וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסטריה שלחה מסרי הרגעה - אך איטליה קלקלה והדאיגה את האיחוד

6.12.2016 / 0:28

הפסדו של מועמד הימין הקיצוני בבחירות לנשיאות אוסטריה הביא לאנחת רווחה בבריסל, אך התבוסה שספג רנצי במשאל העם הותירה את המומנטום עם הפופוליזם והימין הקיצוני. אחרי התפטרותו והערפל סביב ההנהגה הבאה בצרפת, מרקל נותרה לבדה במאבק על אחדות היבשת

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שתי הצבעות חשובות התקיימו אתמול במקביל באיחוד האירופי, ויממה לאחר מכן קשה עדיין לדעת לאילו מהתוצאות המנוגדות תהיה השפעה גדולה יותר. אוסטריה, שם התקיים סיבוב שני וחוזר לנשיאות, שלחה מסרי הרגעה לבריסל עם ניצחונו הברור של המועמד העצמאי והפרו-אירופי על חשבונו של יריבו מהימין הקיצוני, אך תבוסתו של ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי הבטיחה כי מדינה נוספת ביבשת הולכת אל הלא-נודע.

אלכסנדר ואן דר בלן, לשעבר חבר מפלגת הירוקים האוסטרית, גבר על הסקרים – שכשלו שוב, בפעם המי יודע כמה – וסיים הרחק מנורברט הופר, מועמד מפלגת החירות. בסיבוב השני המקורי, שנערך במאי, הפער בין השניים היה זעום, וואן דר בלן ניצח רק בכ-30 אלף קולות. בימין הקיצוני ערערו על התוצאות בשל פגמים בהצבעה דרך הדואר ובית המשפט העליון קיבל את עתירתם והעניק להופר הזדמנות נוספת. הסקרים חזו שידור חוזר וקרב צמוד, ויחד עם ניצחון הברקזיט בבריטניה ודונלד טראמפ בארצות הברית, באוסטריה חשו כי הפופוליזם עלול לכבוש גם אותם.

כדי לעצור את הסחף אחרי הופר, שהבטיח לפזר את הפרלמנט ולהקדים את הבחירות כדי לאפשר למפלגתו להגדיל את כוחה, הזהיר ואן דר בלן כי הוא מעוניין בפרישה מהאיחוד. המועמד העצמאי ניצל את הכאוס האוחז בבריטניה מאז הכריעו האזרחים ביוני בעד יציאה מהגוש כדי לשכנע את הבוחרים שלא לתמוך בהופר. האחרון ניסה להדוף את אזהרותיו ואמר כי הוא לא מעוניין ב"אוקזיט" – אבל הוא קיבל תשובה ברורה בקלפיות.

עוד בוואלה! NEWS:
יועצו של רנצי לוואלה! NEWS: "הוא טעה, אך איטליה לא תצא מהאיחוד"
לאחר פרישתו המפתיעה של הולנד: השמאל בצרפת לוט בערפל
"תודה לך גברת מרקל": הילד האפגני שריגש את גרמניה

נשיא  אוסטריה הנבחר אלכסנדר ואן דר בלן ביום הבחירות, 4 בדצמבר 2016. רויטרס
ניצח בפער גדול. ואן דר בלן, שלשום/רויטרס

חרף משבר המהגרים, הופר לא הצליח לעבור את המחסום להיות המנהיג הראשון באירופה מטעם הימין הקיצוני מאז תום מלחמת העולם השנייה ב-1945. ואן דר בלן אף גייס בימים שקדמו לבחירות ניצולת שואה ופרסם סרטון שלה שבו היא מזהירה מפני חזרתם של "הכוחות הרעים", בהשוואה מרומזת שעשתה בין מפלגת החירות ותומכיה לבין הנאצים שהשתלטו על אוסטריה בשנות ה-30 במאה הקודמת. שיטת ההפחדה ככל הנראה עשתה את שלה, והפער בין השניים עשוי להגיע עד ל-7%.

מנהיגי האיחוד, בראשם נשיא צרפת פרנסואה הולנד וסגן הקנצלר בגרמניה, בירכו על ניצחון המחנה הפרו-אירופי בתקופה שבה הרעיונות שעל בסיסם נוסד האיחוד הולכים ונעלמים. למרות אנחת הרווחה מאוסטריה, כמה שעות בודדות לאחר מכן הגיעה תורה של איטליה לעורר חרדות בבריסל, עם התבהרות התוצאות ממשאל העם. רנצי, חלק מחוד החנית שהוביל את המחנה הליברלי והאנטי-פופוליסטי באירופה, קיבל "לא" מוחץ מצד האזרחים ותכניתו לשינוי מקיף בשיטת הממשל נדחתה ברוב גדול.

ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי מודיע על התפטרותו, 5 בדצמבר 2015. רויטרס
כרך במשאל העם את עתידו הפוליטי. רנצי, אמש/רויטרס

כפי שהבטיח, הוא הודיע על התפטרותו שאותה הוא צפוי להגיש באופן רשמי לנשיא בהמשך היום. רנצי למעשה שיחק את תפקידו של ראש ממשלת בריטניה לשעבר דייוויד קמרון - הכריז על משאל עם על תכנית שהיה משוכנע שתקבל את תמיכת העם וכרך בה את עתידו הפוליטי. בדומה לו, הוא מסתלק מיד מהזירה הפוליטית ואומר למתנגדיו שהפילו אותו - קדימה, נראה אתכם מממשים את תכניותכם.

ואם לשפוט מהתסריט הבריטי, אז קל מאוד להגיד מה לא צריך לעשות ומה צריך לבטל, אך אלטרנטיבות של ממש קשה יותר להציג. תנועת "חמישה הכוכבים" האנטי-ממסדית, שדורשת לקיים בחירות חדשות כבר בתוך שבוע לנוכח התמיכה הגדולה שהיא זוכה לה בבסקרים, כבר שולטת ברומא הבירה - אך כבר הספיקה להיקלע לשורת סקנדלים שמהם הבטיחה להימנע.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש ממשלת איטליה מתאו רנצי מניחים זר לזכרו של איש רוח איטלקי שנחשב לאבי רעיון האחדות האירופית, 22 באוגוסט 2016. רויטרס
מרקל, הולנד ורנצי מניחים זרים באנדרטה לזכר מי שנחשב לאחד מאבות האיחוד האירופי/רויטרס

בשונה מהממלכה, לדחיית הרפורמה - שכבר אושרה בפרלמנט אך ביטחונו המופרז של רנצי הביא אותו להעמיד אותו לתמיכת העם - אין השלכות בטווח הזמן המידי מאחר שיש סיכוי נמוך שהבחירות אכן יוקדמו לפני פברואר 2018, המועד הנוכחי שלהן. זאת מאחר שיתר המפלגות חוששות מכך ש"חמישה כוכבים" תנצל את המומנטום ותהפוך מהמפלגה השלישית בגדולה למפלגת שלטון. בסופו של יום, איטליה פשוט עשויה להישאר במצבה הנוכחי. עם כלכלה מקרטעת וחוסר יציבות שלטונית, אך עדיין חלק מרכזי מהאיחוד האירופי.

כך גם ניסתה להציג זאת צרפת, שבה יתקיימו בחירות קריטיות בשנה הבאה. בניסיונו להרגיע את השווקים, שר האוצר הצרפתי מישל ספן הכריז הבוקר כי הוא לא צופה סכנה ליציבות האירו, חרף התחזקות הדולר על חשבונו. בעוד כארבעה חודשים תלך צרפת לבחירות לנשיאות, ומנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן מנסה לרתום את הבוחרים ולהציג את עצמה כחלק מהגל השוטף את אירופה. היא מיהרה להגיב גם אתמול, עם פרסום המדגמים הראשונים, ושיבחה את מפלגת החירות האוסטרית כמו גם את מתנגדי רנצי באיטליה.

למרות התוצאות המעודדות מאוסטריה, בבריסל ובברלין מודאגים מהעתיד של רומא. הכלכלה השלישית בגדולה בגוש האירו לא מצליחה לצאת מהמשבר הכבד בענף הבנקאות שלה, וחוסר ודאות הוא הדבר האחרון שהיא זקוקה לו. זאת הייתה הצבעת מחאה נוספת נגד המדיניות הכלכלית של האיחוד ושל המנהיגה האמתית שלו, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

רק לפני ארבעה חודשים היא עמדה עם רנצי ועם נשיא צרפת פרנסואה הולנד באי האיטלקי ונטוטנה, שם קבור אלטיירו ספינלי, איש רוח איטלקי שנחשב לאחד מהאבות המייסדים של האיחוד. אז הם ניסו להעביר מסר של אחדות, אחרי הברקזיט, אולם רנצי והולנד - שהודיע בשבוע שעבר כי לא יתמודד על כהונה נוספת - כבר הסתלקו מהזירה. הם הותירו את מרקל כמעט לבדה במערכה למען הרעיון האירופי, שבחודשים הקרובים תגיע גם להולנד, לצרפת ולגרמניה שלה.

(עדכון ראשון: 17:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully