וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיפשו נפט ומצאו מים: התגלית שמעוררת תקווה בקרב חקלאי רמת הגולן

6.12.2016 / 10:43

במהלך עבודות קידוח של "אפק" במרכז הרמה, בעומק 150 מטר מתחת לפני הקרקע, זיהו אנשי החברה מאגר שיכול לספק עד מיליון מטרים מעוקבים של מים איכותיים בשנה. "זה לא יציל את הגולן, אבל יעזור לנו בשנים קשות", אמר מנהל אגודת המים "מי גולן"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: תושבי רמת הגולן מתנגדים לקידוחי הנפט: "לא לזהב השחור")

אגודת המים "מי גולן" קיבלה לפני כשבועיים אישור סופי לקיומו של אקוויפר מים חדש מצפון למושב קשת שברמת הגולן. באופן מפתיע, אחת השותפות למציאת אקוויפר המים היא חברת אפק, זכיינית חיפושי הנפט באזור, שאגודת המים האזורית נמנית עם המתנגדים הגדולים ביותר של פעילותה. הבשורות הטובות באו על רקע משבר המים הקשה ביותר שנגרם מרצף שלוש שנות הבצורת הקשות ביותר שפקדו את האזור מאז החלו המדידות לפני כמאה שנים.

במהלך עבודות הקידוח לחיפוש נפט באתר "נס 12" מצפון למושב קשת, ביקשו אנשי החברה לחפש נפט בעומק של 1,300 מטר מתחת לפני הקרקע. עם זאת, כשהגיעו לעומק של כ-150 מטרים, זיהו אנשי החברה מאגר מים בכמויות גדולות ובאיכות גבוהה. "אפק" ביקשה להעביר את זכויות הקידוחים ל"מי גולן", שבחרה בחברה להיות הקבלן הראשי לביצוע הפרויקט.

"להבדיל מהנפט, פה תהיה הפקה", אמר מנהל אגודת המים "מי גולן" איתן שדה. "התנגדנו לקידוחי הנפט. הם מחפשים נפט אבל אני לא מאמין שהם ימצאו, אז הכול בסדר". שדה התבדח ואמר כי "אנחנו בעד 'וכתתו חרבותיהם לאתים' ויהפכו מקורותיהם מנפט למים".

לקריאה נוספת:
חשש לעוד חורף שחון בישראל: "החקלאות בדרך לפשיטת רגל"
מאות חקלאים הפגינו ברחבי הארץ: "הממשלה מובילה לסגירת משקים"

מאגר מים שנמצא מצפון למושב קשת שבגולן ,5 בדצמבר 2016. איתן שדה, מנהל אגודת המים "מי גולן", מערכת וואלה! NEWS
חיפשו נפט, מצאו מים. אתר התגלית/מערכת וואלה! NEWS, איתן שדה, מנהל אגודת המים "מי גולן"

מנהל "מי גולן" הוסיף וסיפר על הדרך שבה נולד שיתוף הפעולה הייחודי. "במסגרת אחד מקידוחי חיפוש הנפט הם זיהו תוך כדי קידוח אקוויפר מים", סיפר שדה. "אחרי שראינו את הנתונים, ביקשנו מרשות המים רישיון לקידוחי חיפוש מים שתבצע עבורנו חברת אפק".

הוא הוסיף כי לאחר קבלת האישור, נעשה קידוח רחב יותר בסמוך לקידוח חיפוש הנפט של אפק, ולפני כשבועיים נמצאה כמות מים "שאמנם לא תציל את הגולן, אבל היא כמות נכבדה ואיכותית". לדבריו, מדובר באקוויפר "שבהחלט יכול לעזור לנו בשנים קשות". השלב הבא, הוסיף, הוא שאיבת ניסיון וקבלת היתרי בנייה. "אני מקווה ומאמין שנוכל להפיק מהאקוויפר הזה מים", אמר.

אופטימיות זהירה

כדי להבין את חשיבות של הגילוי שעשוי לסייע לחקלאי הגולן, צריך להישיר מבט למציאות העגומה של משק המים בצפון לאחר שלוש שנות הבצורת הרצופות שפקדו את האזור. בחודשים האחרונים קבעה רשות המים כי הבצורת הממושכת הובילה לגירעון המים המצטבר החמור ביותר במאה השנים האחרונות.

הכינרת המשיכה לשבור את שיאי השפל שלה, ובחורף האחרון היא קיבלה רק כשליש מהכמות הממוצעת שהיא מקבלת בחורף רגיל. בחורף האחרון עלה המפלס ב-60 סנטימטרים בלבד, כאשר הממוצע הרב-שנתי עומד על כ-1.60 מטרים.

מאגר מים שנמצא מצפון למושב קשת שבגולן ,5 בדצמבר 2016. איתן שדה, מנהל אגודת המים "מי גולן", מערכת וואלה! NEWS
תגלית חשובה לחקלאי הגולן/מערכת וואלה! NEWS, איתן שדה, מנהל אגודת המים "מי גולן"

גם כמויות המים שזרמו במעיינות הדן והבניאס, שניים משלושת מקורות הירדן, התקרבו לשפל ההיסטורי שלהם. בחודשים האחרונים הביא שפל זה את רשות המים לבחון לראשונה בהיסטוריה אפשרות לשנות את כיוון הזרימה של המוביל הארצי, כך שהוא יוביל מים מותפלים לכינרת.

חקלאי רמת הגולן נאלצו לוותר על מרבית גידולי השדה שלהם בשל הסתמכותם על 14 מאגרי מים הקיימים בגולן, שייבשו כמעט לחלוטין. כמו בשנות הבצורת שחלפו, גם השנה נאלצו החקלאים להאריך את תקופת ההשקיה עמוק אל תוך אוקטובר ונובמבר, שגם הם חזרו ושברו שיאים כשחונים ביותר באזור מאז תחילת המדידות לפני כמאה שנים.

השבועיים האחרונים הביאו עמם מקום לאופטימיות זהירה. סוף השבוע האחרון הפריך את נבואות הזעם לדצמבר שחון באזור, והמערכת החורפית שהיטיבה הפעם בעיקר עם הצפון, שברה שיא חיובי של ארבע שנים. כמויות הגשם בצפון רמת הגולן ביומיים בודדים, הגיעו לרמה הממוצעת לכל חודש דצמבר, ובחלק מהמקומות הם אף פיצו על חלק מהגירעון בממטרים של חודש נובמבר. החקלאים שמחו לסגור לראשונה זה שמונה חודשים את מערכות ההשקיה שלהם, ובעיקר התמלאו תקווה לחורף מפתיע וגשום יותר מהתחזיות הפסימיות.

נחל שניר בסחף חום בעקבות הגשמים והשלג, 2 בדצמבר 2016. ג'יליס, ספק 500
זרימה בנחל שניר לאחר הגשמים האחרונים/ספק 500, ג'יליס

עם זאת, מרבית הגשם נספג באדמה היבשה רבים ורק חלק קטן ממנו הגביר מעט את זרימות הנחלים ומילא את מאגרי הגולן במאה אלף מטרים מעוקבים של מים בלבד. שדה אמר כי החקלאות בגולן לבדה זקוקה לכ-40 מיליון מטרים מעוקבים של מים בשנה, כולל מי קולחין.

מנהל "מי גולן" לשעבר וחבר קיבוץ מבוא חמה, רמי לנר, אמר כי על פי ההערכות, ניתן יהיה להפיק מהאקוויפר החדש שהתגלה כמיליון מטרים מעוקבים של מים איכותיים בשנה. הוא הוסיף כי גילוי האקוויפר הוא בדיוק הסיבה לכך שמי גולן חשבה שכדאי לבצע קידוחי ניסיון לנפט באזור.

"נלמד הרבה מאוד על תת-הקרקע שאנחנו לא יודעים עליה היום", אמר לנר. "כמות כזאת של מיליון-מיליון וחצי מטרים מעוקבים מים לשנה אמנם לא תציל את הגולן, אבל חשוב שהיא קיימת". הוא הוסיף כי כמות המים באקוויפר לא מושפעת מהגשמים ולא בא על חשבון הכינרת. "בשנים ברוכות גשם, יהיה אפשר לשמור על הצריכה מהחבית הזאת ובשנים קשות אפשר יהיה להיעזר בה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully