וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל מודה: סימנס שילמה שוחד לבכירים בחברה עבור מערכת ה-DMS

16.11.2016 / 19:14

אחרי שנים של הכחשות דיווחה חברת החשמל לבורסה על הסכם פשרה שנחתם עם החברה הגרמנית שבו הוזכרו תשלומי השוחד עבור מערכת למניעת הפסקות חשמל. במסגרת ההסכם תשלם סימנס 90 מיליון שקלים לחברה. עובד חברת החשמל שחשף את השחיתות ופוטר: "תלונותיי התבררו כנכונות"

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

אחרי שנים של הכחשות חברת החשמל מודה לראשונה כי אנשיה קיבלו שוחד מחברת סימנס בעסקה לרכישת מערכת למניעת הפסקות חשמל – כך עולה מדיווח שמסרה חברת החשמל שלשום (שני) לבורסה. במרוצת השנים נמנעה חברת החשמל מלהודות בכך ואף פיטרה את עובד שהתריע כי הליך המכרז לא היה תקין ונגוע בשחיתות.

שלשום דיווחה חברת החשמל לבורסה על הסכם הפשרה עם חברת סימנס הגרמנית שקיבל תוקף של פסק דין. "במסגרת הסכם הפשרה הסכימה והתחייבה סימנס לשלם לחברה סך כולל של 90 מיליון שקלים כהחזר רווחים", נכתב בו. "זאת בתמורה לסילוק תביעת החברה נגד סימנס בגין תשלומי שוחד שניתנו על ידי סימנס לגורמים בחברה במסגרת הסכמים בין החברה לבין סימנס". הסכמים אלו כללו רכישת חמש טורבינות גז ושירותים נלווים לתחנות כוח של חברת החשמל וכן עסקה לרכישת מערכת ה-DMS. פסק דין זה הוא הפעם הראשונה שחברת החשמל מודה בפה מלא שהליך מכרז ה-DMS היה נגוע בשוחד.

סמנכ"ל חברת החשמל: "ממשיכים לעבוד במתכונת חירום". אבי כהן
השוחד ניתן במסגרת רכישת מערכת למניעת הפסקות חשמל/אבי כהן

התביעה שהגיש העובד שהתריע, מורן גינוסר, נגד חברת החשמל לגבי פיטוריו עדיין נידונה בבית הדין לעבודה. גינוסר, מנתח מערכות במקצועו, הועסק בחברת החשמל במשך כעשור. במהלך שנות עבודתו קודם גינוסר, ובתפקידו האחרון היה חבר בצוות שתפקידו להטמיע את מערכת ה-DMS (ר"ת Distribution Management Systems). מערכת זו, שרכשה חברת החשמל מחברת סימנס בשנת 2002, תפקידה לקצר באופן משמעותי את משך הזמן שדרוש כדי להחזיר ללקוחות את זרם החשמל שפסק. המערכת נרכשה מחברת סימנס זמן קצר לאחר שהשופט בדימוס, דן כהן, סיים את כהונתו כדירקטור בחברת החשמל. שש שנים מאוחר יותר הורשע כהן בקבלת שוחד מנציגיה הישראלים של חברת סימנס בישראל.

בהודעה שפרסמה החברה בשנת 2002 נטען כי משך הדקות שבו לא זורם חשמל לבתי הצרכנים יפחת ויגיע לעד 100 דקות בשנה. אלא שבפועל, טען גינוסר כי מאז הותקנה המערכת בשנת 2007, לא רק שהמערכת לא השיגה את מטרתה, משך הזמן של הפסקות החשמל התארך, וקפץ מ-121 דקות בשנת 2007 ל-234 דקות בשנת 2013.

גינוסר פנה אז למנהליו, והתריע בפניהם על כך שהמערכת לא מתפקדת ואף מסוכנת לציבור. הוא הסביר כי המערכת מזהה קווי מתח גבוה באופן שגוי. כתוצאה מכך, חל בלבול במערכת הזיהוי, וקו המתח הגבוה שנפגע מופיע במערכת תחת שם או מספור של קו אחר, עובדה שגורמת להטעיית המפקח, אשר עלול לחבר קו שגוי, קו עם חוטים קרועים על הקרקע, או קו מקוצר במקום קו אחר שכשל ואשר אליו התכוון.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מורן גינוסר. ראובן קסטרו
התריע מראש. מורן גינוסר/ראובן קסטרו

"הדבר מהווה סכנת חיים לעובדי החברה ולמשתמשים ואף בזבוז של משאבי המערכת ושעות עבודת אדם", נכתב בכתב התביעה. גינוסר טען בנוסף כי אלגוריתם שייעודו איתור הפרעה ברשת החשמל, אשר היה חלק מחבילת הבסיס של המערכת שנרכשה, מעולם לא פעל, ועל כן אינו משמש לאיתור תקלות. פניותיו של העובד למנהליו לא נענו. בכתב התביעה, שאותו הגישו עורכי הדין ערן לאופמן וניר בן חמו, נטען כי "יותר מכך, לחרדתו אף גילה כי מנהליו הורו לו לחדול מתיקון הכשלים. כשסירב להפסיק את פעילותו והתרעותיו, אף זכה לקבלת איומים של ממש על חייו".

בנוסף לכך, גינוסר הגיש תלונה למבקר המדינה על הליך המכרז והתלונן גם במשטרה וברשות ניירות ערך. אלה הביאו לטענתו להעברתו "לתפקיד נחות ואזוטרי שלא הלם את כישוריו והכשרתו במוקד תקלות, וזאת בשל טענות חסרות שחר שהועלו על ידי ראש המדור של התובע, בטענה שהתובע פגע בזדון במערכות הקריטיות של חברת החשמל".

הפגיעה בגינוסר לא נשארה רק בתחום המקצועי. לטענתו, הוא גם הודר מכל ערבי הגיבוש והחגיגות של המחלקה בה עבר. בסופו של דבר, באפריל 2013 פוטר מתפקידו בחברה. ארבעה חודשים אחרי שפוטר גינוסר מעבודתו, באוגוסט 2013, פרסמה ועדה בחברת החשמל שבחנה את תפקוד המערכת מסקנות ביניים בהם נכתב כי "המערכת מסכנת את הציבור". זאת, בניגוד לדוח קודם שפרסמה החברה בשנת 2011, בו נכתב כי "למערכת יתרונות רבים בתחומי הבטיחות, אמינות האספקה, חיסכון בעלויות ושירות ללקוח".

לאורך כל הדרך טענה חברת החשמל כי המערכת משדרגת את השירות שהציבור מקבל. בתגובתה לתביעתו טענה כי גינוסר "מצא לנכון להמציא אינסוף סיפורים שהוכחו כחסרי בסיס ורחוקים מהאמת וזאת על מנת להצטייר כחושף שחיתויות ולהרוויח עוד זמן העסקה למרות סיום החוזה עמו. גינוסר מעולם לא חשף כל מעשה שחיתות או חוסר תפקוד של מערכות תפעוליות בחברת החשמל. טענותיו של התובע, כפי שמועלות בכתב התביעה, הועלו כבר בעבר בפני גורמים שונים, ובהם הנהלת החברה ומבקר המדינה ולא נמצא בהן כל ממש".

כתב אישום לחשודים בשוחד והלבנת הון בחברת סימנס, בימ"ש מחוזי תל אביב. מאי 2016. מגד גוזני
משפטם של הבכירים בחברת החשמל/מגד גוזני

גינוסר בירך היום על הודאת חברת החשמל במעשיה. "שמחתי לראות שחברת החשמל מודים שהליך ההתקשרות היה מושחת מההתחלה", אמר. "במהלך 2013 פניתי לרשות לניירות ערך בנושא דיווחים שקריים לבורסה בנושא מערכת ה-DMS, ביוני 2014 מסרתי עדות לגבי בעיות בטיחות וחשד לקבלת שוחד של אחד הנאשמים. לא אני מצאתי את החשבונות הסודיים בשוויץ אך הייתי ואני עדיין גורם אקטיבי בחקירה. היום כל התלונות שלי מתבררות כנכונות". גינוסר סיפר כי יקבל את אות אביר איכות השלטון.

חברת החשמל: "עניין השוחד לא היה בידיעת החברה"

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "מערכת ה-DMS נרכשה מסימנס לפני יותר מעשור בהליך תחרותי, לאחר שהצעתה של סימנס נמצאה כהצעה המיטבית בהליך. מבלי לגרוע מהאמור, בדיעבד, בעקבות חקירה פלילית שנערכה על ידי הרשות לניירות ערך והגשת כתב אישום במאי 2016, התברר כי סימנס שילמה שוחד לגורמים בחברת החשמל בקשר להתקשרות לרכישת מערכת ה-DMS.

"מיותר לציין כי שוחד הינו עבירה פלילית חמורה, המבוצעת במחשכים, וכי הדבר לא היה בידיעת החברה. הנהלת החברה נוקטת במדיניות של אפס סובלנות לשחיתות. משנודע הדבר לחברה, פעלה החברה למיצוי זכויותיה מול סימנס וכפועל יוצא, במסגרת הסכם הפשרה שנחתם לאחרונה בין חברת החשמל לסימנס, התחייבה סימנס לשלם כספים לחברת החשמל, כהחזר רווחיה מפרויקט זה במסגרתו שולם על ידה שוחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully