וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההסדרה אושר לקריאה ראשונה: "כולנו" נעדרו מההצבעה

30.11.2016 / 10:07

הוועדה המיוחדת לדיון בחוק השנוי במחלוקת אישרה את הצעת החוק, שכוללת את "סעיפי עמונה" החלים גם על פסקי דין תלויים של בית המשפט. בבית היהודי בוחנים בחיוב את מתווה מנדלבליט, אך נחושים לקדם את החקיקה עד שיימצא פתרון ארוך טווח

צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: יעקב אילון בראיון באולפן וואלה! NEWS עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג)

חוק ההסדרה השנוי במחלוקת אושר הבוקר (רביעי) לקריאה ראשונה. הוועדה המיוחדת שהוקמה בכנסת לדיון בחוק, שכוללת נציגים מוועדות חוקה, חוק ומשפט וחוץ וביטחון, אישרה את החוק ברוב של שמונה תומכים לעומת שישה מתנגדים. כעבור שעה קלה התכנסה הוועדה המשותפת לדיון ברביזיה (בקשה להצבעה חוזרת), אולם זו נפלה. נציגת "כולנו", ח"כ טלי פלוסקוב, נעדרה מההצבעה בוועדה המשותפת. הצעת החוק תעלה להצבעה במליאה בהמשך יום.

הוועדה הצביעה על נוסח חריג לחוק, המכיל בתוכו שתי גרסאות לסעיפים המחילים אותו רטרואקטיבית על פסקי דין תלויים של בית המשפט, מה שנודע כ"סעיפי עמונה". לפי גרסה אחת, החוק מכיל סעיפים אלו, ולפי גרסה אחרת הוא אינו מכיל. במקביל להצבעה בוועדה, צפוי להתכנס הקבינט המדיני ביטחוני במשרד ראש הממשלה ולדון במתווה.

בתוך כך, בוחנים בבית היהודי בחיוב את המתווה שהציג היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט המספק פתרון זמני למפוני עמונה, אך מתעקשים להעביר את חוק ההסדרה בקריאה ראשונה ולהמשיך בחקיקה עד שיימצא פתרון כולל וארוך טווח לבתים וליישובים בגדה המערבית הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית. לפי הצעתו של מנדלבליט, תושבי עמונה יועברו לחלקו "נכסי נפקדים" בקרבת המאחז לשמונה חודשים עד למציאת פתרון קבע שיסדיר את עתידו, או שיועתקו להתנחלות שבות רחל. זאת, בהנחה כי חוק ההסדרה יוסר מסדר היום.

לקריאה נוספת:
תושבי עמונה יכולים להיות מרוצים: הפלסטינים כבר לא יחזרו לקרקעות
"לא יהודים בגלות": יום בעמונה עם התושבים שלא הולכים לשום מקום
120 רבנים בכירים בקריאה לציבור: "עלו לעמונה והתנגדו לפינוי"

חברי הכנסת איילת שקד ונפתלי בנט במליאה בכנסת 11.05.15. נועם מושקוביץ
רואים במתווה מנדלבליט פתח לפתרון קבע. בנט ושקד/נועם מושקוביץ

חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם מהבית היהודי תקפו בחריפות את המתווה והגדירו אותו "מסך עשן". עם זאת, נפתלי בנט ואיילת שקד דנו באריכות עם בכירי משרד המשפטים על המתווה מוקדם יותר השבוע. על אף שמדובר בפתרון זמני בלבד, עשויים השניים להשתכנע כי הוא משאיר פתח רחב למציאת פתרון קבע עבור מפוני עמונה.

על אף שמנדלבליט התנה את המתווה בהסרת חוק ההסדרה, מתעקשים בנט ושקד כי הוא יעלה לקריאה ראשונה כמתוכנן עד שיושגו הסכמות לגבי הסדרה ארוכת טווח של עוד אלפי בתים בהתנחלויות הבנויות על קרקע פלסטינית פרטית. בשבועות האחרונים מנסים במשרד המשפטים לגבש מתווה להסדרה רחבה יותר במטרה לכונן מנגנון המכונה "המודל הקפריסאי", ולפיו יוקם מוסד בוררות בינלאומי שיכריע בסכסוכי קרקעות בין ישראלים ופלסטינים.

מאחז עמונה. יוני 2013. צוריאל כהן-ארזי, סוכנות תצפית,
במשרד המשפטים מגבשים "מודל קפריסאי" מקומי להסדרת קרקעות בסכסוך. עמונה/צוריאל כהן-ארזי, סוכנות תצפית

הדיון בקבינט היה אמור להתקיים אמש, אך נדחה בשל שפעת שבה לקה ראש הממשלה בנימין נתניהו והובילה לביטול כל פגישותיו אתמול. זו הישיבה השנייה של הפורום הבכיר בנושא השבוע: ביום ראשון התכנסו השרים לדיון של שש שעות בעניין עמונה וחוק ההסדרה, במהלכו הזהירו נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן את בנט כי המשך קידום חוק ההסדרה עלול להוביל להעמדה לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג, כפי שפורסם לראשונה ב"הארץ".

גם בקואליציה: חילוקי דעות בנוגע לחוק

דחיית הישיבה הובילה לצירוף מקרים מעניין: ישיבת הקבינט מתקיימת במקביל לזו של הוועדה המשותפת, שבמהלכה דנו הח"כים בחוק ההסדרה, שמכשיר בדיעבד אלפי בתים בגדה הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית. בשבועיים האחרונים פינה היו"ר ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) את כל סדר היום של הוועדה כדי לדון בחוק, עליו חתומים סמוטריץ', מועלם ויואב קיש. חברי האופוזיציה בוועדה המשותפת הציגו בפניו התנגדות נחרצת, כמו גם היועץ המשפטי לכנסת והיועץ המשפטי של הוועדה, שבדומה למנדלביט הזהירו כי החוק אינו חוקתי ולא יעמוד במבחן בג"ץ.

שר האוצר משה כחלון – בלשכתו – במשרד האוצר בירושלים. נועם מושקוביץ
מתרחק מהסוגיה הנפיצה. כחלון/נועם מושקוביץ

גם בתוך הקואליציה אין הסכמות לגבי החוק. כך עולה מהנוסח המוזר שלו, הכולל שתי גרסאות למה שמכונה "סעיף עמונה" ומחיל את החוק רטרואקטיבית גם על פסקי דין עומדים של בג"ץ. מדובר בהליך חריג שיזם יו"ר הקואליציה דוד ביטן, שנועד לדחות את המחלוקת על הסעיף בין הבית היהודי וכולנו - שמתנגדים לו בשל הפגיעה במעמד בית המשפט העליון – להמשך תהליך החקיקה, שיוכרע בדיונים לקראת קריאה שנייה ושלישית.

בכולנו עשו מאמץ השבוע להתרחק מהסוגיה ולא להביע עמדה בנוגע למהלך החריג של ביטן. לעומתם, מאיימים בבית היהודי כי אם חוק ההסדרה לא יעבור - הם לא יתמכו בתקציב המדינה. גם ח"כ משה גפני מיהדות התורה איים אמש כי לא יתמוך בחוק ההסדרה על רקע אי הסכמות עם משרד המשפטים על החוק לייצוג הולם של חרדים בשירות הציבורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully