וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטונים מתחנות דלק ואיכון טלפונים: כך מתנהל המרדף אחר המציתים

27.11.2016 / 19:20

יותר מ-30 חשודים נחקרו עד כה בעקבות גל השריפות שהחל בשבוע שעבר, והדרך לשים יד על האחראים לחלקן לא פשוט. צוות החקירה שהקים אלשיך צפוי לרכז את חומרי החקירה ולהעביר מידע בין המחוזות. המשטרה: 40 מתוך 90 שריפות שנחקרו - בעלות מאפיינים של הצתה

עריכה: ניר חן

(בווידאו: ראש רשות המיסים בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

במשטרה גוברת הערכה היום (ראשון) כי השריפות הגדולות בחיפה, שגרמו לפינוי כ-70 אלף איש ולפגיעה בכאלף בתים - מקורן בהצתות על רקע לאומני. אמש הודיעה המשטרה לרשות המסים כי מממצאים ראשוניים עולה כי רוב השריפות הן הצתות על רקע לאומני, לכן אין כל מניעה מהליך פיצוי זריז כמקובל באירועי טרור.

עד כה נחקרו או נעצרו יותר מ-30 חשודים בהצתה. בשלב זה, המשטרה ורשויות הכיבוי אוספות ממצאים פורנזיים מזירות השריפות. בחלק מן המקרים התגלו ממצאים המעידים על הצתה. לגבי השריפות בשטחים, עולה החשד כי מדובר בהצתות שמקורן בבקבוקי תבערה, שחלקים מהם נמצאו באזור מוקדי האש ונשלחו לבדיקות מעבדה.

לקריאה נוספת:
במבחן ההנהגה: הסופרטנקר כיבה לרגע את התקופה הפוליטית הבוערת
הפיצויים וההכרעה בסוגיית הטרור: מתחילים לאמוד את נזק השריפות
תושבים שאיבדו את ביתם בשריפה יפוצו ב-2,500 שקלים: "לא לטרטר אותם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפי רשות המסים, 80% מהשריפות מקורן בהצתות על רקע לאומני. חשוד בהצתה בפארק בגין בהרי ירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשטרה מנסה להתחקות אחר חשודים גם באמצעים נוספים. כך, למשל, החלה המשטרה באיסוף צילומים ממצלמות אבטחה בתחנות דלק בסביבה, שכן ההערכה היא שבחלק מהמקרים המציתים פיזרו בנזין באזור. בנוסף לכך, המשטרה החלה לאכן טלפונים סלולריים של חשודים מרכזיים בהצתות, במטרה להוכיח את הימצאותם באזורי מוקדי אש בשעת מעשה.

החקירה מנוהלת על ידי צוות ייעודי שממוקם במטרה הארצי בירושלים. הצוות, שהתגבש בהוראת המפכ"ל רוני אלשיך בשבוע שעבר, מרכז את החקירה וכולל נציגים מהמחוזות חוף, ירושלים ויהודה ושומרון לצד אנשי המטה, ובכלל זה אנשי מקצוע בתחום המז"פ, חקירות דליקות וטכנולוגיה. הצוות אמור לרכז את ממצאי כלל החקירות שנפתחו בשבוע האחרון ולסייע לצוותים בהעברת מידע בין המחוזות, בין היתר בניסיון לקשור בין האירועים.

שריפה בחלמיש, נובמבר 2016. שלומי גבאי
נבדק החשד כי בקבוקי תבערה הובילו להצתות בשטחים. ההתנחלות חלמיש, אתמול/שלומי גבאי

במשטרה טענו הערב כי כ-40 מתוך 90 מקרי השריפות שנחקרו ברחבי הארץ זוהו כבעלי מאפיינים של הצתה. מאז תחילת גל ההצתות נעצרו 30 חשודים, ו-23 מתוכם עדיין נמצאים במעצר. במשטרה טוענים כי גם בחיפה וגם בזכרון יעקב נמצאו ממצאים המעלים אפשרות כי האש פרצה כתוצאה מהצתה. במשטרה טוענים כי פעילותם המאסיבית ברחבי הארץ הביאה לירידה במספר ההצתות ביערות ובחורשות.

במשטרה משתפים פעולה עם שב"כ בכל הנוגע לחקירות מוקדי האש המרכזיים, על רקע ההנחה כי מדובר באירוע טרור בחלק גדול מן המקרים. אמנם במערכת הביטחון לא מעריכים בשלב זה כי קיים קשר ישיר בין השריפות הגדולות, אולם בשני הגופים ממשיכים באיסוף חומר מודיעני נגד החשודים. כך, למשל, העביר שב"כ למשטרה מידע שנאסף באמצעות רכזי השטח – פעולה שהובילה למעצרם של כמה חשודים. בנוגע לשריפה בזכרון יעקב, עצרה המשטרה חשוד בהצתה, תושב פוריידיס הסמוכה, הודות למידע מודיעיני של שב"כ. הוא שוחרר אתמול ממעצר, אולם החקירה נגדו נמשכת.

חיפה לאחר השריפות, נובמבר 2016. יותם רונן
אחד ממוקדי האש בחיפה אחרי השריפה, אתמול/יותם רונן

ראש רשות המסים, משה אשר, אמר באולפן וואלה! NEWS כי משיחותיו עם גורמים במשטרה עולה כי לאחר בדיקת מאה מוקדי אש, החשד המוביל לגבי 80% מהם הוא הצתה על רקע לאומני. זאת בניגוד להערכתו השמרנית יותר של שר הביטחון אביגדור ליברמן, שאמר במהלך ביקורו הבוקר בהתנחלות חלמיש שבבנימין כי "17 מהשריפות הן בוודאות הצתות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully