וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-140 מ"מ בגולן, שלג בחרמון והצפות במרכז: המערכת החורפית בשיאה

בתוך יממה נרשמו באזורים שונים כמויות משקעים של כמה שבועות. בחרמון הצטברו 20 ס"מ שלג, נחלים ובתי ספר במרכז הוצפו והירקון עלה על גדותיו. מפלס הכנרת עלה ב-2.5 ס"מ מאתמול. ואיפה ירדו הכי הרבה משקעים? צפו במכ"ם הגשם המתעדכן

צילום: מיקי ענבר, ארז גלעוז, שלומי גבאי, אבי קוט, ערן גילוואג, אורי סולימני, עריכה: ורד לידני

מזג האוויר הסוער שהורגש אתמול ברחבי הארץ יימשך גם היום (שישי), כאשר הטמפרטורות יוסיפו לרדת ויהיה קר מהרגיל בעונה. הגשם ירד לפרקים בצפון ובמרכז הארץ וילווה בסופות רעמים ורוחות חזקות. בצפון הנגב ייתכן גשם מקומי וקיים חשש מהצפות ולשיטפונות בנחלי מדבר יהודה וים המלח. בחרמון יוסיף לרדת שלג. לקראת הערב הרוחות והגשמים ייחלשו, אך בלילה עדיין צפוי גשם מקומי בצפון הארץ ובמרכזה וייתכן שגם בצפון הנגב.

מרשות המים נמסר כי עם הגשמים שהוסיפו לרדת במהלך הלילה בצפון ובמרכז הארץ, כמות המשקעים בצפון הגיעה למאות מילימטרים במהלך היממה האחרונה, ובמרכז הארץ - חצתה את המאה. "אין ספק שהגשם הנוכחי מנע התייבשות משמעותית של מקורות מים ופגיעה עמוקה ובלתי הפיכה בחקלאות, ויש לקוות שימשיכו לרדת משקעים גם בשבועות הקרובים, אחרת משבר המים בצפון הארץ, לאחר שלוש שנות בצורות רצופות, עלול להמשיך ולהחריף", נמסר אתמול מרשות המים.

הנחלים באזור המרכז זרמו בעוצמה בשעות הלילה ואף נרשמו הצפות בכמה מקומות. משעות הבוקר פעלו שישה צוותי כיבוי וחילוץ בראשון לציון לחילוץ עשרה בני אדם שנלכדו בכלי רכב כתוצאה מהצפות במקומות שונים בעיר. בית הספר היסודי הס שבפתח תקווה הוצף הבוקר והשבית כמה כיתות, ובית הספר בית דוד בחולון, המשמש גם כבית כנסת לקהילה המונה יותר מ-250 משפחות, הוצף גם כן. ביבנה קרסה חומה ועץ אל המדרכה והכביש וחסמו את הרחוב לתנועה.

עוד בוואלה! NEWS:
הרב הראשי לרמטכ"ל: "תבורך על כך שאתה חושב מחדש על שילוב נשים"
בכיר בפרקליטות נחשד בעבירת מין בעובדת משרד המשפטים
תלמידי תיכון בתל אביב נגד שוברים שתיקה: "לא לתת במה לארגון"

הצפה בגן לאומי מקורות הירקון שבאזור ראש העין, דצמבר 2016. אורי סולימני, רט?ג, מערכת וואלה! NEWS
הצפה בגן הלאומי מקורות הירקון, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אורי סולימני, רט?ג
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אורן דוידוף, החזאי התורן של השירות המטאורולוגי, מסר לוואלה! NEWS כי נכון ליממה האחרונה (עד לשעה 09:00)
הקיבוץ מרום גולן הוא שיאן הממטרים עם 141 מ"מ של גשם – 89% מהממוצע הרב שנתי לדצמבר כולו. הסיכויים מצביעים על כך שעד סוף המערכת החורפית הנוכית ישלים הקיבוץ את ממוצע הגשם לחודש דצמבר כולו, העומד על 169 מילימטרים.

היישוב חרשים שבגליל המערבי נמצא גם הוא בראש טבלת שיאני הממטרים במערכת החורפית הנוכחית. בנובמבר כולו ירדו ביישוב 14 מ"מ של גשם בלבד, אולם ביממה האחרונה ירדו בו 116 מ"מ. בצפת ירדו 106 מ"מ של גשם, 78% מהמכסה הממוצעת לדצמבר כולו, ובכפר גלעדי 94 מ"מ, המהווים 61% מהממוצע.

אזור הצפון הוא אמנם הנהנה העיקרי מהמערכת החורפית הנוכחית, אבל גם במרכז הארץ הצטברו משעות הלילה ועד עכשיו כמויות נאות של גשם, בעיקר באזור שבין תל אביב לאשדוד. בנמל התעופה בן גוריון נמדדו מתחילת המערכת החורפית, ביום רביעי בערב, 130 מ"מ של משקעים, ובראשון לציון נמדדו 120 מ"מ. בבית דגן ירדו עד כה 79 מ"מ של גשם ובחוף תל אביב נמדדו עד כה 60 מ"מ. מדובר ב-60-50% מהממוצע לחודש. בזיכרון יעקב ירדו 70 מ"מ,
בחיפה 61 מ"מ ובירושלים 26 מ"מ.

אתר החרמון מכוסה שלג, 2 בדצמבר 2016. מיקי ענבר, אתר החרמון, אתר רשמי
מרבית ההר כבר מכוסה לבן. אתר החרמון, הבוקר/אתר רשמי, מיקי ענבר, אתר החרמון
רחובות אור יהודה מוצפים בעקבות הגשם, 2 בדצמבר 2016. אודט מימוני, מערכת וואלה! NEWS
במרכז הארץ ירדו כ-80 מילימטרים של משקעים. הצפות באור יהודה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, אודט מימוני
עמודי חשמל שקרסו באום אל-פחם בעקבות הסערה, דצמבר 2016. אלון פליישר, חברת החשמל, ספק 500
עמוד חשמל שקרס באום אל-פחם, הבוקר/ספק 500, אלון פליישר, חברת החשמל

מפלס הכנרת עלה הלילה בעוד 2.5 סנטימטרים, ובכך השלים עלייה של ארבעה סנטימטרים מאתמול. המפלס עומד הבוקר על 213.80 מטרים מתחת לפני הים, וחסרים עוד חמישה מטרים בדיוק לכנרת מלאה. במהלך החודש שעבר, המפלס ירד ב-13 סנטימטרים, חרף הפסקת השאיבה למוביל הארצי, בעיקר בשל היעדר הגשמים וההתאדות הרבה.

הר החרמון התכסה במהלך הלילה במעטה לבן. הטמפרטורות באתר נעות בין שתי מעלות במפלס התחתון ועד למינוס שתי מעלות בעליון. גובה השלג שהצטבר במפלס התחתון הוא ארבעה סנטימטרים, ובאזורים הגבוהים - 20 סנטימטרים. למרות השלג שכבר מכסה את מרבית ההר, האתר טרם נפתח למבקרים.

עובדי חברת חשמל עבדו במהלך הלילה בכמה מוקדים בהם נפגעו קווי מתח וגרמו לתקלות באספקת החשמל. צוותים מתוגברים של לוחמי אש נמצאים פועלים בשעה זו באירועים שונים הנגרמים כתוצאה מהרוחות העזות וההצפות

מכ"ם הגשם המתעדכן:

מחר, בשעות הבוקר עדיין ייתכן גשם קל בחוף, אך תורגש עלייה בטמפרטורות. ביום ראשון יתאפיין בעננות גבוהה עם עלייה קלה נוספת בטמפרטורות. ביום שני כבר לא יישאר זכר למזג האוויר הסוער, יהיה מעונן חלקית עד נאה עם טמפרטורות רגילות לעונה.

הטמפרטורות החזויות להיום והלילה: בירושלים מ-11 מעלות ביום עד 9 מעלות בלילה, בתל אביב מ-17 עד 12, בחיפה מ-17 עד 10, בצפת מ-10 עד 7, ברמת הגולן מ-13 עד 8, בטבריה מ-17 עד 12, בבית שאן מ-18 עד 10, באשדוד מ-18 עד 15, בעין גדי מ-20 עד 15, בבאר שבע מ-17 עד 10, במצפה רמון מ-14 עד 6 ובאילת מ-21 מעלות ביום עד 12 מעלות בלילה.

זרימה בנחל סער הגולן, דצמבר 2016. הילל גלזמן, רשות הטבע והגנים, ספק 500
זרימה בנחל סער הגולן, היום/ספק 500, הילל גלזמן, רשות הטבע והגנים
טרמפולינה שהתעופפה מחצר בית ביבנה במהלך הסערה, דצמבר 2016. דוברות עיריית יבנה, מערכת וואלה! NEWS
טרמפולינה שעפה מהרוח ביבנה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות עיריית יבנה
מזג אוויר חורפי בירושלים. דצמבר 2016. נועם מושקוביץ
גשם בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ
מזג אוויר חורפי בירושלים. דצמבר 2016. נועם מושקוביץ
גשם בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ

אתמול סיכמו בשירות ההידרולוגי של רשות המים את החודש האחרון, ומנתוני המשקעים עולה כי מדובר בחודש נובמבר השחון ביותר מאז החלו המדידות, בשנות ה-20 של המאה הקודמת. עם זאת, מבט על נתוני השירות המטאורולוגי אמש חושף כי צפון הארץ, שסבל מרצף של שנים יבשות, הוא הזוכה הגדול ביותר במערכת החורפית הנוכחית.

מנתוני אגף האקלים בשירות המטאורולוגי עולה כי רוב אזורי הארץ קיבלו במהלך נובמבר פחות מ-20% מהממוצע הרב-שנתי, מלבד אילת, שכבר בסוף חודש אוקטובר נמדדו בה 159% מכמות המשקעים הרב-שנתית. "ביממה האחרונה ירדו בצפון הארץ 80%-50% מכמות המשקעים הממוצעת לחודש נובמבר", הסביר החזאי הבכיר אורי בץ בשיחה עם וואלה! NEWS. "אני מקווה שעד לסיומה של המערכת, שצפויה להיחלש בצהריים, הצפון יצליח לסגור את הגירעון ההידרולוגי של חודש נובמבר".

גשם בפתח תקווה, דצמבר 2016. ראובן קסטרו
גשם בפתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו
אחרי הסערה - חייל במוצב בחרמון. דצמבר 2016. דובר צה"ל
החרמון, אתמול/דובר צה"ל
גשמים שירדו גרמו להצפות בכפר אכסאל. דצמבר 2016. חטיבת דובר המשטרה
הצפה בכפר אכסאל, אתמול/חטיבת דובר המשטרה

משרד החקלאות התריע מפני סכנת הצפות בשטחים חקלאיים בגליל המערבי ובאזור השרון ביממה הקרובה, בשל עוצמות הגשם הצפויות תוך זמן קצר. האגף לשימור קרקע וניקוז במשרד החקלאות, יחד עם השירות ההידרולוגי ברשות המים, פיתח כלי ייחודי שחוזה ומתריע בפני שיטפונות בנחלים ומפני הצפות בשטחים חקלאיים.

במעבדת הברקים של חברת החשמל נמדדו ביומיים האחרונים לא פחות מ-2,672. מדובר בכ-400 ברקים יותר מהממוצע הרב-שנתי לחודש דצמבר, שעומד על 2,250.

על פי נתוני עמותת "אור ירוק" עולה כי בחורף הקודם, בחודשים נובמבר-מרץ 2015-2016, נהרגו 135 בני אדם בתאונות דרכים בישראל. כלומר, במהלך חמשת חודשי החורף כמעט בכל יום נהרג אדם בתאונת דרכים. עוד עולה מהנתונים, כי במהלך חודשים אלו, נפגעו בתאונות דרכים 9,527. העמותה מבקשת מהציבור לנהוג במשנה זהירות ולהקפיד על כללי התנועה בעונת החורף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ברקים בחולון. דצמבר 2016. רן קוט, מערכת וואלה! NEWS
ברקים בחולון, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, רן קוט
ברקים בשמי נתניה, 1 בדצמבר 2016. תמונות גולשים; צילום: אבי גולדשטיין, ספק 500
ברקים בשמי נתניה, אמש/ספק 500, תמונות גולשים; צילום: אבי גולדשטיין

מוקדם יותר אתמול הודיע אתר החרמון כי בשל תנאי מזג האוויר הצפויים היום, הוא ייסגר למבקרים. אתמול בבוקר כבר החל לרדת באתר גשם מעורב בשלג, ובמהלך היום גברו המשקעים. "במפלס העליון של האתר הצטברו סנטימטרים בודדים של שלג, ובמפלס התחתון השלג עדיין לא נדבק", סיפר אתמול לוואלה! NEWS מנהל אתר החרמון, לירון מילס. "לפי החזאים, השלג צפוי להמשיך לרדת עד הצהריים, כך שאנחנו מקווים שעד אז יספיקו להצטבר כמויות סבירות של שלג".

מזג אוויר חורפי בשוק הכרמל, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
גשם בשוק הכרמל בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
מזג אוויר חורפי בשוק הכרמל, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
גשם בשוק הכרמל בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
גשם בפתח תקווה, דצמבר 2016. ראובן קסטרו
פתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו

למרות יומיים גשומים, מהשירות המטאורולוגי נמסר כי עונת החורף האחרונה החלה ברגל שמאל. "כמויות הגשם מתחילת העונה עד היום קטנות מהממוצע במידה ניכרת", הבהירו. "בהשוואה לעבר זוהי תחילת עונה יבשה מאוד, אולם היו עוד כמה שנים שהתחילו בצורה דומה – ואף גרועה יותר, כמו 2013 ו-2010". הכמויות הגדולות ביותר, באופן יחסי, ירדו באזור חדרה והכרמל, שם נמדדו 50-30 מ"מ של משקעים. בהרי הצפון הארץ ובעמק החולה ירדו 25-10 מ"מ, במישור החוף הצפוני ירדו 15-5 מ"מ, במרכז הארץ 10-5 מ"מ, ובדרום הארץ כמעט ולא ירד גשם.

כמו כן, נובמבר היה חם מהממוצע לשני העשורים האחרונים, בעיקר בשבוע השני של החודש. ב-9 וב-10 בנובמבר נמדדו במישור החוף, בשפלה, בצפון הנגב ובעמקי הצפון 34-31 מעלות, וב-12 וב-13 בחודש נמדדו בהרים 29-27 מעלות.

נובמבר היה גם יבש מאוד, ושיעורי הלחות היו נמוכים מהממוצע הרב-שנתי ב-20-15% בצפון הארץ ובמרכזה, וב-15-10% בדרום הארץ. בתחנת המדידה בבית דגן, ליד ראשון לציון, הלחות הממוצעת במהלך החודש הייתה 50%, כ-20% פחות מהממוצע הרב-שנתי, והערך הנמוך ביותר מתחילת המדידות. גם בצמח שבעמק הירדן נרשם יובש שיא.

וואלה! מזג אוויר

בהכנת הידיעה השתתף אבי אשכנזי

(עדכון ראשון: 6:30)

פיגומים נפלו על בית קפה, רחוב יוניצמן, תל אביב. דצמבר 2016. ניב אהרונסון
פיגומים שנפלו על בית קפה ברחוב יוניצמן בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
שלג ראשון בחרמון, 1 בדצמבר 2016. גלעד שושן, ג'יליס
שלג בחרמון, אתמול/ג'יליס, גלעד שושן
שלג ראשון בחרמון, 1 בדצמבר 2016. גלעד שושן, ג'יליס
שלג בחרמון, אתמול/ג'יליס, גלעד שושן
תיקון קו מתח גבוה ברח' ז'בוטינסקי בפתח תקוה. דצמבר 2016. חברת החשמל, מערכת וואלה! NEWS
תיקון קו מתח גבוה בפתח תקווה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, חברת החשמל
עץ קרס על רשת החשמל ברחוב יאנוש קורצ'ק בירושלים. דצמבר 2016. חברת החשמל, מערכת וואלה! NEWS
עץ קרס על רשת חשמל ברחוב יאנוש קורצ'ק בירושלים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, חברת החשמל
גשם בתל אביב, 1 דבצמבר 2016. ניב אהרונסון
גשם בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
גשם בתל אביב, 1 דבצמבר 2016. ניב אהרונסון
גשם בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון
גשם בפתח תקווה, דצמבר 2016. ראובן קסטרו
פתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו
גשם בתל אביב, ש בדצמבר 2016. אבי כהן
גשם בתל אביב, אתמול/אבי כהן
מזג אוויר חורפי בירושלים. דצמבר 2016. נועם מושקוביץ
גשם בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ
מזג אוויר חורפי בירושלים. דצמבר 2016. נועם מושקוביץ
גשם בירושלים, אתמול/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully