וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועסקים פחות ומרוויחים מעט: הפערים מהם סובלים בעלי מוגבלויות

30.11.2016 / 9:42

לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות פרסמה הנציבות לשוויון זכויות נתונים מדאיגים. רק 19% בעלי תואר אקדמי, ו-12% חשים שאין אדם שהם יכולים לסמוך עליו בעת מצוקה

כיסא גלגלים עם מקל בבית חולים תל השומר. ראובן קסטרו
"בדידות ותחושת אפליה"/ראובן קסטרו

בישראל חיים כ-1.4 מיליון אנשים בעלי מוגבלות - כ-17% מסך האוכלוסייה הכללית. 17% מהם ילדים מתחת לגיל 17, 50% בוגרים ו-33% בני 65 ומעלה – כך עולה מנתונים שמפרסמת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בישראל, לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות שיתקיים בשבת.

נראה כי הפער בין אנשים עם מוגבלות לבין אנשים לי מוגבלות הולך ומתרחב. לפי הנתונים, בשנת 2015 חלה ירידה של 4% בהעסקת אנשים עם מוגבלות. בעוד שבשנת 2014 הועסקו 55% מהאנשים עם מוגבלות שנמצאים בגילאי העבודה, בשנה שלאחריה נתון זה עמד על 51% בלבד. זאת, לעומת אנשים ללא מוגבלות, שבשנה זו חלה עלייה קלה בשיעור העסקתם.

עוד בוואלה! NEWS:
"כאילו היא עבריינית": זוגתו הפיליפינית של ישראלי עומדת בפני גירוש
עלייה במספר יוצאי אתיופיה בעלי תואר - אך ייצוגם באקדמיה נותר נמוך
"נכה צריך לאכול פחות, לשתות פחות, לחיות פחות כדי לשרוד"

ההכנסה למשקי בית שבהם אדם עם מוגבלות בגיל העבודה נמוכה ב-25% לעומת יתר משקי הבית. בנוסף, מהנתונים עולה כי 56% מבין האנשים עם מוגבלות המועסקים, מרוויחים פחות מ-6,000 שקל בחודש, בעוד שבקרב אנשים ללא מוגבלות נתון זה עומד על 45% בלבד.

בהתייחס לכך, אין זה מפתיע שאנשים עם מוגבלות גם מרגישים יותר עניים - 26% לעומת 11% בקרב אנשים שאינם מוגבלים. נתון מדאיג נוסף הוא כי רק 19% מהאנשים עם מוגבלות מחזיקים בתואר אקדמאי, לעומת 33% בקרב אנשים ללא מוגבלות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

12% מהאנשים עם מוגבלות חשים שאין אדם שהם יכולים לסמוך עליו בעת מצוקה או משבר, לעומת 6% בלבד בקרב אנשים בלי מוגבלות. מעקב לאורך זמן מראה על שיפור בנתון זה, שעמד על 20% בשנת 2002 ועל 15% בשנת 2013.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הגיב לנתונים שפורסמו ואמר כי הם "מצביעים על הדרך הארוכה שיש לפנינו לעבור עד לשוויון מלא של אנשים עם מוגבלות". הוא הוסיף כי על החברה כולה להתגייס כדי להסיר את החסמים שעדיין עומדים בפני אנשים עם מוגבלות.

אילוסטרציה. שאטרסטוק, ShutterStock
ירידה של 4% בהעסקת אנשים בעלי מוגבלויות/ShutterStock, שאטרסטוק

"גם בשנת 2016 ישנם עדין פערים עמוקים בשיעורי התעסוקה, בבדידות ובתחושת האפליה בקרב אנשים עם מוגבלות והנתונים מראים בברור כי דרכנו עדין ארוכה", אמר טורמי. לדבריו, "על כולנו מוטלת החובה לשינוי משמעותי של המרחבים הציבורים, למתן ההזדמנויות ולהנגשת שירותים על מנת להגיע למצב בו אנשים עם מוגבלות לוקחים חלק בכל תחומי החיים".

אורן הלמן, מייסד דף הפייסבוק "סיכוי שווה" לקידום שילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה מסר בתגובה לנתונים: "מאכזב לשמוע שיש ירידה בהעסקת אנשים עם מוגבלות. הטכנולוגיה יכולה להתגבר על כל סוג של מוגבלות כמעט. אבל רק על דבר אחד היא לא יכולה להתגבר - על דעות קדומות וסטיגמות של מעסיקים". עוד אמר הלמן כי "אנשים עם מוגבלות הם עובדים מסורים, חרוצים ונאמנים למקום עבודתם. מי שמפסיד כאן הם המעסיקים, שלא נהנים מעובדים שכאלה". לדבריו, על פי דוחות מבקר המדינה המשק סופג בכל שנה הפסדים של חמישה מיליארד שקל בשל אי-העסקתם של אנשים עם מוגבלות. "הנתונים הללו הם ההוכחה הטובה ביותר לנחיצות של החוק שלנו לסיכוי שווה לשילוב 5% עובדים עם מוגבלות בכל גוף ממשלתי שייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2017".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully