וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מואשמת בסיוע לניצחונו? אז טראמפ רוצה מקורב לפוטין כשר חוץ

12.12.2016 / 0:22

רקס טילרסון, מנכ"ל תאגיד דלק המיודד עם נשיא רוסיה, הפך במפתיע למועמד המוביל בריאליטי של הנשיא הנבחר בבחירת הדיפלומט מספר 1 של ארה"ב. בזמן שב-CIA טוענים כי הקרמלין סייע לו לנצח, טראמפ עלול להנחית איש חסר ניסיון שגם הרפובליקנים חוששים ממנו

צילום: רויטרס

תכנית הריאליטי שניהל דונלד טראמפ בשבועות האחרונים סביב בחירת שר חוץ הגיעה שלשום (שבת) ככל הנראה לסיומה, וכמו תמיד אצל נשיא ארצות הברית הנבחר, ההחלטה הייתה מפתיעה ומסעירה. בורסת השמות האפשריים לתפקיד הבכיר הייתה הגדולה ביותר והמגוונת ביותר, והציפייה לאחר הניצחון ב-8 בנובמבר הייתה שאחד מנאמניו הבולטים ביותר של טראמפ – ניוט גינגריץ' ורודי ג'וליאני – יתוגמלו במשרת הדיפלומט מספר 1 של וושינגטון.

אז גינגריץ' הסיר את מועמדתו מיד לאחר הזכייה המפתיעה של המיליארדר, וההתלבטות לגבי ראש עיריית ניו יורק לשעבר גברה לנוכח חוסר ניסיונו ביחסי חוץ וקשריו הפרטיים לממשלות זרות. כשיתר המשרות בממשל הלכו ואוישו, רשימת השמות לתפקיד שר החוץ התארכה. מיט רומני, המועמד הרפובליקני בבחירות 2012 ואחד מגדולי מבקריו של טראמפ במהלך הקמפיין הנוכחי, לפתע הפך למועמד מוביל והחליף עם מי שהיה מושא לעלבונות צורמים חיוכים מעושים.

בממסד הרפובליקני ראו בבחירה בדמות כמו רומני הזדמנות לפייס בין טראמפ והמפלגה, ומושל מסצ'וסטס לשעבר היה צובע את הממשל החדש בגוונים פחות פרו-רוסיים. היה זה רומני שעוד ב-2012, במהלך העימות הנשיאותי, שציין את מוסקבה כאיום גדול על ביטחונה של ארצות הברית. ברק אובמה לעג לו בבוז, אך ארבע שנים אחרי הוא מוצא את עצמו מורה לסוכנויות הביון לקיים בדיקה מקיפה סביב ההתערבות הרוסית בבחירות. המסקנה - לפי הדיווחים בכלי התקשורת האמריקניים – היא שמוסקבה פעלה לטובת טראמפ.

עוד בנושא:
טראמפ: הטענות שרוסיה עזרה לי בבחירות הן מגוחכות
סבב המינויים של טראמפ ממשיך: תורם בולט בקמפיין מונה לשר העבודה
טראמפ הציג את משנתו הצבאית הבדלנית: נפסיק להפיל משטרים בעולם

נשיא ארצות הברית הנבחן דונלד טראמפ בפגישה עם מיט רומני, ניו יורק, ארה"ב. נובמבר 2016. רויטרס
איבד מיוקרתו אחרי שהסכים לתפקיד. רומני וטראמפ, בחודש שעבר/רויטרס

לרוע מזלו של רומני, או אולי לטובתו העתידית בסופו של דבר, פגישותיו עם טראמפ והרמיזות על כך שהוא בעל כישורים מתאימים לתפקיד יצרו סערה בקרב תומכיו של הנשיא הנבחר. הקולנית מכולם הייתה מנהלת הקמפיין לשעבר קליאן קונויי, שיצאה בריאיון פומבי ותקיף נגד האפשרות שרומני יהיה שר החוץ הבא.

רומני יצא מהמרוץ בסופו של דבר, ואיבד מהתמדית שפיתח לו כאיש המפלגה הרפובליקנית שסולד מהדרך שבה טראמפ סלל את דרכו לנשיאות. אחרי שגם הגנרל לשעבר דייוויד פטראוס הפך למועמד אפשרי - אף על פי שהורשע בהדלפת מידע סודי למאהבת שלו, פעולה חמורה בהרבה ממה שעשתה הילרי קלינטון - יחד עם סנאטורים נציים וגם מנכ"לה לשעבר של חברת הרכב פורד, מי שנכנס מהדלת האחורית היה מנכ"ל אחר.

רקס טילרסון בפגישה עם ולדימיר פוטין. AP
קשרים בעיתיים. טילרסון ופוטין, 2012/AP

רקס טילרסון נפגש לראשונה עם טראמפ רק ביום שלישי שעבר, אך בסוף השבוע הפך לפתע מנכ"ל תאגיד הדלק הענק "אקסון מוביל" למועמד המוביל לתפקיד שר החוץ. טילרסון בן ה-64, שעליו המליצו לפי הדיווחים שרת החוץ לשעבר קונדוליזה רייס ושר ההגנה לשעבר רוברט גייטס, ישלים ממשל כמעט הומוגני - לבן, מבוגר ועשיר, ויצטרף למחנה הפרו-רוסי שהתאסף סביב הנשיא הנבחר.

מנכ"ל אחת החברות הגדולות ביותר בעולם אמנם מחזיק בניסיון עשיר במשא ומתן עם גורמיים בינלאומיים, אולם גם כאן טמון סימן השאלה הגדול ביותר סביבו. חברתו "אקסון מוביל" קיימה עסקים ענפים עם רוסיה, ותרמה כספים רבים למיזמים שונים במדינה. על כך קיבל טילרסון אות של כבוד מהנשיא ולדימיר פוטין, והביע התנגדות נחרצת לסנקציות שהוטלו על מוסקבה בשל מעורבותה במלחמה באוקראינה, מאחר שאלו פגעו קשות בעסקיו.

לחובבי התיאוריה, הצוברת עוד ועוד תימוכין, שלפיה הקרמלין הנחית את טראמפ בבית הלבן, מינוי זה עשוי לשמש אקדח מעשן. הנה, איש עסקים המקורב לפוטין ותומך בהוצאתה של רוסיה מהבידוד הכלכלי שלה הופך לדיפלומט הבכיר ביותר של ארצות הברית. חוסר ניסינו בתחום המדיני, המצטרף לחוסר בקיאותו של טראמפ, עשוי ליצור מדיניות חוץ המתחשבת אך ורק באינטרסים כלכליים ותו לא.

להגנתו, טראמפ אומר כי האיש מנוסה בניהול עסקאות בדרגים הגבוהים ביותר, ובסופו של דבר גם פוליטיקה היא משא ומתן. גם קשריו של טילרסון למדינות המפרץ, ובהן קטאר, יכולים לשמש אותו לשיפור היחסים עמן, שהדרדרו מאוד תחת ממשלו של ברק אובמה.

המינוי העתידי של טילרסון צפוי להיתקל בקשיים בסנאט, אחרי שגם סנאטורים רפובליקנים הרימו גבה לנוכח הבחירה בו, במיוחד לאחר הדוח של ה-CIA שאותו דחה בבוז טראמפ. ג'ון מקיין, לינדזי גרהאם ומרקו רוביו הביעו חשש מקשריו של טילרסון לפוטין, לצד הביקורת הצפויה מצד גורמים דמוקרטיים בכירים. אם לסמוך מהניסיון הקצר עם טראמפ, שגם הערב השהה את החלטתו ורק קרא לכולם "להישאר במעקב", הביקורת עשויה עוד לגרום להשפעה הפוכה ולשכנע אותו לבחור במנכ"ל התאגיד.

(עדכון ראשון: 21:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully