וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשיכו הלאה או נותרו מעורבים: מה עושים ראשי הערים שהסתבכו?

3.12.2016 / 11:45

צבי בר ממתין לערעור על הרשעתו בשחיתות, ובינתיים לומד בבר אילן. שלומי לחיאני, שריצה תקופת מאסר, כותב ספר. יצחק רוכברגר עוסק בנדל"ן ודוד יוסף הורחק מעירו. למרות העיסוקים החדשים, יש שטוענים שהם לא באמת עזבו את הלשכות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוד יוסף/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראשי עיריות רבים מוצאים את עצמם מופיעים בכלי התקשורת ובבתי המשפט בנסיבות שאינן מחמיאות, ולעתים נראה כי הרשויות המוניציפיליות מהוות כר פורה למעשי שחיתות. מי שתופסת את אור הזרקורים כרגע היא ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג, שרק ביום שלישי שבה ללשכתה לאחר הרחקה ארוכה, אך קדמו לה ראשי ערים רבים שחלקם הורשעו כבר ואף ריצו את עונשם.

מאז שהודחו בבושת פנים והחליפו את הלשכה הנוחה בספסלי בית המשפט, מנסים ראשי העיריות לשעבר למצוא את מקומם. חלקם עושים ניסיון נואש לשוב אל החיים הפוליטיים, בעוד אחרים מעדיפים להמשיך ולנהל את ההצגה שהמשיכו הלאה בחייהם. עם זאת, נראה שהדחף לשוב לעמדות הכוח בעירייה חזק מהם.

עוד בוואלה! NEWS:
פיירברג: "מורחים אותי בזפת ונוצות ואסור לי להגיב. מה אני, דרקולה?"
ראש עיריית בת ים: "אני לא הבייביסיטר של לחיאני, לא שמרתי לו על הכסא"
"נאסוף את השברים": ליאת שוחט נבחרה לראשות עיריית אור יהודה

ראש עיריית רמת גן לשעבר צבי בר

השנה היא 2008, מי ששולט בעיר רמת גן ביד רמה הוא ראש העיר צבי בר, שנחקר באזהרה ביחידה הארצית לחקירות הונאה בחשד למעורבות בפרשה הקשורה לפרויקטים נדל"ניים בעיר. בשנת 2011 המליצה המשטרה להעמידו לדין ושנתיים אחר כך כבר הוגש נגדו כתב אישום, בעקבותיו התפטר בר מכל תפקידיו ברשויות התכנון, ועדת המשנה וכן הוועדה המחוזית. למרות עתירה לבג"ץ בנושא, הוא סירב לעזוב את לשכתו, אך ב-2013 הודיע כי לא יתמודד בבחירות לראשות העיר שנערכו באותה שנה.

צבי בר, דיון בנוגע לערעור גזר דינו. בית המשפט העליון ירושלים. 18 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
לא התמודד. צבי בר בבית המשפט/נועם מושקוביץ

בשנת 2015 הורשע בר בקבלת שוחד ובהלבנת הון ונגזרו עליו חמש שנות מאסר וחצי. הוא ערער לבית המשפט העליון על ההרשעה עצמה ונקבע כי יותר לו להישאר בביתו עד שתתקבל החלטה בנוגע לערעור.

מקורבו של בר ואחד מאנשי סודו בעירייה רפי פילפסון סיפר לוואלה! NEWS כי ראש העירייה לשעבר ממתין להכרעת בית המשפט, ובינתיים הוא "לוקח קורסים בתחומי ההיסטוריה באוניברסיטת בר אילן". בעת האחרונה פורסם כי בר החליט לעזוב את רמת גן ובקרוב יעבור לגור בקרבת בני משפחתו בהרצליה.

עם זאת, יש מי שטוען שבר ממשיך לנהל את העיר הלכה למעשה. "העבריין המורשע, שיושב בבית ומחכה להחלטת בית המשפט בעניין הערעור על הרשעתו, ממשיך לנהל את עיריית רמת גן", אמר אבי ליליאן, לשעבר חבר מועצת העירייה ומי שהגיש את העתירות לבג"ץ נגד בר. לדבריו, "מדי יום חמישי, בר ואנשיו, אלה שעדיין מאמינים בחפותו ובמילותיו נפגשים בביתו בעיר, ממשיכים לקבל החלטות ולנהל מתחת לרדאר את העירייה". הוא הוסיף כי בר כבר לא מחזיק בתפקיד רשמי, אבל "עושי דברו, אלה שמונו על ידו, ממשיכים להחזיק בתפקידים בעירייה ולפעול לפי הוראות שלו ולתכנן איך העיר תמשיך לפעול".

ראש עיריית בת ים לשעבר שלומי לחיאני

שלומי לחיאני נחשב לאחד מראשי הערים האהובים שגדלו בשלטון המקומי בישראל. הוא נעצר בשנת 2009 בחשד לעבירות פליליות ולשחיתות שלטונית. כעבור שנתיים המליצה המשטרה להעמידו לדין ובשנת 2013 הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

בהמשך הדיח בג"ץ את לחיאני מתפקידו, אך התיר לו להתמודד בבחירות המקומיות שהתקיימו רק יומיים לאחר החלטת בית המשפט. הוא זכה בבחירות וכשנה אחר כך הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון ונגזרו עליו שישה חודשי עבודות שירות, שנת מאסר על תנאי ותשלום קנס של רבע מיליון שקלים.

גזר דין לשלומי לחיאני ראש עיירת בת ים לשעבר,בית משפט השלום בת"א, ספטמבר 2014. ראובן קסטרו
הודח ונבחר יומיים לאחר מכן. שלומי לחיאני בבית המשפט/ראובן קסטרו

בשנת 2015, בעקבות ערעור שהגישה הפרקליטות, גזר בית המשפט המחוזי על ראש העירייה לשעבר שמונה חודשי מאסר בפועל, והוטל עליו קלון למשך שבע שנים. במאי 2016 שוחרר לחיאני לאחר שנוכה שליש מתקופת מאסרו. לאחר שחרורו, סיפר לחיאני לכלי התקשורת כי הפרק המוניציפלי מאחוריו, וכעת הוא מתמקד בכתיבת ספר ביוגרפי על חייו ובזמן איכות עם משפחתו. "הוא מלא בפעילות עד מעל הראש, מה שבטוח לא משמעם לו", אמר סגן ראש העירייה המכהן אלי כהן ומקורבו של לחיאני, "הוא בעיקר מתנדב ותורם לחברה".

גם על לחיאני יש מי שטוען שהוא לא עזב באמת את ניהול העיר. "זרועותיו הארוכות של לחיאני ממשיכות לנהל את בת-ים", טוענת חברת מועצת העירייה לאה בם, "מההתרשמות שלי, לחיאני ממשיך לבחוש בעירייה מכף רגל ועד ראש, אין יום שלא נתקלים באחיו של לחיאני מסתובב בין המשרדים בעירייה. בעלי תפקידים מגיעים אליו וממשיכים להתייעץ איתו, אחרים קובעים איתו בחוף הים, באחת מסוכות המציל בבת ים, אליה המקורבים עולים לרגל ומקבלים הוראות".

בם אמרה עוד כי לחיאני מגיע לאירועים של גורמים פוליטיים וכי גם בלשכתו של ראש העירייה המכהן יוסי בכר, נותרו אנשיו של לחיאני. "כנראה שהאמון של לחיאני הוא מה שקובע", הוסיפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכר, חברו לסיעה של לחיאני, נבחר להחליף את מקומו בשנת 2014 והפך לראש העירייה בפועל. לפני כחצי שנה פסל בית המשפט המחוזי בתל אביב את תוצאות הבחירות, שנערכו בתחילת השנה שעברה, בשל מעורבותו של לחיאני במערכת הבחירות בה נבחר בכר. "לחיאני ניצל את היותו בעל השפעה רבה בעיר כדי לפזר הבטחות שלטוניות בשם בכר", נכתב בפסק הדין, "הוכח שהוא השתתף בכנסי בחירות לצד בכר והדגיש 'בכר זה אני'".

ראש עיריית רמת השרון לשעבר איציק רוכברגר

איציק רוכברגר כיהן כראש עיריית רמת השרון בין השנים 2013-2003. לקראת סוף 2007 המליצה המשטרה להעמיד את רוכברגר לדין בחשד שחתם על חשבוניות פקטיביות במהלך כהונתו כיו"ר קרן ההשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות. בשנת 2008 המליצה המשטרה להעמידו לדין גם בחשד לקבלת החזרי הוצאות בניגוד לחוק.

חמש שנים לאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום בעבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים. בעקבות הגשת כתב האישום הורה בג"ץ להפסיק את כהונתו, אך התיר לו להתמודד בבחירות לראשות העירייה. הוא נבחר לתקופת כהונתו השלישית, אך זמן קצר לאחר מכן הודיע על נבצרות עד שבית המשפט הרשיע אותו בסוף שנת 2014. על רוכברגר נגזרו שישה חודשי עבודות שירות ובית המשפט קבע כי דבק קלון במעשיו.

גזר דין ליצחק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון, בית משפט השלום תל אביב, מאי 2015. מגד גוזני
נבחר והודיע על נבצרות. יצחק רוכברגר בבית המשפט/מגד גוזני

לפני כשלושה חודשים כתב רוכברגר בפייסבוק: "אני מתחיל את חיי החדשים לאחר סיום עבודות השירות אותם עשיתי במשך חצי שנה במועדון גמלאים ברמת אביב". הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי עיתונאים "צמאי דם", כלשונו, שהופעלו על ידי גורמים פוליטיים. לאחרונה פורסם כי רוכברגר הקים יחד עם כמה שותפים חברת נדל"ן שמקדמת פרוייקטים מסוג פינוי-בנוי ותמ"א 38.

עם זאת, גורם בעיריית רמת השרון סיפר כי שמע מתושבים בעיר שרוכברגר נפגש עם ועדי בתים ומציע להם פרוייקטים של החברה החדשה שלו. "רוכברגר מנצל את הקשרים, הידע והניסיון המוניציפלי שרכש לאורך השנים שלו בעירייה כדי להצליח עם העסק החדש שלו", אמר הגורם בעירייה, "הוא סוג של דמות מאגית בעיר ועבור חלק מהתושבים זה כבוד גדול שאיציק משוחח איתם, בשביל חלקם הוא 'חצי אלוהים'".

ראש עיריית אור יהודה לשעבר דוד יוסף

בשנת 2007 נבחר דוד יוסף לראשות עיריית אור יהודה, והוא כיהן בתפקיד עד 2015, אז נחקר בחשד לביצוע עבירות מין. עם הסתעפות החקירה וההחלטה להגיש נגדו כתב אישום החליט יוסף להתפטר מתפקידו.

הוא מואשם בשורה של עבירות ובהם גניבה בידי עובד ציבור, בעילה אסורה בהסכמה, מעשה מגונה ללא הסכמה, מעשה מגונה תוך ניצול יחסי מרות, מעשה מגונה תוך שימוש בכוח, הטרדה מינית, מרמה והפרת אמונים, שימוש לרעה בכוח המשרה ושיבוש הליכי משפט.

ראש עיריית אור יהודה הואשם בביצוע עבירות מין בעשרות מתלוננות. יותם רונן
הורחק מאור יהודה בתחילת המשפט. דוד יוסף/יותם רונן

משפטו של יוסף עדיין מתקיים בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב. במהלך הדיונים נחשפה פרשה נוספת שיוסף מעורב בה, והיא ההחלטה להחליף את שם רחוב "יהדות קנדה" ל"באלי" – שם החיבה שהעניק לצעירה שעמה היה בקשר אינטימי. יוסף עצמו,הורחק בתחילת המשפט מאור יהודה, ועל פי מקורביו, הוא שוהה בדירה של בני משפחתו ביישוב מתן הסמוך לכפר סבא.

"אם יורשע הוא יימחק מהיסטוריה העירונית, כך החלטנו במועצה", אמר חבר מועצת עיריית אור יהודה דוד חיון. "פוליטיקאי מהזן הנמוך, מקדם פוליטיקה של רחוב. היו אנשים שיוסף התעלל בהם ברמות הכי קשות. הוא הוציא לי צו הריסה לבית, ובכל דיון במועצה הוא היה אומר לי "תיזהר שלא יהרסו לך את הבית". הוא הוסיף כי ליוסף "יש כוח מאגי בעיר".

קרובי משפחתו טוענים כי פרשת ההטרדות המיניות היא ניסיון חיסול פוליטי, וכי הוא "איש חם שאוהב לחבק". לטענתם, בגלל ההאשמות האלה, עשרות תושבים עזבו את העיר, זאת למרות שרבים רואים בו מי שתרם רבות להצלחה ולשגשוג העיר. "לא מן הנמנע שאם ייצא זכאי, ידחפו אותו לחזור ולהתמודד על ראשות העירייה", אמרו קרוביו של יוסף.

"מנסים בכל דרך לשוב לקדמת הבמה"

בתנועה לאיכות השלטון התייחסו לפרשות השחיתות ברשויות המוניציפליות. "כוח, שררה ואהדה ציבורית הם ככל הנראה אלמנטים שאנשים מסוימים משתוקקים אליהם ברמה כזו, עד שהם עיוורים לאינטרס הציבורי, לביקורת ציבורית ולכל דבר שעומד ביניהם לבין עוד שליטה ועוד תהילה", אמרו בתנועה, "יכול להיות שהם משכנעים את עצמם שהם פועלים בשליחות ציבורית, שהם נדרשים ושאין להם תחליף.

"במקום לקבל אחריות על מעשיהם ולהבין שאין הם ראויים עוד לאמון הציבור, הם מנסים בכל דרך לשוב לקדמת הבמה הציבורית או למשוך בחוטים ולשלוט מאחורי הקלעים", נמסר. בתנועה סוברים כי "הציבור לא באמת זקוק ל'סופרסטארים' אוהבי בצע ושיכורי כוח. הציבור זקוק למנהיגים מוכשרים, שטובת הציבור לנגד עיניהם".

רוכברגר: "כל מה שקשור לעירייה הוא רכילות"

איציק רוכברגר מסר בתגובה: "אינני מתעסק בחזרתי לעירייה משום שזה לא רלוונטי, מפני שאני עדיין מצוי בתקופת הקלון. יש תושבים שקוראים לי 'הלוואי שתחזור', אבל הדברים כלל לא נשקלו. רגלי לא דרכה בעיריית רמת השרון מאז היום שפרשתי. לכן כל מה שקשור לעירייה הוא רכילות לשמע".

לגבי הטענה לפיה הוא מנצל את הקשרים שרכש לאורך שנותיו כראש עיר לטובת עסקי הנדל"ן אמר: "יש לי ידע וניסיון רב בפרויקטים, אני פרויקטור בנשמה. הכול נעשה באופן כשר, הכול במסגרת החוק וללא שום עזרה או פרוטקציה".

צבי בר מסר בתגובה: "אני לומד בבר אילן ומאושר, המשכתי הלאה, מתגורר ליד בתי בהרצליה, לא יודע מה יעלה בגורל הערעור".

את תגובתו של שלומי לחיאני לא ניתן היה להשיג. וכמו כן, עורך דינו של יוסף, אבי אודיז, סירב להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully