וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה במגזר הדרוזי עקב הריסת בית: "את עמונה מסדירים ולנו באים להרוס"

עדי חשמונאי, פואד סלמה ואלי אשכנזי

22.11.2016 / 6:15

בעקבות הריסה תקדימית של בית שנבנה ללא היתר בכפר חורפיש בגליל המערבי מאיימים ראשי רשויות במגזר לפתוח בשביתה כללית. בפגישה עם שר האוצר הוחלט על הקמת ועדה לבחינת הסדרת הבנייה הלא חוקית בכפרים

המועצה האזורית הדרוזית חורפיש בהרי הגליל העליון. ויקיפדיה, צילום מסך
"תקדים רע". חורפיש/צילום מסך, ויקיפדיה

ראשי יישובים דרוזים שוקלים לפתוח בשביתה כללית במחאה על הריסת בית בכפר חורפיש שבגליל המערבי, לראשונה מאז קום המדינה. אתמול (ראשון) הרסו פקחי רשות מקרקעי ישראל בית שנמצא בשלבי בנייה מתקדמים בכפר, אך נבנה ללא היתר. בעקבות ההריסה שבוצעה בליווי עשרות שוטרי יס"מ וגרמה לסערה במגזר הדרוזי כולו, השבית היום ראש מועצת חורפיש, מופיד מרעי, את כל מוסדות החינוך והשירותים המוניציפליים בכפר. מחר תימשך השבתת השירותים בכפר, אך הלימודים בבתי הספר יתקיימו כסדרם.

"מה שקרה אתמול זה תקדים רע. הבית הזה נבנה מחוץ לגבולות תכנית המתאר של הכפר, אבל על בעיית הקפאת תכניות המתאר אנחנו צועקים כבר שנים" אמר מרעי בשיחה עם וואלה! NEWS. "תכניות המתאר בכל הכפרים הדרוזים כולל חורפיש תקועות ובמשך עשרות שנים גבולות היישובים כלל לא הורחבו. בינתיים נולדים ילדים, האוכלוסייה גדלה, אבל התושבים נשארים חנוקים בתוך גבולות היישוב", הוסיף.

לדבריו, התוצאה היא שתושבים נאלצים לצאת מהכפר "פשוט כי אין להם איפה לגור". עוד אמר מרעי כי בכל כפר יש למעלה ממאתיים בתים ללא היתר. "בדליית אל כרמל ובעוספיה יש אפילו יותר. מצד אחד מסדירים את עמונה ומצד שני באים להרוס לדרוזים", הוסיף.

עוד בוואלה! NEWS:
צה"ל על סערת שילוב נשים בשריון: לא הוחלט דבר, הנושא בבחינה
טקס מינוי הרבצ"ר נדחה; בנט: בג"ץ חושב שהוא מבין יותר מהרמטכ"ל
ברקע המחלוקת בקואליציה: הכנסת תצביע על ביטול חזקת הגיל הרך

מופיד מרעי בחדר הזיכרון לאחיו נביה מרעי ז"ל. מאי 2014. אדריאן הרבשטיין
"אנחנו צועקים כבר שנים". מופיד מרעי/אדריאן הרבשטיין

הבית שנהרס אתמול נבנה על ידי תושב חורפיש שביקש לייעד אותו לבנו החייל המשוחרר כדי להתחיל את צעדיו הראשונים בחייו האזרחיים. הבית נבנה מחוץ לגבולות תכנית המתאר של היישוב ולכן על פי החוק הוא נבנה ללא היתר. בשנים האחרונות מתריעה ההנהגה הדרוזית כולה מפני התפוצצות של חבית חומר הנפץ עליה מדבר מרעי. לדברי ראשי הרשויות, כל עוד קידום הרחבת תכניות המתאר של היישובים תקוע, תופעת הפרת החוק תתרחב בשל היעדר פתרון אחר מצד המדינה.

שעות ספורות לאחר ההריסה התכנסו כל ראשי הרשויות במגזר הדרוזי ופרסמו הודעת גינוי למעשה. בנוסף, איימו כי אם שר האוצר, משה כחלון, הממונה על ועדות התכנון לא ייפגש עימם על מנת למצוא פתרון מהיר שיסייע להוריד את הלהבות, הם יפתחו ביום שלישי בשביתה כללית במגזר כולו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שיח מואפק טריף, כינוס חירום של הדרוזים, קבר יתרו, 23 ביוני 2015. ערן גילווארג
"צר לנו מאוד שהגענו למצב בו הורסים בתים". השייח' מוופק טריף/ערן גילווארג

היום נפגש כחלון עם ראשי הרשויות ועם המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, השייח' מוופק טריף וכן עם חבר מפלגתו ובן העדה, ח"כ אכרם חסון. "צר לנו מאוד שהגענו למצב בו הורסים בתים", אמר טריף טרם הפגישה והוסיף כי בכוונת נציגי המגזר להבהיר לכחלון את כעסם על כך. "דרשנו מהשר כחלון לבנות מנגנון מהיר לאישור כל תכניות המתאר ביישובים הדרוזים שיכיל את כל הפתרונות לבעיות הדיור ללא היתר. דרשנו גם לתחם את פעילות המנגנון בזמן, כך שנימנע מגרירת הרגליים שסבלנו ממנה עד עכשיו" אמר מרעי לאחר הפגישה.

עוד אמר מרעי כי כחלון אמר למשתתפים בפגישה כי ימנה את היועצת שלו או נציג מטעמו כדי לטפל בקידום תכניות המתאר ביישובים הדרוזים. "בהמשך היום ראשי הרשויות יתכנסו שוב וביחד נחליט כיצד להמשיך מכאן", הוסיף. נציגי העדה הציגו לכחלון את המצב ביישובים הדרוזים ואת דרישותיהם בנושא. בין השאר דרשו את ביטול הקנסות הכספיים וצווי ההריסה שחולקו לתושבים, חלוקת מגרשים לזוגות הצעירים בהנחה של 90% וכן העברת התקציבים שסוכמו מול הרשויות המקומיות. לדבריהם, אמר כחלון בסיום הפגישה כי לא היה מודע להריסת הבית בחורפיש וכי הוא יעבוד מול הגורמים הרלוונטים על מנת שהדבר לא יחזור על עצמו.

"יש כאן מאבק על הקיום שלנו ולא נשתוק"

"השטח בוער, בכל היישובים הדרוזים יש זעם גדול שמצטבר. זה צריך להדליק נורה אדומה בפני ממשלת ישראל. אם הדרוזים יצאו לאינתיפאדה למען קיומם במדינה, הדבר יביא למתח רציני וכולם יצטערו על כך", אמר לוואלה! NEWS סמיר חלבי, תושב דליית אל כרמל. "ההיסטוריה מדברת וכתובה והראתה מה יכולתם של הדרוזים כאשר נוגעים להם בכבודם ובקיום שלהם. יש כאן מאבק על הקיום שלנו ולא נשתוק", הוסיף.

לדבריו "לא מדובר בפגיעה רק באדם בודד, או ביישוב אחד. זו פגיעה בכל הדרוזים". כמו ראש מועצת חורפיש, מרעי, גם חלבי ערך השוואה בין יחסה של הממשלה למקרה לבין פרשת עמונה. "אנחנו גם מתנחלים באדמותינו. עד היום המדינה רק הפקיעה אדמות של הדרוזים. והנה בשטחים, המדינה מלבינה מבנים לא חוקיים ומנסה להפקיע אדמות שלמעשה נגנבו", אמר. "במקרה שלנו מדובר באנשים בעלי אדמות פרטיות השייכות לדרוזים. אנשים שנתנו את הדם שלהם בשביל המדינה, שנתנו רשת ביטחון לחברה היהודית בעת שקמה המדינה. כחלון ונתניהו משקרים אותנו", הוסיף.

בית ג'אן. חיים ברום,
"יום שחור לעדה הדרוזית". בית ג'אן/חיים ברום

רק לפני כמה חודשים סיים תושב בית ג'אן לרצות עונש מאסר בגין בנייה לא חוקית מחוץ לגבולות תכנית המתאר של כפרו. גם אז סערו הרוחות ובכנסים שהתקיימו בהשתתפות חברי כנסת דרוזים, ראשי מועצות דרוזיות ואנשי דת, איימו צעירים מהמגזר כי יפתחו בהתקוממות עממית. גם לאחר הריסת הבית בחורפיש התמלאו הרשתות החברתיות בהבעת גינוי מצד חברי הכנסת הדרוזים וצעירים הציפו את הרשתות החברתיות באמירות קשות שזעקו על "יום שחור לעדה הדרוזית".

"אנחנו לא בונים על אדמות של אחרים, אלא באדמות שלנו בטאבו שהופקעו על ידי המדינה", אמר עאהד עאמר, תושב חורפיש בשיחה עם וואלה! NEWS. לדבריו, תושבים רבים מקבלים צווי הריסה לבתיהם ואילו אחרים נדרשים לשלם קנסות כבדים. "אחי למשל חטף לפני שלוש שנים קנס של 150 אלף שקל ונאלץ לשלם אותו בתשלומים של 2,000 שקל בחודש, שמכבידים את העול הכלכלי על משפחתו", הוסיף.

עאמר טוען כי התחושה העולה ברשתות החברתיות היא שהרחוב הדרוזי "פשוט רותח". לדבריו, שאלת השירות הצבאי אינה אמורה להיות שיקול בנושא הסדרת הבנייה. "לכל אזרח במדינה יש זכות לקבל חלקת אדמה, לבנות עליה את ביתו ולגדל בה את ילדיו. זאת זכות מינימלית", הוסיף. "אנחנו בסך הכל רוצים את הזכויות שלנו. אנחנו לא מעוניינים להיות פורעי חוק, אבל המדינה צריכה להבין שיש תסיסה גדולה מאוד במגזר הדרוזי בכלל ובחורפיש בפרט ואני מאמין שיהיו לזה השלכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully