וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות תחקיר וואלה! NEWS: נאשם בפרשת סימנס דורש לבטל כתב האישום

1.12.2016 / 7:53

צבי אייל, שמואשם בקבלת שוחד בעת שהיה מנהל מחלקה בחברת החשמל, טען כי ההסדר המותנה שביצעה המדינה עם סימנס אינו חוקי, מאחר שלא ניתן לערוך אותו בעבירת שוחד. במסגרת הפרשה, נחתם הסכם פשרה שלפיו החברה - ששיחדה בסכום של 1.4 מיליארד דולר - לא תועמד לדין

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

נאשם בפרשת השוחד של חברת סימנס טען אתמול (רביעי) בבית המשפט המחוזי בתל אביב כי ההסדר בינה לבין חברת החשמל אינו חוקי, ולכן יש לבטל את כתב האישום. בטענותיו מתבסס צבי אייל, ששימש בעבר מנהל מחלקה באגף לתכנון הנדסי של חברת החשמל, על תחקיר וואלה! NEWS שחשף כי המדינה חתמה על הסכם עם חברת סימנס העולמית, נותנת השוחד, בניגוד להוראות החוק.

אייל הגיש הבוקר לבית המשפט טענות בהן הסביר מדוע על כתב האישום להתבטל. זאת, בהתבסס על פגיעה בעקרונות הצדק. אייל מואשם בקבלת 260,000 דולר מחברת "סימנס" כתשלומי שוחד, שהועברו לחשבונו בשוויץ.

במסגרת הפרשה המסועפת, הוגש כתב אישום נגד שישה בכירים בחברת החשמל, בחשד לקבלת שוחד מתאגיד האנרגיה סימנס, בתמורה להטיית מכרזים בהיקף של למעלה מ?3 מיליארד שקלים בשנים 2001-2005. בהסדר לסגירת הפרשה עם הפרקליטות נקבע כי סימנס העולמית תודה במתן השוחד ותשלם קנס של 160 מיליון שקלים למדינה, כך שאף אחד מעובדיה לא יועמד לדין.

לקריאה נוספת:
הסדר לא חוקי? הפרקליטות סגרה תיק שוחד נגד חברת הענק סימנס
חברת החשמל מודה: סימנס שילמה שוחד לבכירים בחברה עבור מערכת ה-DMS
השוחד בחברת החשמל: סימנס תשלם 160 מיליון שקל

כתב אישום לחשודים בשוחד והלבנת הון בחברת סימנס, בימ"ש מחוזי תל אביב. מאי 2016. מגד גוזני
כתב אישום הוגש נגד שישה בכירים בחברת החשמל. הנאשמים בדיון, מאי 2016/מגד גוזני

לדבריו, סימנס "הפכה את מתן השוחד לכדי אמנות", שכן הוא התפרש על פני עשרות מדינות שבהן נוהלו הליכים משפטיים נגדה. הפרשה מסתכמת בסכום של 1.4 מיליארד דולרים, שניתנו ב-4,283 תשלומי שוחד נפרדים שמטרתם לקדם את האינטרסים העסקיים של החברה. כיום היא עומדת על כך לדין במדינות רבות ברחבי העולם.

לפי תחקיר וואלה! NEWS, החוק לא מאפשר למדינה לעשות הסדר מותנה בעבירה של מתן שוחד ללא העמדה לדין. לכן, ההסדר שאליו הגיעה המדינה מול סימנס נערך באופן חריג על פי חוק ניירות ערך, על אף שהעבירה שביצעה סימנס לכאורה – מתן שוחד – אינה עבירת ניירות ערך. כך, נוצר מצב שבו המדינה מגיעה להסכם עם סימנס, שלא כדרך החוק.

"לא לחינם מצא המחוקק שלא להתיר עריכת הסדר מותנה עם מי שנגע בו השוחד", כתב אייל באמצעות עורכי דינו יעקב וינרוט, עמית חדד, אושר רובינגר ונועה מילשטיין. "קל וחומר כאשר סימנס קונה את חירות עובדיה מעבירת השוחד באמצעות תשלום של 160 מליון שקלים, בבחינת כסף יכול לקנות הכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully