וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: בכיר נאט"ו לשעבר המכונה "כלב משוגע" ימונה לשר ההגנה

בנאום שנשא באוהיו אמר נשיא ארה"ב הנבחר כי יכריז על מינויו של הגנרל לשעבר ג'יימס מאטיס בתחילת השבוע. טראמפ התייחס גם לתהליך בניית הקבינט שלו, ואמר כי בשבוע הבא ייחשפו מינויים נוספים

צילום: רוייטרס, עריכה: ורד לידני

הנשיא הנבחר של ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע הלילה (שישי) בכנס באוהיו כי ימנה את גנרל ג'יימס מאטיס לשר ההגנה של ארצות הברית. במהלך נאום פומבי בעיר סינסנטי התייחס טראמפ לתהליך בניית הקבינט שלו, ואמר כי בשבוע הבא ייחשפו מינויים נוספים. בשלב זה החליט להודיע רשמית על המינוי והתלוצץ עם הקהל: "אני רוצה שזו תהיה הפתעה, אז תשמרו את זה כאן בחדר, ביום שני נודיע על מינויו של גנרל ג'יימס 'כלב משוגע' מאטיס לשר ההגנה".

טראמפ אמר כי מאטיס הוא "מינוי נהדר. הוא הדבר הקרוב ביותר שיש לנו לגנרל ג'ורג' פטון". הוא הוסיף: "האנשים שלי בטח אומרים לעצמם 'לא היית צריך לעשות זאת כעת'".

אמש דיווח עיתון "וושינגטון פוסט" על הבחירה במאטיס מפי גורמים אנונימיים. העיתון מסר גם כי ההכרזה צפויה להיעשות כבר בשבוע הבא. "הגנרל ג'יימס 'כלב משוגע' מאטיס, שמינויו לשר ההגנה נשקל, היה מרשים מאוד אתמול, גנרל אמיתי!", צייץ לאחרונה טראמפ, בהתייחסות לפגישתו שלשום עם הבכיר הצבאי שנודע בכינויו בקרב פקודיו, במועדון הגולף של טראמפ בניו ג'רזי.

לקריאה נוספת:
בדרך לממשל טראמפ: רומני מועמד לשר החוץ, בכיר נאט"ו לשעבר - לשר ההגנה
דיווח: טראמפ שוקל למנות את שרה פיילין לתפקיד בממשל
לקראת מינוי? רומני שיבח את טראמפ: "ינהיג לעתיד טוב יותר"

הגנרל לשעבר ג'יימס מאטיס לצד הנשיא הנבחר דונלד טראמפ בפגישה בבית הלבן 19 בנובמבר 2016. AP
טראמפ לצד מאטיס, בחודש שעבר/AP

מאטיס, שפיקד על דיביזיית הנחתים הראשונה של הצבא האמריקני במהלך המלחמה בעיראק שהחלה בשנת 2003, פרש לגמלאות לפני כשלוש שנים. הוא מילא, בין היתר, תפקיד בכיר בברית נאט"ו ונודע בשל קידום האסטרטגיה האמריקנית לסיוע למדינות זרות להתמודדות עם ניסיונות התקוממות.

בריאיונות לכלי התקשורת טען מאטיס כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני, והביע תמיכה נלהבת במאמצי הגישור של שר החוץ ג'ון קרי. כמו כן, הוא התבטא בנוגע לאיראן, והגדיר אותה האיום החמור ביותר ליציבות במזרח התיכון, וטען בדברים שאמר לעיתון "וושינגטון אקזמינר" מוקדם יותר השנה כי "איראן אינה האויבת של דאעש, יש להם הרבה מה להרוויח מהסערה שדאעש יוצר". עם זאת, הוא הביע תמיכה בהסכם הגרעין עם טהראן, אף שביקר אותו לפרקים.

מאטיס רכש לו את כינויו אחרי שהוביל את חייליו במפרץ הפרסי ב-1991, כמו גם באפגניסטן ובעיראק בתחילת שנות ה-2000. כינויו דבק בו גם לאחר אמירות כמו "זה כיף לירות באנשים". במהלך פאנל ב-2005 סיפר מאטיס: "אתה הולך לאפגניסטן, יש לך שם גברים שמכים נשים במשך חמש שנים משום שלא עטו רעלה. אתם יודעים גברים שאין בהם טיפת גבריות. אז זה ממש כיף לירות בהם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

חרף המחאה: נשקל מינוי שרה התומכת בצינור נפט שנוי במחלוקת

אתמול דווח בסוכנות "רויטרס" כי טראמפ גם שוקל למנות את הסנאטורית הדמוקרטית היידי הייטקמפ מדקוטה הצפונית לתפקיד שרת הפנים או שרת האנרגיה בקבינט שלו, כך מסר מקור המעורה בנושא לסוכנות הידיעות רויטרס. טראמפ, שסייר אתמול במפעל באינדיאנה, צפוי לפגוש את הסנאטורית היום.

דונלד טראמפ ומייק פנס מסיירים במפעל מזגנים באינדיאנה, 1 בדצמבר 2016. רויטרס
טראמפ בסיור במפעל באינדיאנה, אתמול/רויטרס

מינוי הסנאטורית עשוי לטמון בחובו כמה יתרונות עבור טראמפ. אם היא תעזוב את תפקידה, היא תפנה את הדרך לאדם שימונה על ידי המושל הרפובליקני של דקוטה הצפונית, ג'ק דאלרימפל. מהלך זה גם יגדיל את הרוב בסנאט ל-53. בנוסף לכך, הייטקמפ היא תומכת נאמנה של תעשיות הנפט, הגז והפחם. כמו כן, היא תומכת בבניית צינור הנפט, שמתוכנן לעבור במדינה שלה אם המחאה הסוערת נגדו תיכשל.

"אני מעריכה את הזמנת הנשיא הנבחר לפגישה", אמרה הייטקמס. "כל יום, עבודתי מונעת בראש ובראשונה כיצד אני יכולה לסייע לתושבי דקוטה הצפונית. הם הכוח המניע אותי. אני מקווה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר וכל עמיתיי בקונגרס משני צדיו כדי לשרת הכי טוב את המדינה". הייטקמפ היא הדמוקרטית השנייה שנפגשת עם טראמפ מאז ניצח בבחירות, אחרי נציגת בית הנבחרים טולסי גבארד מהוואי.

בדקוטה מפגינים זה כמה חודשים נגד הקמת צינור נפט בעלות של 3.8 מיליון דולר מתחת לאגם שנמצא בסמוך לשמורה בשל הטענה כי מדובר באיום על משאבי המים והאתרים הקדושים לילידים אמריקנים בשמורה.

היידי הייטקמפ, סנאטורית דמוקרטית מדקוטה הצפונית שצפויה להתמנות לשרת האנרגיה, 2014. AP
תומכת בתעשיות הנפט והגז. היידי הייטקמפ/AP

בתוך כך, טראמפ ביקר אתמול במפעל מזגנים באינדיאנה, שם החל ב"מסע ההוקרה" שלו למצביעיו. הנשיא הנבחר חגג שם גם את העובדה ששכנע את בעלי התאגיד "קרייר" להותיר כאלף עובדים במפעל ולא להעביר את המשרות למקסיקו השכנה.

"התערבתי בסוגיה בגלל הרומן שהיה לי איתה, זו הייתה מדינה מאוד מיוחדת עבורנו", אמר טראמפ במפעל. טראמפ חזר על הבטחתו לקצץ במסי תאגידים ולבטל חוקי רגולציה, אך הוסיף: "חברות אמריקניות לא הולכות לעזוב יותר את ארצות הברית מבלי שיהיו לכך השלכות". אחרי אינדיאנה צפוי טראמפ להגיע לאוהיו כדי להתחיל רשמית את מסע "ארצות הברית תודה לך 2016" עבור תומכיו.

(עדכון ראשון 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully