וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפונה עמונה משחזר את אירועי 2006: "השוטרים התנפלו על המפגינים"

18.11.2016 / 17:50

צור פולק, תושב ההתנחלות עפרה שהיה בפינוי הקודם של המאחז, מתכוון להגיע גם לפינוי הנוכחי אם יתרחש, כדי להזדהות עם התושבים. לדבריו, התמונות הקשות מלפני עשור לא יחזרו על עצמן: "אז רצו לראות מתנחלים מוכים, היום המצב השתנה"

עריכת וידאו: ניר חן

צור פולק, תושב עפרה, שנכח בפינוי הקודם של המאחז עמונה בשנת 2006 ומתכוון להגיע לפינוי הנוכחי כדי להפגין הזדהות עם תושביו, תיאר את המראות שראה אז. "הייתי ילד בן 14 ולפני הפינוי היו כמה ימים לחוצים של חוסר ודאות, כשכל יום היינו בטוחים ש'היום זה היום', לא הייתה הסכמה בין האנשים שבאו להפגין על עוצמת ההתנגדות, לכולם היה ברור שלא מדובר על פינוי בסגנון גוש קטיף אלא על סגנון של כפר דרום", סיפר.

כוחות המשטרה, לדבריו, נערכו בצורה שונה לפינוי. "מבחינתם לא היה מדובר בהריסת בתים ופינוי משפחות אלא בפריקת לחץ ועצבים על ציבור מפגינים", אמר. "בערב לפני הפינוי היו קצת עימותים בין חבורת צעירים למשטרה על הציר המוביל לעמונה, הייתה חסימת כביש עם סלעים על והמשטרה פיזרה את המפגינים מהכביש בצורה כוחנית ביותר ובעצם הכינה את כל המפגינים לכך שהולך להיות אירוע אלים".

עוד בוואלה! NEWS:
רבבות תומכי המאחז מול אלף אנשי ביטחון: כך תפונה עמונה
ליברמן רמז לבנט: "ימין פופוליסטי והתלהמות יכולים להפיל את הממשלה"
ליברמן: "מוכן להקפיא בנייה מחוץ לגושים במסגרת הבנות עם טראמפ"

פינוי מאחז עמונה בגדה המערבית. 1 בפברואר 2006. AP
"המשטרה פרקה עצבים על המפגינים". פינוי עמונה בשנת 2006/AP

פולק סיפר כי לפני הפינוי עצמו אנשים החלו להתבצר על הגגות באמצעות גדרות תיל ומוטות שחיברו לגג כדי שהמשטרה לא תצליח לעלות. "ראיתי שעל הגג תהיה התנגדות חריפה יחסית והחלטתי להיכנס לתוך אחד הבתים. היינו בתוך החדר כ-25 חבר'ה מהתיכון שלי, כולל ראש הישיבה שהתנגד מאוד לשימוש באלימות. כשהפינוי התחיל, נכנסו ארבעה שוטרי יס"מ לתוך החדר דרך החלון. ההנחיה של ראש הישיבה הייתה שאף אחד לא מתנגד באלימות ושהמקסימום שאפשר לעשות הוא לא לקום לבד ולתת לשוטרים להרים אותנו".

ואולם, לדבריו, "השוטרים נראו חדורי מטרה לחלוטין, חיפשו את האדם שנראה הכי חזק, מאיים, מנהיג בחדר והתנפלו עליו, התחילו להכות את ראש הישיבה באלות בפלג הגוף העליון עד שהוא התעלף לכמה שניות. התחילה מהומה בחדר וניסיון לגונן על הרב, בשנייה שהרב חזר לפוקוס הוא התחיל לצעוק עלינו ולהגיד לנו לא להתנגד ולא להגיב באלימות, והשוטרים התחילו להוציא אותנו דרך החלון. אותי תפסו שני שוטרים וזרקו אותי מהחלון החוצה, אחרי דקה ששכבתי שם להירגע ראיתי שזרקו חבר נוסף שלי דרך החלון והוא קיבל מכה רצינית בגב, באתי כדי לעזור לו לזוז ואז קיבלתי מכת אלה בצד השמאלי של הראש והתעלפתי, התעוררתי אחרי מספר דקות באמבולנס לכיוון שערי צדק".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
"לא יהיה פינוי קשה כמו הקודם". המאחז עמונה/מגד גוזני

למרות ההתנגדות העזה לפינוי הנוכחי פולק סבור כי הוא לא יהיה אלים כל כך. "אני בטוח שלא יהיה פינוי קשה כמו הקודם, משום שהסיבה המרכזית לקושי אז הייתה הגישה שהמשטרה באה איתה. אני לא מאמין שעכשיו גם אם יהיה פינוי יהיה מישהו ממקבלי ההחלטות שירצה שיהיו תמונות קשות. בתקופה של אולמרט תמונה של מתנחלים מוכים נתנה לך נקודות פוליטיות. לדעתי המצב השתנה".

הוא הוסיף כי "גם הציבור שלנו – במיוחד הנוער – היה בטראומה קשה מגוש קטיף. אנשים היו בטוחים שלא יהיה גירוש, ורק לאחריו התחילו להאשים את ההתנגדות הרפה שהייתה". פולק תיאר את התחושה הקשה בציבור המתנחלים לעומת המצב כיום. "ההרגשה הייתה שיש מלחמה של המדינה במתנחלים, היום התחושה היא שאנחנו חלק אינטגרלי מהמדינה ושגם אם אנחנו לא מסכימים עם החלטות הממשלה ובג"ץ אז יש חוקים למשחק. אסור לשבור, מותר להפגין ולמחות כי אנחנו במדינה דמוקרטית ולא בצפון קוריאה, אבל פינוי עמונה ועפרה קשה ככל שיהיה לא מצדיק מלחמה".

תושבי עפרה ועמונה מפגינים לקראת העברת חוק ההסדרה, מול משרד רוה"מ. נובמבר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
הפגנת תושבי עמונה למען חוק ההסדרה, השבוע/תצפית TPS, הלל מאיר

לגישתו, צריכה להיות מחאה שלווה, אך סביר להניח שיש אחרים שחושבים אחרת ממנו. "אני משער שגם עכשיו יהיו אנשים שירצו להפגין בצורה יותר אקטיבית, אבל אני מאמין ומשער שגם הנהגת עמונה וגם הציבור שיהיה שם יצליחו לגרום למצב של 'רגיעה יחסית'. כמובן שאם תהיה אלימות משטרתית קשה אני מאמין שחלק מהאנשים יתנגדו בצורה משמעותית יותר".

פולק התייחס בדבריו גם לסיקור התקשורתי. "לצערי, אנחנו קצת מנומנמים וסומכים יותר מדי על נתניהו ובנט, לא הצלחנו להציג מספיק את הצד האנושי", הסביר. הוא הוסיף כי לדעתו, "רוב הציבור בישראל לא כל כך מתעניין בעמונה ובפינוי שלה. אני מאמין שיש רוב בציבור המתנגד לפינוי, אבל אין מספיק אנשים שיענישו את נתניהו בבחירות הבאות אם כן יהיה פינוי ולכן גם נתניהו לא יוצא מגדרו כדי לעצור אותו".

פינוי מאחז עמונה בגדה המערבית. 1 בפברואר 2006. AP
"הייתה הנחיה לא להתנגד באלימות". פינוי עמונה בשנת 2006/AP
פינוי מאחז עמונה בגדה המערבית. 1 בפברואר 2006. AP
"ראיתי שתהיה התנגדות חריפה על הגגות". פינוי עמונה בשנת 2006/AP
פינוי מאחז עמונה בגדה המערבית. 1 בפברואר 2006. AP
שוטרים מפזרים מפגינים מהלך פינוי המאחז בשנת 2006/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully