וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נתונים מעודדים": ירידה במספר חולי איידס חדשים בישראל

30.11.2016 / 13:05

לרגל יום האיידס הבינלאומי שיחול מחר, פרסם משרד הבריאות דוח אופטימי ולפיו ישראל מחזיקה במספר נמוך של מקרי הידבקות חדשים ביחס למערב אירופה וצפון אמריקה - בשנה שעברה דווחו על 412 חולי איידס חדשים. עם זאת, ישנה עלייה במספר המטופלים במגזר הערבי

מבחנות דם נשלחות לבדיקות HIV. הונדורס, דצמבר 2009. AP
6.2 מקרים על מאה אלף גברים ישראלים. מבחנות HIV/AP

משרד הבריאות פרסם הבוקר (רביעי) נתונים מעודדים בנוגע להידבקות והתפשטות מחלת האיידס בקרב הומוסקסואלים, לרגל יום האיידס הבינלאומי שיחול מחר. לפי הנתונים, בשנת 2015 חלה ירידה משמעותית בכמות הגברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM) ושדווחו לראשונה כנשאי HIV בישראל.

הירידה ההדרגתית החלה לסירוגין בשנת 2011 ומשנת 2013 היא עקבית: שיעור של 6.2 מקרים למאה אלף גברים ישראלים בגילאי 64-15 בסוף שנת 2011, ובסוף שנת 2015 אף נרשם שיעור של 4.9 מקרים. במספרים מוחלטים, מדובר בירידה מ-148 נשאים חדשים בשנת 2011 ל-125 בשנת 2015.

לפי נתוני האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות והמחלקה לשחפת ואיידס בירושלים, בשנת 2015 דווחו 412 חולי איידס חדשים. הערכה היא כי בישראל חיים כיום עם הנגיף 9,720 אנשים. ברישום משנת 1981 ועד תום 2015 התגלו בישראל 8,849 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס, ובמהלך תקופה זו דווחו למשרד הבריאות 1,679 מקרי מוות או אנשים שעזבו את ישראל.

ביחס לשאר מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה, ישראל מחזיקה בשיעור נמוך יחסית של מקרים חדשים. כך, למשל, אם נתוני המרכז האירופי למניעת מחלות ובקרתן מדווח על עשרה מקרים על כל מאה אלף איש במדינות מערב אירופה, בישראל התמונה פחות עגומה עם שיעורי תחלואה של 6.2 מקרים על מאה אלף איש.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
מתכוננים לסערה: 75 טון מלח בחרמון, תגבור כוחות במערך הכבאות
לקראת הסדר טיעון עם אופק בוכריס: סעיף האונס יוסר, ללא מאסר בפועל
חן למד על זהירות בדרכים ונהרג בתאונה: "עוד שומעים את הצחוק שלו"

יום המאבק הבינלאומי איידס. רויטרס
ירידה כמעט של מחצית במקרי התמותה מהמחלה. יום המאבק הבינלאומי באיידס/רויטרס

נתון מעודד נוסף הוא ירידה בתמותה בקרב נשאי HIV. אם בשנת 2011 היו קרוב ל-70 מקרי מוות כתוצאה מהמחלה, בשנת 2013 היו כ-50 מקרים, בשנת 2014 נרשמו 48 מקרים ובשנה שעברה 33 מקרים בלבד – כמעט כמחצית ממקרי המוות שנרשמו ארבע שנים קודם לכן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הגורמים לירידה במספר הנדבקים

מחברי הדוח מסבירים כי הנתונים האופטימיים יחסית הם תולדה של תכנית לאומית שהשיק המשרד בשנת 2013, תכנית מקיפה להתמודדות עם HIV בקהילה הגאה, בשיתוף ארגונים חברתיים נוספים. זו הייתה תכנית התערבות אינטנסיבית, שכללה פתיחת מרכזי בידוק חדשים, הגברת מספר הבדיקות, חלוקת קונדומים באתרי בילוי של הקהילה, תמיכה בנוער הלהט"ב ופרסום קמפיינים ממוקדים בקהילה הגאה, לרבות סרטונים ויראליים. ביום האיידס הבינלאומי, שיחול כאמור מחר, יושק הסרט השלישי בסדרת הסרטים למניעת הדבקה ב-HIV בקהילה הגאה.

"בשנים האחרונות שיתוף הפעולה בין משרד הבריאות לארגוני הקהילה הגאה והוועד למלחמה באיידס וכן ההצהרה של ארגוני הקהילה שאיידס הוא בעיה משמעותית בקהילה, אפשרו התמודדות ואיגום משאבים, שאנו רואים היום את פירותיהם הראשונים", אמר ד"ר דניאל שם טוב, מנהל המחלקה לשחפת ואיידס במשרד הבריאות.

הוא הוסיף כי "הירידה הנצפית מעודדת, אך צריך להמשיך את המאמצים האינטנסיביים על מנת להמשיך בהורדת ההדבקה בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים".

אדם נותן דם לבדיקה לגילוי HIV. וושינגטון הבירה, 2012. GettyImages
בדיקה לגילוי נגיף ה-HIV/GettyImages

גם במכון האיידס, אלרגיה ואימונולוגיה קלינית בבית החולים רמב"ם בחיפה נרשמה השנה ירידה במספר המטופלים החדשים. עם זאת, מגמה הפוכה נרשמה במגזר הערבי, בו נרשמה בשלוש השנים האחרונות עלייה של פי שניים במספר המטופלים.

למרות הנתונים, מנהל המכון פרופ' משנה קליני אדוארדו שחר מזהיר מפני בלבול ושאננות. "אנחנו רואים ירידה שנמשכת במספר המטופלים החדשים ועלייה בגילאים שלהם, הודות לטיפולים ולתרופות הקיימים כיום", אמר פרופ' שחר, "עם זאת, כשמסתכלים על קבוצות הסיכון באוכלוסייה, ישנם הרבה נתונים מטרידים". הוא הוסיף כי גילאי הנדבקים החדשים נמוכים יותר מבעבר ומגמת ההידבקות בקרב אוכלוסיות סיכון, כגון הומוסקסואלים, נמשכת. לדבריו, "הבעיה נובעת בעיקר מהחשיבה שאפשר לקיים יחסי מין לא מוגנים ולחיות עם הנגיף, הודות לתרופות החדשות".

פרופ' שחר התייחס גם לנתונים במגזר הערבי וקרא להעלות את המודעות לנושא במגזר. "ישנה ביישנות תרבותית בקרב מגזרים מסוימים בארץ, שמונעת מהאנשים לדבר בגלוי על איידס", אמר ראש המכון, והוסיף כי "הדבר מוביל לכך שאנשים עלולים לשאת את הנגיף, אך לא להיות מודעים לכך עד שהמחלה מגיעה לשלבים מתקדמים".

"המאבק באיידס היה ונותר בליבה הפועם של הקהילה הגאה"

"מין ומיניות הם עדיין טאבו בחברה שלנו - גם בקהילה הגאה ובוודאי אצל בני נוער. זה לא נושא שבהכרח יש סביבו שיח פתוח ובריא, ולעתים בדיוק להפך"

ד"ר יובל לבנת, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, הוסיף כי "לפני כשנה פתחנו מרכז בדיקות חדש לקהילה הגאה בדרום תל אביב ובקרוב נפתח מרכז דומה ב'בית הקהילות' בחיפה. זאת, על מנת שכל גבר הומו ייבדק באופן שגרתי, למען הורדת שיעור נשאות HIV באוכלוסייה זו. אנו תקווה שבקרוב יכנס לישראל גם הטיפול המונע לפני חשיפה, PrEP, כדי להוריד את מספר הנשאים בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים אף יותר".

מנדי מיכאלי ורן לייבל, מנכ"ליות שותפות באיגי, ארגון הנוער הגאה, אמרו כי "מין ומיניות הם עדיין טאבו בחברה שלנו. גם בקהילה הגאה, בוודאי אצל בני נוער, זה לא נושא שבהכרח יש סביבו שיח פתוח ובריא, ולעתים בדיוק להפך. בשלוש השנים האחרונות, במסגרת הפרויקט המשותף, הרחבנו והעמקנו את השיח בנוגע למיניות בריאה על כל המורכבויות שבו עם מאות מתנדבי איגי ואלפי החניכים והחניכות בקבוצות הנוער והצעירים ברחבי הארץ. אנחנו מרגישות שהיום לנוער והצעירים שמשתתפים בפעילויות יש הרבה יותר ידע, רצון ויכולת לקיים שיח פתוח וכנה בנושא".

אוהד חיזקי, מנכ"ל אגודת הלהט"ב: "המאבק באיידס היה ונותר בליבה הפועם של הקהילה הגאה ברחבי העולם. זיכרון קורבנות הנגיף עומד במרכזן של קהילות רבות והשלכותיו עוד מעצבות את התרבות הקהילתית. בידיה של ממשלת ישראל לפעול כדי למנוע את הידבקותם של אזרחיה ותושביה ולסייע לקהילה הגאה במאבקה לחיים ובריאות. האגודה תסייע לוועד למלחמה באיידס ולשאר הארגונים במאמצים להגביר את המודעות לשימוש באמצעי מניעה, לזרז את הכנסתו של ה-PrEP לסל הבריאות ולעודד קיום בדיקות דם שגרתיות".

(עדכון ראשון: 6:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully