וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מסיר את ההגבלות על תרומות דם מיוצאי אתיופיה

במסמך עדכון מדיניות שהפיץ משרד הבריאות עולה כי יש להסיר את מגבלת התרומה של מי שנולד באתיופיה. כעת, המגבלה תהיה רק למי ששהה מעל שנה במדינה זו וטרם חלפה שנה מאז הגעתו לישראל, בדומה לשאר האוכלוסייה

תרומת דם. ShutterStock
תרומת דם/ShutterStock

משרד הבריאות מסיר את מגבלת תרומות הדם מילידי אתיופיה – כך עולה ממסמך עדכון מדיניות שהפיץ היום (חמישי) המשרד בנושא תרומות דם. לפי המסמך, הקריטריונים בישראל יושוו לאלה המקובלים בכל מדינות העולם המפותחות וארגון התרופות האמריקני, FDA. משרד הבריאות יאמץ גם את המלצת ועדת גרין בנושא תרומת דם מהומוסקסואלים, וגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים יוכלו לתרום דם לאחר שנה מאז קיום יחסי המין.

לפי המדיניות כיום, ילידי אתיופיה לא היו יכולים לתרום דם אם שהו יותר משנה לאחר שנת 1977 במדינה שבה שכיחות HIV היא גבוהה על בסיס נתוני ארגון הבריאות העולמי. כעת, המגבלה תשונה ותהיה תקפה רק למי ששהה מעל שנה בארץ אנדמית (שבה קיים סיכון גבוה ללקות במחלה, ר"ב) וטרם חלפה שנה מאז הגעתו לישראל. מגבלה זו תחול על כל התורמים, ובכלל זה על ילידי הארץ, ללא קשר למוצא, כך שלא יתקיים הבדל בין ילידי אתיופיה לשאר האוכלוסייה.

במשרד הבריאות החליטו על עדכון מדיניות תרומות הדם בישראל בהסתמך על "שיפורים טכנולוגיים בערכות הבדיקה, ידע חדש, התפתחות מדעית, נתונים אפידמיולוגיים מהארץ והעולם וניהול סיכונים". לפי המשרד, "הגירה ממדינות אנדמיות, כמו מדינות אפריקה דרומית לסהרה ובכללן אתיופיה, מתרחשת בכל העולם". המשרד קיבל בכך את המלצות הוועדה המקצועית בנושא, בראשות פרופ' מנפרד גרין, חוקר ואפידמיולוג בכיר מאוניברסיטת חיפה. הוועדה כללה גורמי מקצוע, נציגי ציבור, וכן את פרופ' אסא כשר שהתייחס לבסיס האתי.

בנוסף לכך, בכל הקשור לתרומות דם על ידי מבוגרים, תעודכן המדיניות כך שתוסר מגבלת הגיל לתרומה ראשונה. כמו כן, על בסיס אותם השיקולים והמקובל על ידי המומחים וארגוני הבריאות בעולם, גם גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים יוכלו לתרום דם לאחר מגבלה של שנה בלבד.

ניידת תרומת דם. שרון בוקוב
ניידת תרומות דם/שרון בוקוב

בנוסף לכך, בכל הקשור לתרומות דם על ידי מבוגרים, תעודכן המדיניות כך שתוסר מגבלת הגיל לתרומה ראשונה. כמו כן, על בסיס אותם השיקולים והמקובל על ידי המומחים וארגוני הבריאות בעולם, גם גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים יוכלו לתרום דם לאחר מגבלה של שנה בלבד.

במשדר הבריאות סיכמו כי אימוץ המלצות אילו, בהתאם למקובל במדינות העולם המפותחות, מאפשר את האיזון הראוי בין צרכי הגנה על בריאות הציבור, לבין הצורך בשוויוניות לצד הרחבת מעגל תורמי הדם במדינת ישראל, לתועלת הציבור בישראל.

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן, מקימת הוועדה שהמליצה להסיר הגבלות על תרומות דם מיוצאי אתיופיה בירכה על ההחלטה. "אני מברכת על הסרת המגבלות המפלות וחסרות הצורך על תרומות דם מקהילת יוצאי אתיופיה. לא היתה הצדקה למגבלות האלה, ולמרות שההמלצות להסרתן הוגשו לפני שנה וחצי וניתן היה לקבל את ההחלטה כבר אז - אני מברכת על כך שהתקבלה. מוטב מאוחר".

חברת הכנסת לשעבר והפעילה החברתית פנינה תמנו שטה התייחסה גם היא להחלטה, ואמרה כי "אמנם שלושים שנה באיחור אבל האור ניצח את הפוביה שהיתה מאז שעלינו ארצה". לדבריה, "זה סוף להשפלה ולתיוג חיילים, צעירים ומבוגרים מהקהילה. סוף להפרדה בין דם לדם. סוף לנהלים שחרגו למקובל בעולם. סוף לסאגת הבושה באי קבלת דם על רקע מוצא. זה רגע חשוב בעקרון השוויון ובהבנה שגם אם נצטרך להאבק בנחישות לא נוותר כי זה הבית שלנו לא פחות משל אף אחד אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully