וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורבגיה: חוק ההסדרה מעלה ספקות באשר לנכונות ישראל לפתרון שתי המדינות

10.12.2016 / 14:10

משרד החוץ הנורבגי הביע דאגה נוכח קידום חוק ההסדרה, שאושר השבוע בקריאה טרומית בכנסת. גם בשבדיה הביעו דאגה: "נוגד את החוק הישראלי והבינלאומי וחותר תחת האפשרות של שתי מדינות"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: חוק ההסדרה עבר בקריאה טרומית, השבוע)

נורבגיה ושבדיה הביעו ביממה האחרונה דאגה נוכח חוק ההסדרה שנועד להסדיר את מעמדם של בתים בהתנחלויות שנבנו על קרקעות פלסטיניות פרטיות. ממשרד החוץ הנורבגי נמסר כי חוק ההסדרה "מעלה ספקות באשר לנכונות ישראל לפתרון שתי המדינות". משבדיה נמסר כי הם "מודאגים מהחוק שנוגד את החוק הישראלי והבינלאומי וחותר תחת האפשרות של שתי מדינות".

ביום שני אישרה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת חוק ההסדרה המתוקנת. בתום דיון סוער הצביעו 60 חברי כנסת בעד ההצעה בעוד 49 התנגדו, בהם ח"כ בני בגין מהליכוד. ועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (ליכוד) קבעה בהמשך הערב כי החוק יועבר לדיון בוועדה המשותפת לוועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת החוץ והביטחון, לקראת הכנתו לקריאה ראשונה. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, קרע מעל דוכן הכנסת את מסמך ההצבעה ואמר: "יום שחור לדמוקרטיה הישראלית ולכנסת".

לקריאה נוספת:
"כולם זכאים להפגין": בוטל צו הרחקה נגד נערים שמחו על עמונה
50 מאחזים יולבנו, 4,000 בתים יוכשרו: אלה ההשלכות של חוק ההסדרה
חרף הסרת סעיף עמונה: היועמ"ש צפוי להתנגד לחוק ההסדרה

היאחזות עמונה לפניי הפינוי המיועד ב25 בדצמבר , 7 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
לא כלולה בחוק המתוקן. עמונה/ראובן קסטרו

חוק ההסדרה המחודש מקודם ללא סעיף 7 השנוי במחלוקת המחיל רטרואקטיבית את החוק על מאחזים והתנחלויות שלגביהם יש פסיקת בג"ץ, ובהם עמונה. לפי הצעת החוק, בעלותם של פלסטינים על קרקעות פרטיות תישאר בידיהם, אולם המדינה תפקיע מהם את זכות השימוש בקרקע. החוק עצמו יחול על התנחלויות שבהקמתן הייתה התערבות ממשלתית ויפטור את תושביהם מהתיישבות לא חוקית בטענה שחזקת תום הלב עומדת להם. בעלי קרקעות פלסטינים שיצליחו להוכיח את בעלותם, יפוצו כספית.

היועמ"ש אביחי מנדלבליט, וועדת החוקה חוק ומשפט. הכנסת 18 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"הביע דאגה מחוסר החוקתיות של החוק". מנדלבליט/נועם מושקוביץ

בחודש שעבר הביעה גם ארצות הברית דאגה נוכח קידום החוק. אליזבת טרודו, מנהלת לשכת דובר מחלקת המדינה, אמרה בתדרוך לעיתונאים בוושינגטון כי "אנחנו מאוד מודאגים מקידום חקיקה שתאפשר הכשרה של מאחז לא חוקי על אדמה פלסטינית פרטית".

טרודו ציינה כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט "הביע בעצמו דאגה מחוסר החוקתיות של החוק". היא הבהירה כי "אם החוק יתקבל, זה יסלול את הדרך להכשרה של עשרות מאחזים לא חוקיים בגדה המערבית", וכינתה זאת "צעד מדאיג, שלא תואם את ההערכות המשפטיות שנשמעו בישראל, ומהווה התרחקות מהמדיניות הישראלית של אי-בנייה על אדמה פרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully