וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מכניס לשימוש בדיקת HIV חדשה שתקצר את זמן הגילוי

הבדיקה שתהיה זמינה לכל דורש, תצמצם את הזמן בין ההידבקות לבין גילוי הנגיף, שעשוי להוביל למחלת האיידס, לימים ספורים בלבד. כמו כן, הוסרו מגבלות על תורמי דם מבוגרים ועל מבקרים באפריקה

אילוסטרציית תרומת דם. GettyImages
הבדיקה תצמצם את זמן הגילוי/GettyImages

על רקע הודעת משרד הבריאות היום (חמישי) על הסרת ההגבלה על תרומות דם מילידי אתיופיה, אמר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, פרופ' איתמר גרוטו, כי תופץ בדיקת HIV חדשה שתצמצם את חלון הזמן בין ההידבקות בנגיף לבין גילויה לימים ספורים בלבד. בשיחה עם וואלה! NEWS אמר פרופ' גרוטו כי הבדיקה החדשה לגילוי נגיף ה-HIV תהיה זמינה לשימוש כלל האוכלוסייה ולא רק למבקשים לתרום דם. "אנחנו מכניסים ערכת בדיקה רגישה יותר שתצמצם את תקופת החלון", אמר.

פרופ' גרוטו אמר עוד כי קבלת תרומות הדם מיוצאי אתיופיה מתאפשרת לאור העובדה שהבדיקות משתדרגות באופן תדיר, ו"אפשר לקחת את הסיכון שקיים גם בקרב יוצאי אתיופיה וגם בקרב הקהילה ההומוסקסואלית". הוא ציין כי בזמן שעד היום, כל מי שקיים יחסי מין בין גברים משנת 1977 נפסל למתן תרומת דם, כיום על התורם לוודא שלא קיים יחסי מין הומוסקסואליים שנה לפני התרומה.

עוד בוואלה! NEWS:
"נשרוף את הכלבים האלו": האישה שיצאה לנקום בלוחמי דאעש בעיראק
"רגע היסטורי": הטייס שיביא את מטוסי ה"אדיר" במסר לישראל
סוף שבוע קריר - אבל בלי הרבה גשם: הטפטוף יחזור רק בשבת

מבחנות דם נשלחות לבדיקות HIV. הונדורס, דצמבר 2009. AP
הבדיקות משתדרגות/AP

"אנחנו מתיישרים לפי ההנחיות הבינלאומיות", אמר פרופ' גרוטו, והוסיף כי השאלונים שעליהם עונים התורמים לפני מתן תרומת הדם אינם מוודאים לחלוטין את התנאים לתרומת הדם. "אי אפשר לדעת באמת אם הם עונים על שאלון בכנות ומי שרוצה לשקר ישקר. אבל אנחנו מאמינים לאחר התייעצות עם הקהילה שבמצב כזה הסבירות שישקרו יותר נמוכה", אמר פרופ' גרוטו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

שינויים גם בהגבלות על מבוגרים ועל מבקרים באפריקה

ראש שירותי בריאות הציבור ציין עוד כי משרד הבריאות שינה מגבלות נוספות שהוטלו על תורמים אפשריים. עד כה, בני 65 ומעלה שהיו מעוניינים לתרום דם לא הורשו לעשות זאת, וכיום ייבחן כל תורם לפי מצב הבריאות האישי שלו. הוא הוסיף כי מי שמבקר באפריקה יצטרך לחכות שנה בלבד לפני תרומת הדם, "לא משנה אם הוא אתיופי או רוסי". פרופ' גרוטו ציין כי הנוהל החדש יחול תוך חצי שנה מכיוון שיש לשכלל את הבדיקות שעורכים ולשכלל את מעבדות בנק הדם, כמו גם לחדש את השאלונים הניתנים לתורמי הדם הפוטנציאליים.

הפגנת עובדי בנק הדם בשיבא, פברואר 2011. יחידת הצילום, המרכז הרפואי שיבא,
ניידת תרומת דם/יחידת הצילום, המרכז הרפואי שיבא

הודעת משרד הבריאות על הסרת ההגבלה על תרומות דם מילידי אתיופיה התקבלה בשמחה בקרב בני העדה. "אני נורא מתרגשת", אמרה ד"ר הדס מלדה מצרי, רופאה ממוצא אתיופי שהייתה שותפה בוועדת גרין שדנה בנושא. היא הוסיפה כי ההחלטה הזו צריכה הייתה להתקבל הרבה קודם לכן. "מגיל 15 אני מתנדבת במד"א. הייתי לוקחת דם מאנשים, והייתי יודעת שאני לא יכולה", אמרה ד"ר מלדה מצרי, "זה עלבון נורא קשה, תחושה שאי אפשר להסביר". לדבריה, "אצל אתיופים יש הרבה משמעות לדם, זה הנפש. כאילו לוקחים ממך את זה והנפש שלך לא נקייה".

ד"ר מלדה מצרי הוסיפה כי החלטת משרד הבריאות תשפיע על תחושת השייכות של ישראלים אתיופים רבים. "התיוג והסטיגמה של 'אתיופי לא יכול לתרום דם בגלל איידס' היא נוראית", אמרה והוסיפה כי בעלה, שאינו ממוצא אתיופי, לא יכול לתרום דם גם הוא, אלא אם הוא מתנזר ממנה. "תחשבו איזו תחושה זו", סיכמה.

יעל גרמן שרת הבריאות מחוץ לביתו של של יאיר לפיד 2.12.14. ראובן קסטרו
"לא הייתה הצדקה למגבלות". שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן/ראובן קסטרו

שרת הבריאות לשעבר ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), מקימת הוועדה שהמליצה להסיר הגבלות על תרומות דם מיוצאי אתיופיה, בירכה גם היא על הסרת המגבלות. "לא הייתה הצדקה למגבלות האלה, ולמרות שההמלצות להסרתן הוגשו לפני שנה וחצי, וניתן היה לקבל את ההחלטה כבר אז, אני מברכת על כך שהתקבלה. מוטב מאוחר", אמרה ח"כ גרמן.

חברת הכנסת לשעבר ממפלגתה של גרמן, פנינה תמנו-שטה, אמרה כי "אמנם 30 שנה באיחור, אבל האור ניצח את הפוביה שהייתה מאז שעלינו ארצה". לדבריה, מדובר ב"סוף להשפלה ולתיוג חיילים, צעירים ומבוגרים מהקהילה. סוף להפרדה בין דם לדם. סוף לנהלים שחרגו למקובל בעולם. סוף לסאגת הבושה באי-קבלת דם על רקע מוצא. זה רגע חשוב בעקרון השוויון ובהבנה שגם אם נצטרך להיאבק בנחישות לא נוותר כי זה הבית שלנו לא פחות משל אף אחד אחר".

ח"כ בר-לב (המחנה הציוני) הוסיף כי "הצהרת משרד הבריאות היא צעד גדול בכיוון הנכון. אני מברך על כך ומאמין כי ככל שנמשיך בנחישות במאבק, האפליה כנגד הקהילה האתיופית תמוגר ומדינת ישראל תהיה טובה יותר לכל אזרחיה".

פנינה תמנו - שטה ביום עיון לחברי הכנסת החדשים, ינואר 2013. טלי מאייר
"האור ניצח את הפוביה". פנינה תמנו-שטה/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully