וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על אף הטענות לשחיתות: מפלגת השמאל ברומניה חוזרת לשלטון

לפי מדגמים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית זכתה במרב הקולות בבחירות לפרלמנט. בשנה שעברה מנהיגה נאלץ לפרוש בלחץ מחאה נגד שחיתות שפרצה בעקבות שריפה במועדון בבוקרשט. ואולם, גם מנהיגה הנוכחי הורשע בפלילים

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

(בנובמבר שעבר, אסון ברומניה: עשרות הרוגים בשריפה במועדון בבוקרשט)

אחרי יותר משנה שהודחה בלחץ הפגנות המוניות, מסתמן כי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ברומניה תשוב לשלוט בפרלמנט. מדגמים שפורסמו הערב (ראשון) מראים כי מפלגת השמאל זכתה בכ-46% מהקולות, בעוד מפלגת המרכז-ימין, המפלגה הליברלית הלאומית, קיבלה רק כ-21%. לפי המדגמים, המפלגה החדשה, "איגוד להציל את רומניה", שהקמפיין שלה היה מבוסס על המלחמה בשחיתות, סיימה במקום השלישי ותוכל להיכנס לראשונה לפרלמנט.

בעקבות שריפה במועדון לילה שגבתה את חייהם של 64 בני אדם והובילה למחאת ענק נגד שחיתות וחוסר פיקוח, הודיע בנובמבר 2015 מנהיג המפלגה לשעבר, ויקטור פונטה, על התפטרותו. במקומו מונה דאצ'יאן צ'ולוש, מועמד עצמאי, לתפקיד ראש הממשלה בפועל. בשנה שחלפה ההפגנות שככו ומנהיגה החדש של המפלגה, ליביו דרגנה, שהבטיח להוציא לפועל רפורמות חדשות, ככל הנראה כבש מחדש את לב הציבור.

עוד בוואלה! NEWS:
למרות התנגדות הרפובליקנים: בואינג ואיראן חתמו על עסקת ענק
טורקיה: פלג כורדי קיצוני קיבל אחריות על הפיגוע באיסטנבול
למרות בליץ אווירי רוסי: דאעש הצליח לכבוש מחדש את תדמור

ראש מפלגת הסוציאל-דמוקרטית ליביו דרגנה ביום הבחירות לפרלמנט ברומניה , 11 ב-דצמבר 2016. AP
"הרומנים רוצים להרגיש בבית". דרגנה/AP

"בימים הקרובים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ומפלגת הברית הליברלית-דמוקרטית יחלו בדיונים כדי ליצור קואליציה חדשה בפרלמנט", אמר היום דרגנה, עם היוודע תוצאות הבחירות לפרלמנט, המונה 504 מושבים. מפלגת הברית הליברלית-דמוקרטית קיבלה 6% מהקולות. "שלא יהיה אף ספק מי ניצח היום", אמר דרגנה. "הרומנים רוצים להרגיש בבית במדינה שלהם ואני רוצה שרומניה תהיה בית טוב לכל הרומנים".

ואולם, עדיין לא ברור אם דרגנה יהיה זה שיעמוד בראשות הממשלה. באפריל האחרון הוא הורשע בהונאת בחירות, כשניסה להטות תוצאות משאל עם ב-2012 להדחת הנשיא. הוא הכחיש את מעשיו, אך לבסוף נידון לשנתיים מאסר על תנאי. החוק ברומניה אוסר עליו לשמש כראש הממשלה בעוד נושא עונש.

נשיא רומניה קלאוס יוהאניס מצביע בבחירות לפרלמנט ברומניה, 11 ב-דצמבר 2016. רויטרס
נשיא רומניה מצביע. רומניה, היום/רויטרס

רומניה היא אחת המדינות העניות והמושחתות באיחוד האירופי. רבים מאזרחי המדינה ראו בשריפה שפרצה במועדון "קולקטיב" באוקטובר 2015 כנקודת מפנה. הטרגדיה הציתה מחאות ברחבי המדינה שקראו לנקות אותה מהשחיתות. ההפגנות הובילו להקמת סוכנות לאומית ללחימה בשחיתות שגרמה לפתיחת חקירות פליליות נגד שרי ממשלה, אנשי תקשורת, שופטים ובעלי השפעה נוספים.

במהלך הקמפיין הביעו האזרחים את רצונם שהמלחמה בשחיתות תהיה העדיפות הראשונה של הממשלה שתוקם. "אני מקווה שהממשלה הבאה תהיה יותר הוגנת עבור העם ותעבוד עבורנו, כדי שנוכל להרוויח קצת יותר ולחיות טוב יותר", אמרה אנה קונסטנטינסקו, פנסיונרית מבוקרשט, בשיחה עם כתב סוכנות הידיעות רויטרס.

ראש ממשלת רומניה דאצ'יאן צ'ולוש מצביע בבחירות לפרלמנט ברומניה, 11 ב-דצמבר 2016. רויטרס
ראש הממשלה המכהן, דאצ'יאן צ'ולוש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully