינה הראשונה שקולטת מטוסים מבצעיים של דגם זה מחוץ לארצות הברית היא ישראל. ליחסים האלה בין ישראל ארצות הברית יש משמעות, גם מבחינה אסטרטגית".

בחיל האוויר החליטו לשלב באופן קבוע באימונים של המטוס החדש מטוס מדגם F-16. "הם יטוסו ביחד מהיום הראשון. הרעיון הוא שתהיה למידה וחפיפה בין הדור הרביעי והחמישי, כך שנלמד מה אפשר לעשות אחרת בדור הרביעי. יש לזה פוטנציאל גבוה".

מטוס ה"אדיר" צפוי להתחבר לשאר מטוסי החיל, בין היתר בזכות התעקשותו של חיל האוויר על הטמעת יכולות עצמאיות בתחום הקישוריות, תוצרת כחול לבן, במטוס. בשדה הקרב, יתחבר בזמן אמת למטוסים שיהיו על רשת זהה ויקבלו את המידע ממנו – והדבר יאפשר למטוס להפוך למכפיל כוח בשדה הקרב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טייסת נשר הזהב, שאליה יגיעו המטוסים החדשים, תקלוט לפי החלטת החיל רק טייסים מנוסים ולא פרחי טיס שסיימו זה עתה את הכשרתם. "לקחנו מכל הטייסות ומכל החיל אנשים טובים מצטיינים, איכותיים ומתאימים כדי להקים את הטייסת בצורה טובה ואיכותית", אמר ברקן. "יש משמעות רבה לדרך שבה אתה מקים את הטייסת, שנים רבות קדימה. לכן איישנו אותה באנשים המצטיינים והאיכותיים שלנו".

עד כה, במסגרת תהליך ההכשרה התאמנו טייסי חיל האוויר על הקרקע. ביום שלישי, יהיה זה הרגע הראשון בו יעלה טייס חיל האוויר הישראלי, מפקד טייסת נשר הזהב סא"ל יותם, ויטיס את ה-F-35. מדובר יהיה בטיסת בכורה על מטוס חד-מושבי – מבלי ליווי של טייס נוסף. "יותם ואנשיו וכל אנשי הטייסת מוכנים היטב למשימה לטיסה הראשונה", הסביר ברקן. "ההדמיות בין הסימולטור בארצות הברית לבין הטיסה הן ברמה גבוהה מאוד, וגם פה. מדובר בתהליך ארוך מקצועי מאוד ומעמיק. הם ישבו שם ימים ולילות למדו את המטוס, טסו, חקרו, חזרו והם ערוכים ומוכנים".

בהסתכלות לעתיד, תא"ל ברקן לא בטוח מתי יסתיים דור המטוסים המאוישים. "ימים יגידו. יש התקדמות עצומה במערך הכטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק), אבל אני חושב שעוד לא הגענו לנקודה שבה כטמ"ם יכול להחליף את כל המערך המאויש", אמר. "הוא בפירוש לוקח על עצמו משימות שהיו בעבר נחלת המטוסים המאוישים, ועדיין נדרשים מטוסי קרב, נדרשים מטוסי תובלה ונדרשים מסוקים. מה יהיה בעוד 40-30 שנה? אני חושב שעוד יהיו מטוסים מאוישים, אבל נחיה ונראה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully