וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'ט באתרי סקס וסרטי אקשן: כך פועלת מכונת הגיוס של דאעש במזרח י-ם

20.11.2016 / 13:15

ארבעה תושבי מזרח ירושלים נאשמו לאחרונה בתכנון פיגועים בישראל בשם הארגון. חומרי החקירה נחשפים לראשונה בוואלה! NEWS, ונותנים הצצה לשיעורי הדת שעברו ולהשפעתו הגדולה של ארגון הטרור הקיצוני במחנה הפליטים שועפאט. "שימותו ילדים ישראלים"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן.

(בווידאו: דיווח לאולפן וואלה! NEWS)

לאחרונה הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה תושבי מזרח ירושלים שתכננו לבצע פיגועים בשם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בבירה ובתל אביב ונגד שניים נוספים בגין הסתה. חומרי החקירה של השב"כ והמשטרה, הנחשפים בוואלה! NEWS, חושפים את השפעתו של הארגון הקיצוני במחנה הפליטים שועפאט ואת הדרך שבה מצליחה מכונת התעמולה שלו להצית את דמיונם של צעירים פלסטינים ולשכנע אותם לנסות ליטול חיי אדם.

אחד הנאשמים הוא אחמד שוויקי, בן 29, שנהג להעביר שיעורי דת במחנה הפליטים. השיעורים התקיימו במסגד הגדול של שועפאט ולפעמים בבתיהם של המשתתפים. סביב המורה הצעיר התגודדו עשרה תלמידים. הם צפו בסרטוני התעמולה של דאעש, קיבלו השראה מהפיגוע במתחם שרונה בתל אביב והחלו לחלום על הצטרפות לארגון הטרור. חלק מהם ניסו להגיע לסוריה או למצרים כדי להצטרף לשורות הארגון והשתמשו בדרכים שונות כדי ליצור קשר עם אנשיו.

עוד בנושא:
שני ישראלים מואשמים שסייעו ללוחם דאעש לתכנן פיגועים בארץ
אישום: חמישה קרובי משפחה מנצרת הקימו חוליית דאעש
"דאעש פלסטין": 7 נאשמים שתכננו להקים שלוחה לארגון בישראל

נאשמים ממזרח ירושלים בהצטרפות לארגון דאעש 2 אוקטובר 2016. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
חלק מהנאשמים בבית המשפט, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר

אחד התלמידים סיפר כי התכתב עם נציג של הארגון בסוריה באמצעות צ'ט שמופעל באתרי סקס, משום שאין עליו פיקוח. לאחר שהפנטזיה על הצטרפות ל"מדינה האסלאמית" נגדעה, הם החליטו להפנות את המוטיבציה שלהם לביצוע פיגוע בישראל, אולם תכנית זו סוכלה לבסוף על ידי כוחות הביטחון.

מעדויותיו של שוויקי מצטיירת התמונה האידיאולוגית שליוותה את השיעורים שהעביר לתלמידיו, שהחלה באל-קאעדה ועוברת דרך ג'בהת א-נוסרה ובסופו של דבר מגיעה לדאעש. נגד ארבעה מתלמידיו הוגש לאחרונה כתב אישום חמור בגין עבירות של קשר לסיוע לאויב בזמן במלחמה, חברות בארגון טרור ועבירות נוספות.

מחנה הפליטים שועפאט - יוני 2015. יותם רונן
השיעורים התקיימו במסגד. מחנה הפליטים שועפאט/יותם רונן
"בחור מכובד שהיה כבר עשר שנים בכלא בגלל פעילות באל-קאעדה"

שוויקי עצמו, נשוי בפעם השנייה ואב לחמישה ילדים, נעצר בעבר לאחר שהורשע בחברות באל-קאעדה. לאחר שחרורו, הוא החל לעבוד בגבס ובשנתיים האחרונות העביר שיעורי אסלאם. "בחור מכובד שהיה כבר עשר שנים בכלא בגלל פעילות באל-קאעדה", כינה אותו אחד מתלמידיו. "חבר טוב שאפשר לסמוך עליו", אמר אחר. בחקירתו במשטרה טען כי לימד את המשתתפים על דת האסלאם והכחיש כי העביר תכנים אידיאולוגיים הנוגעים לחברות בארגוני טרור.

חוקר: "לימדת את תלמידיך על חטיפת חיילים?"
שוויקי: "לא".
חוקר: "תלמידיך סיפרו שלימדת אותם על התווחיד (טקסט מוסלמי העוסק בייחודו של האל ומקובל בקרב אנשי דאעש – א"ס)"
שוויקי: "לימדתי אותם תווחיד אבל הוא מוזכר בקוראן ולא קשור ל'מדינה האסלאמית'".
חוקר: "תלמידיך סיפרו שדיברת איתם על אירוע שריפת הטייס הירדני (על ידי דאעש) ושגם הראית להם וידאו של זה ושל עריפות ראשים".
שוויקי: "לימדתי וכל מי שדיבר על ארגון מסוים הייתי מפסיק אותו".

כשנודע לשוויקי שתלמידיו מתכננים להצטרף לדאעש או לבצע פיגוע הוא סירב לשמוע על כך. תלמידיו דיווחו כי בסמוך למעצרו הוא היה נתון במשבר נפשי קשה, דבר שעורר בהם דאגה. "הם שוחחו על דאגתם למצבו הנפשי, אמרו שנכנס בו שד או כישוף וכי עליהם לעזור לו. הם סיפרו שהוא נעלם ובסופו של דבר נמצא כשהוא מתחבא ב'בוידעם' מעל השירותים בביתו", נכתב במסמכי החקירה בשב"כ. מורה הדת נעצר בסופו של דבר במסגרת הפרשה והוגש נגדו כתב אישום בגין שורה של עבירות ביטחון חמורות בשל הכינוסים שבהם נהג להטיף ולעודד את התלמידים להצטרף לדאעש ולפעול בשמו.

עשרות תומכים במחנה הפליטים

אחד הנאשמים בפרשה הוא יוסף א-שייח עמר, שלא היה תלמידו של שוויקי, אבל הכיר היטב את דמות המורה ואף היה בקשר עם תלמידיו. עמר, המכונה "אבו בכר", 29, מתגורר אף הוא במחנה הפליטים שועפאט. הוא נשוי ואב לשני ילדים, בזמן מעצרו, אשתו הייתה בהיריון. בחקירותיו בשב"כ ובמשטרה סיפר כי בהתחלה התרשם דווקא מארגון ג'בהת א-נוסרה, אולם בעקבות הפרסום של ארגון דאעש, שינה את עמדותיו. הוא ציין כי הוא נמשך ל"אקשן" שראה בסרטים של דאעש וכן מהעובדה שלנגד עיניו התממשו נבואות שהכיר מהמסורת המוסלמית כמו החליפות האסלאמית ומלחמת המוסלמים בכופרים. "ראיתי שדאעש יותר חזקים מג'בהת א-נוסרה והפכתי לתומך שלהם", סיפר בחקירתו במשטרה.

לוחמי ג'בהת א-נוסרה בחאלב סוריה צוהלים אחרי הפלת המסוק הרוסי, אוגוסט 2016. רויטרס
"נלחמים על האדמה במקום על הדת". לוחמי ג'בהת א-נוסרה בסוריה/רויטרס

עמר, בעל עסק אינסטלציה, חבר לסעד ערמין בן ה-24, תושב ענאתא החדשה ואחד מתלמידיו של שוויקי, שבהמשך הדרך הפך לשותפו לתכנון חטיפת חייל. ערמין, שהלך והקצין במהלך עבודתו אצל עמר, אמר לו בנסיעותיהם המשותפות לעבודה שהוא מעדיף את דאעש כי ג'בהת א-נוסרה "נלחמים על האדמה במקום על הדת". בשב"כ תוארה עדותו כך: "הנדון אמר כי כל חייו חלם לשרת בצבא. בגיל 19 ניסה להצטרף למנגנוני הביטחון הפלסטיניים אך נאמר לו שהוא לא יכול להצטרף אליהם כי הוא נושא תעודת זהות כחולה. הניסיון להצטרף לדאעש גרם לו להרגיש שיש צבא שהוא שייך אליו".

"הרעיון של 'המדינה האסלאמית' החל להתפרסם לפני כשנה בשועפאט, וכיאה לחיים במחנה פליטים, הכול מתפרסם שם מהר מאוד"

בחקירתו בשב"כ סיפר עמר כי לדאעש יש עשרות תומכים במחנה הפליטים שועפאט. חוקר שב"כ המכונה "מירון" ציין בזיכרונות הדברים המתארים את החקירה כי "כל הרעיון של 'המדינה האסלאמית' החל להתפרסם לפני כשנה או שנה וחצי באזור מחנה הפליטים שועפאט, וכיאה לחיים במחנה הפליטים, הכול מתפרסם שם מהר מאוד". עמר עצמו אמר בחקירותיו כי הוא ניסה ליצור קשר עם פעילי דאעש בסוריה באמצעות שורה של אמצעי מדיה: טוויטר, גוגל פלוס, פייסבוק ותכנת טלגרם המועדפת על פעילי הארגון משום שהיא מוצפנת. באופן מפתיע, שם המשתמש שלו לרשתות החברתיות התבסס על כתובת המייל שלו, הנושאת את שמו של אחד הזמרים הישראלים המפורסמים ביותר - אייל גולן.

בחודש יוני האחרון הוא ניהל שיחה חשובה עם קרוב של אשתו, עמאר אל-בייאע בן ה-32, ושם נחשף לסיפור על ניסיונו להצטרף לדאעש. את אל-בייאע תיאר עמר כ"טיפש שאין לו השכלה ושרוב ימיו היה רועה צאן", וטען כי שיקר לאל-בייאע ואמר לו שהוא עצמו עומד בקשר עם פעיל דאעש בסוריה, וזאת כדי להרגיע אותו. אל-בייאע, מנגד, פירש את השיחה אחרת.

לוחמי "דאעש" במצעד צבאי בעיר רקה בצפון-מזרח סוריה – יוני 2014. רויטרס
"ראיתי שדאעש יותר חזק והפכתי לתומך שלו". אנשי דאעש בסוריה/רויטרס

אל-בייאע סיפר כי עמר אמר לו שהוא מצוי בקשר עם אדם המכונה "אמיר" (נסיך), חבר בארגון דאעש השוהה בסוריה ומפעיל תא בישראל, וכי את הקשר עמו הוא מנהל באמצעות צ'ט באתרי סקס. "הוא אמר לי שהקשר נמשך שנתיים, ושזה נושא קשה, חשוב ומסובך. הוא התחיל לדבר איתי על הצ'ט סקס שבו הוא משתמש כדי שלא יידעו לעקוב אחריהם, הוא אמר לי שבקרוב יהיו פעילויות של דאעש בישראל", סיפר בחקירתו. הסתירה בין עדויותיהם של השניים חוזרת על עצמה גם בגרסאותיהם של מעורבים נוספים בפרשה הביטחונית: הללו סותרים אחד את השני ומוסרים מידע מפליל זה על זה לאורך חקירותיהם.

את השיחה עם אל-בייאע יזם עמר בעקבות שמועות שפשטו בחו"ל על דבר מעצרו. אל-בייאע, תושב מחנה הפליטים שועפאט בן 29 ואב לשניים, הושפע אף הוא משיעוריו של שוויקי. "הוא דיבר איתנו על גן עדן ועל גיהנום", אמר בחקירה. הוא תיאר כי במהלך השיעורים הביעו הנוכחים תמיכה בפעילות ג'יהאד ואף ייחלו שיוכלו להוציא לפועל בשטח ישראל דברים דומים לאלו שביצע דאעש בסוריה.

יום לאחר פיגוע הירי במתחם שרונה תל אביב 9 יוני 2016. ניב אהרונסון
שאבו השראה מהפיגוע. מתחם שרונה לאחר הפיגוע ביוני/ניב אהרונסון

בשיעורים הם צפו בתכנים של פיגועי ירי, צליפה מרחוק, מטעני נפץ, רכבי תופת והכירו גם את הפיגוע הקטלני שבוצע בשרונה. למרות זאת, בתחילת הדרך נראה שאל-בייאע תכנן ללחום בשורות דאעש מחוץ לישראל ולא לבצע פיגועים בשטחה. הוא אף שוחח על כוונתו עם ערמין ועם תלמיד נוסף - מוחמד חמיד, שהואשם אף הוא בעבירות ביטחון חמורות בחודש אוקטובר האחרון. בסופו של דבר החליט ערמין לוותר על המסע, אך אל-בייאע וחמיד החלו לפעול למימוש התכנית.

התכנית החלה במחשבה להצטרף לתא של דאעש הפועל בחצי האי סיני. השניים בחנו דרכים לחצות את הגבול עד שנואשו. היעד הבא, סיכמו, יהיה סוריה, שבה דאעש מרכז את פעילותו. כדי להגיע למדינה המשוסעת, בחרו השניים לנסוע לטורקיה, תחנת המעבר האולטימטיבית לאלו שמבקשים לחצות את הגבול לסוריה. אלא ששם נתקלו במשטרה המקומית שגירשה אותם מטורקיה.

כוחות ביטחון טורקיים בדיארבקיר, טורקיה, 5 בנובמבר 2015. רויטרס
"המשטרה הטורקית עצרה אותנו בחשד שאנחנו רוצים להצטרף לדאעש". כוחות ביטחון טורקיים/רויטרס
"שמו אותנו במעצר במשך ארבעה ימים. משם הסיעו אותנו לשדה התעופה באיסטנבול וגירשו אותנו"

"נסענו לאיסטנבול ומשם לאנקרה. למחרת נסענו באוטובוס לגזיאנטפ (עיירה המרוחקת כמה עשרות ק"מ מהגבול עם סוריה – א"ס). הנסיעה נמשכה שמונה שעות, ישנו במלון. בשעות הבוקר הגיעו שוטרים ובדקו לנו את הטלפונים. הם שאלו אותנו לאן אנחנו הולכים ואמרנו להם שבאנו בשביל תיירות. הם אמרו שזה לא אזור תיירותי וביקשו שנעזוב את המקום", סיפר אל-בייאע בחקירתו.

בהמשך, על פי עדותו, נסעו במונית לקרקמיש, עיירה הממוקמת על גבול סוריה בסמוך לנהר פרת ובמרחק של כשעה נסיעה מגזיאנטפ. "תכננו להיכנס משם ולהגיע לשטח שנמצא תחת שלטון 'המדינה האסלאמית'. כשהגענו לקרקמיש המשטרה הטורקית עצרה אותנו בחשד שאנחנו רוצים להצטרף לדאעש. אמרנו להם שהתברברנו והם שמו אותנו במעצר במשך ארבעה ימים בגזיאנטפ. משם הסיעו אותנו לשדה התעופה באיסטנבול ומשם גירשו אותנו", אמר לחוקרי המשטרה.

חמיד, שותפו של אל-בייאע, הוא רווק בן 33 המתגורר עם אמו במחנה הפליטים שועפאט. הוא תיאר בחקירתו בשב"כ כי השוטרים הטורקים לא האמינו להכחשותיהם. "הוא מספר כי השוטרים הטורקים צילמו אותם ולקחו מהם טביעות אצבע", נכתב במסמכי החקירה בשב"כ. בחקירתו בפני חוקר המכונה "דייגו" הוא תיאר כי החברה הפלסטינית לא רואה בעין יפה הצטרפות לדאעש ומאמינה שעל צעירים להישאר ולהילחם למען פלסטין וירושלים. הרשות הפלסטינית הנוהגת לממן את ייצוגם המשפטי של מחבלים פלסטינים רבים לא מממנת כעיקרון את הגנתם של צעירים שניסו להצטרף לדאעש או לבצע פיגועים בשמו.

חקירתו של חמיד בשב"כ כללה גם דיונים אידיאולוגיים עם החוקרים. הוא טען שזכותו להצטרף לדאעש בסוריה וכי "זה לא עניינם" להתערב בכך. הוא אף עומת עם מעשי האונס של הארגון בנשים יזידיות. כשהתלונן על התנאים הבלתי נוחים בחקירתו אמרו לו חוקריו: "פעיל דאעש הוא האדם האחרון עלי אדמות שיכול להתלונן על יחס או תנאים, שהרי אם היינו עצורים אצלך היינו מתחננים שתוציא אותנו להורג בכל מיתה משונה רק על מנת שיפסיקו את העינויים".

"מי שרוצה לבצע פעילות ג'יהאד, יכול לבצע אותה כאן"

מאוכזבים מכישלון ההצטרפות לדאעש, החלו השניים לתכנן פיגוע בישראל - פיגוע בחוף הים בתל אביב במהלך חגיגות הסילבסטר ופיצוץ משאית תופת בקריית הממשלה בירושלים ובסמוך לאצטדיון טדי. כנשאל חמיד האם לא חשש שפיצוץ משאית בטדי יוביל להרג ילדים, השיב: "אני יודע שכן. כמו שהטילים הורגים ילדים בעזה, חומר הנפץ הורג אותו דבר. הדת אומרת שצריך להעניש כמו שהענישו אותנו. איך שנהרגים ילדים קטנים בעזה זה אותו הדבר, שימותו ילדים ישראלים".

אצטדיון טדי. ברני ארדוב
אחד מיעדי הפיגועים. אצטדיון טדי בירושלים/ברני ארדוב
"ישבנו בביתו של עמר בחדר וצפינו במחשב נייד באינטרנט בסרטי וידאו ליצירת המטענים"

אלא שלפני שהספיקו לבצע את זממם, השניים נעצרו. דבר מעצרם הגיע לאזניהם של עמר וערמין, שהכירו את סיפורם מגוף ראשון. הללו תכננו לחטוף חייל או אזרח, וזאת בניסיון לשחרר את חבריהם, ואולי גם אסירים אחרים. "ישבנו בביתו של עמר בחדר וצפינו במחשב נייד באינטרנט בסרטי וידאו ליצירת המטענים", סיפר ערמין בחקירתו במשטרה.

"לאחר מכן אמרנו שאנחנו חייבים לתכנן חטיפת חיילים ישראלים כדי להחליף אותם באסירים, ולאחר מכן החלטנו לקנות נשק. למחרת בשעת לילה הגיע עמר לאזור מגוריי והראה לי שברכב שלו יש מדי חיילים ישראלים בצבע ירוק. הוא אמר לי שהמדים האלו ישמשו לחטיפת חיילים על מנת להחליף אותם באסירים", הוסיף ערמין.

חוקר: "למה תכננתם לחטוף חיילים ישראלים?"
ערמין: "עמר אמר לי שנעשה את הפיגוע כדי להחליף את החטופים באסירים עם מדינת ישראל".
חוקר: "למה צפיתם בסרטוני וידאו של הכנת מטענים?"
ערמין: "רצינו לעשות פיגוע נגד הכופרים והיהודים. לא קבענו מתי".
חוקר: "למה תכננתם לבצע פיגוע כזה?"
ערמין: "ג'יהאד בשביל אלוהים, ולחימה באויב הכופרים והיהודים".

חוף ריק בטיילת תל אביב יפו. ראובן קסטרו
תכננו פיגוע ירי בחוף בערב הסילבסטר. חוף הים בתל אביב/ראובן קסטרו
"עדיף להיאסר וללמוד קוראן בכלא מאשר לחיות בחוץ"

עמר עצמו הכחיש בתחילה את החשדות נגדו אך בסופו של דבר נשבר ושינה את גרסתו. את ערמין הוא הכיר כששכר אותו כאינסטלטור בחברה שלו. הקשר בין השניים התחזק, וזאת במקביל להתחזקותו הדתית של ערמין שאמר לעמר ש"עדיף להיאסר וללמוד קוראן בכלא מאשר לחיות בחוץ". ערמין החל להשמיע דרשות ושירים אסלאמיים במהלך הנסיעות לעבודה ובחזרה ממנה, אמר שכל מי שאינו מתפלל הוא כופר ושיבח את פעילות "המדינה האסלאמית". במקביל לתכנית החטיפה, החלו השניים לפעול להשגת נשק וחיפשו סרטונים להכנת חומרי נפץ, אולם נטשו תכנית זו בשל עלותה ובשל הקשיים להשיג את אמצעי הלחימה שביקשו.

בסופו של דבר, החליטו השניים לנסות לחטוף חייל או אזרח ישראלי לצורכי מיקוח. את מדי צה"ל שהציג לשותפו מצא עמר באתר בנייה שבו עבד באזור המרכז והחליט להכניס אותם לרכבו. בדרכו בחזרה לביתו הוא עבר במחסום חיזמה, שם נשאל על ידי החיילים לפשר הבגדים. הוא השיב כי הללו משמשים אותו לצרכי עבודה. "הם ראו שהם מלוכלכים ונתנו לי ללכת", הסביר בחקירתו במשטרה.

נאשמים ממזרח ירושלים בהצטרפות לארגון דאעש 2 אוקטובר 2016. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
חלק מהנאשמים בבית המשפט, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר

השניים נעצרו לפני שהצליחו להגשים את תכניתם, וגם נגדם הוגש כתב אישום, המתאר את המסע הארוך והשינויים הכרוכים בו, החל מהניסיון לצאת מישראל ולהצטרף לדאעש ועד לכוונה לבצע פיגוע תופת קטלני בשטח ישראל. אחד הנאשמים בתיק אמר: "מי שרוצה לבצע פעילות ג'יהאד, יכול לבצע אותה כאן".

עו"ד ג'ומעה חלאילה המייצג את ערמין מסר בתגובה: "מרשי בשלב זה אינו מסוגל להגיב לכתב האישום שמוגש נגדו בשל מצבו הנפשי, נעשו כמה ניסיונות בתקופה האחרונה להקריא לו את כתב האישום, ואינני יכול לומר שהוא הבין את תוכנו. הוא מצוי במצב של דחק נפשי קשה, ועדיין אני לא נמצא בשלב שאוכל להביא תשובה מסודרת של מרשי לכתב האישום.

"המשמעות היא לא כפירה על כל המשתמע מכך, המשמעות היא שצריך להמתין עד לשלב שאוכל לקבל ממנו התייחסות עניינית לנטען בכתב האישום. אציין כי הנאשם סובל ממחלת נפש, הגורמות לו להתנהגות עבריינית לא רצונית - ולכן הוא נעדר אחריות פלילית; המיוחס לו בכתב האישום נעשה מתוך 'כפייה' של ההפרעה הנפשית עליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully