וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועצו של רנצי לוואלה! NEWS: "הוא טעה, אך איטליה לא תצא מהאיחוד"

5.12.2016 / 12:14

יורם גוטגלד, ישראלי לשעבר וחבר מפלגת השלטון, אמר כי הכישלון של ראש הממשלה שהתפטר בשל התבוסה היה כשקשר את התכנית שלו לשאלה על תפקודו: "זה היה בומרנג". לדבריו, "אין חשש לעליית כוחות לא דמוקרטיים"

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן.

ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי טעה כשהפך את משאל העם על הרפורמה החוקתית שלו להצבעת אמון בתפקודו – כך אמר היום (שני) בריאיון לאולפן וואלה! NEWS יורם גוטגלד, ישראלי לשעבר וחבר פרלמנט באיטליה ששימש גם יועץ כלכלי לרנצי. ראש ממשלת איטליה הודיע הלילה על התפטרותו בשל תבוסתו במשאל. גוטגלד הוסיף כי חרף ניצחון המחנה שהתנגד לשינוי החוקתי שהציע רנצי, אין סכנה שאיטליה תפרוש מהאיחוד האירופי.

"רנצי הודה שטעה כשהפך את המשאל למשאל עליו, על ראש ממשלה, ולא על הרפורמה של החוקה", הסביר גוטגלד, חבר הבית התחתון של הפרלמנט. "זה היה בומרנג, מכיוון שזה נהפך ממשאל עם על שינוי חוקתי למשאל עם על אדם". לדבריו, "בשנתיים וחצי האחרונות עשינו רפורמות נרחבות בתחומים רבים בשוק העבודה, במערכת הבנקאות ובמסים. באיטליה יש מבנה חקיקה מיוחד. יש לנו שני בתי נבחרים, שעושים בדיוק את אותם הדברים וכל החוקים צריכים לעבור בשניהם. זה הפך את מערכת החקיקה למסובכת".

עוד על התבוסה של רנצי באיטליה
ראש ממשלת איטליה התפטר בשל התבוסה במשאל העם: "מקבל אחריות"
לקראת טלטלה באיטליה: ראש הממשלה בדרך לתבוסה במשאל העם

ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי מודיע על התפטרותו, 5 בדצמבר 2015. רויטרס
הודה בשגיאתו. ראש ממשלת איטליה רנצי מכריז על התפטרותו, הלילה/רויטרס

הוא הוסיף כי חרף התמיכה בתכנית של רנצי, כל האופוזיציה התאגדה נגדו וקיבלה יחד יותר קולות. "איטליה, כמו רוב המדינות האירופיות הגדולות, היא בבסיסה שמרנית, ולכן השינויים נעשים באופן אטי", אמר גוטגלד. "לאורך זמן זה משתנה. איטליה משתנה, מכיוון שהיו שמונה שנים של מיתון קשה, ולכן יש היום נכונות ופתיחות לשינויים יותר מאשר בעבר. העובדה היא שהצלחנו לעשות שינויים מאוד נרחבים בשוק העבודה. הרפורמה בחוקה היא יותר טכנית".

הוא הדגיש כי "אין חשש שאיטליה תצא מהשוק האירופי ואין שום סיכוי לעליית כוחות לא ליברליים ולא דמוקרטיים". בין מובילי המחנה שהתנגד לתכנית של ראש ממשלת איטליה היו מפלגות פופוליסטיות ולאומניות, שראו בכך הזדמנות להביע את התנגדותן לרעיון האיחוד האירופי. "הבחירות אמורות להתקיים ב-2018, בעוד קצת יותר משנה, אבל בגלל השינויים הפוליטיים ייתכן שהן ייערכו קודם. זה תלוי בנשיא המדינה והמהלכים הפוליטיים שיעשו בקרוב. צריך להרכיב ממשלה מחדש ואז לקחת את זה משם", אמר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מתנגדי הרפורמה החוקתית של ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי חוגגים ברומא את ניצחונם במשאל העם, 5 בדצמבר 2016. רויטרס
"האופוזיציה התגייסה נגדו". מתנגדי רנצי חוגגים, הלילה/רויטרס

ההפסד של רנצי היה מוחץ. 59.1% מהבוחרים הצביעו נגד התכנית שלו, שאותה הציג לראשונה ב-2014, ואילו רק 40.9% תמכו בה. כ-65% מ-50 מיליון בעלי זכות הבחירה השתתפו במשאל העם, אחוז הצבעה גבוה יותר בהשוואה לפעם האחרונה שבה יצאו האזרחים לקלפיות, במאי 2014. היום הוא אמור להגיש רשמית את התפטרותו לנשיא סרג'ו מטרלה.

רנצי, שנותר אחד הקולות הבולטים ביותר במחנה הליברלי ביבשת, השליך את כל כובד משקלו על הסוגיה והבטיח לעזוב את תפקידו במקרה שההצעה שלו תידחה. כעת, הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו עלולה להיקלע לסחרור פוליטי והמשבר במגזר הבנקאי שלה רק יחריף. עם פרסום תוצאות המדגמים, שער האירו מול הדולר ירד במהירות.

אם לא יקרה משהו בלתי-צפוי ורנצי ישוכנע להישאר בתפקידו ולהקים ממשלה חדשה חרף כישלונו, הנשיא צפוי להטיל על אחד מחברי מפלגתו הדמוקרטית את הרכבת הממשלה הזמנית. זאת תצטרך להעביר את התקציב לשנה הבאה ואת חוק הבחירות, אולם ראש הממשלה הזמני עשוי שלא לפזר את הפרלמנט ולהשאיר את מועד הבחירות על כנו – פברואר 2018. בין השמות האפשריים לרשת את רנצי בשלב הזה הוא שר האוצר פייר קרלו פדואן ומנהיג הסנאט פייטרו גרסו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully