וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במסעו האחרון בגרמניה, אובמה מנסה להציל את מרקל ואת אירופה

17.11.2016 / 14:39

נשיא ארה"ב, המבקר בפעם האחרונה ביבשת במסגרת תפקידו, ייפגש עם מנהיגי האיחוד החוששים מהיחסים עם ממשל טראמפ. אחרי שהזהיר רבות מיורשו בבית הלבן, עתה הוא פועל להפגת החרדות מהיום שאחרי לכתו. "טראמפ עשה קמפיין לא קונבנציונלי", אמר אובמה

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

(אובמה מגן על הדמוקרטיה בנאומו ביוון, אתמול)

כשכהונתו עומדת להסתיים וארצות הברית צועדת אל הנודע, הנשיא ברק אובמה מנסה להפיג את החשש בקרב בעלי בריתה של וושינגטון באירופה. אחרי שביקר ביוון, ונשא נאום סמלי באקרופוליס להגנת הדמוקרטיה, ייפגש היום (חמישי) אובמה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במהלך הביקור בין היומיים שלו בברלין.

אובמה יעביר מסר של סולידריות במסעו האחרון בגרמניה, שותפת סחר מרכזית של וושינגטון וחברה מרכזית בנאט"ו, המארחת בשטחה אלפי חיילים אמריקנים ושמחזיקה במפתחות לפתרון משבר המהגרים ביבשת ולמשבר החוב. אובמה, שלו זה הביקור השישי בגרמניה מאז נכנס לבית הלבן ב-2008, העניק ריאיונות למגזין דר שפיגל ולרשת הטלוויזיה הציבורית ARD.

לקריאה נוספת בנושא
ראש ממשלת צרפת מזהיר: "אירופה בסכנת קריסה, לה פן עשויה לזכות"
רוב האמריקנים מאמינים: לטראמפ אין את הסמכות ליישם את מדיניותו

נשיא ארצות הברית ברק אובמה וקאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפגישה בברלין בעת ביקור אובמה באירופה, 17 בנובמבר 2016. רויטרס
ניסו לשמור על הסדר העולמי. מרקל ואובמה/רויטרס

שמונה שנות כהונתו סייעו להעלים את הטינה שהייתה בציבור כלפי ארצות הברית מאז תקופתו של ג'ורג' וו. בוש, שהוביל למלחמה השנויה במחלוקת בעיראק. אובמה ומרקל פעלו יחד כדי לשמור על הסדר הבינלאומי הנוכחי, בין היתר בקידום הסנקציות שהוטלו על רוסיה בשל מעורבותה במזרח אוקראינה וסיפוח חצי האי קרים.

במהלך מסיבת עיתונאים שערך הנשיא האמריקני עם הקנצלרית מרקל, אמר אובמה כי "הפוליטיקה בכל מקום תעבור מהמורות. התנגשות הציביליזציות היא ישירה". לדבריו, "אנשים חשים פחות בטוחים לגבי הזהות שלהם, והם מחפשים שליטה". הוא הוסיף כי "כל עוד הבחירות מתנהלות בהוגנות, לאנשים יש לא רק את היכולת לשפוט איך הממשלה משרתת אותם, אלא גם להחליף את הממשל אם הם לא מרוצים".

הנשיא המכהן המשיך עם הרמיזות כלפי בחירתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ ואמר כי "לא אייעץ למי שמודאג מהנושאים שעלו במהלך מסע הבחירות להיות בשקט. העצה הכי חשובה שלי היא להיות מעורבים באופן פעיל ולא רק כשמשהו מרגיז אותנו או כשיש בחירות". הנשיא האמריקני הוסיף כי "טראמפ עשה קמפיין לא קונבנציונלי שהסתיים במהפך הפוליטי הכי גדול בהיסטוריה המודרנית של הפוליטיקה האמריקאית, ועכשיו עליו לתרגם זאת למדיניות".

טראמפ, מנגד, שחרר הצהרות מעוררות דאגה במהלך הקמפיין שלו, בין היתר כשסירב להתחייב שארצות הברית תגן על חברות נאט"ו במקרה שיותקפו והביע יחס אוהד כלפי ולדימיר פוטין. הנשיא הנבחר אף לא שלל את הסרת העיצומים הכלכליים שהושתו על הקרמלין, בעוד באיחוד האירופי נאבקים בשיניים כדי לשמור עליהם במקומם.

משפחת טראמפ בהכרזה על הזכייה בבחירות לנשיאות, נובמבר 2016. AP
באירופה צועדים אל הלא נודע. טראמפ בנאום הניצחון שלו/AP

קנצלרית גרמניה, המנהיגה החזקה ביותר באירופה שטרם הודיעה אם תתמודד לכהונה רביעית, אמנם הציעה למיליארדר לעבוד יחד על בסיס ערכי הדמוקרטיה המשותפים לשתי המדינות - אך ממשלתה הייתה בין המתנגדות הבולטות ביותר לטראמפ במהלך הקמפיין הסוער. שר החוץ פרנק-וולטר שטיינמאייר, שצפוי להתמנות לנשיא גרמניה בשנה הבאה, היה הבוטה ביותר אולם כעת הוא יידרש לעבוד עם הממשל החדש בוושינגטון, שאיש עדיין לא יודע כיצד ייראה.

באוגוסט כינה שר החוץ הגרמני את טראמפ "מטיף שנאה" ואמר כי הוא ומפלגות הימין הלאומניות באירופה המתנגדות להגירה "משתמשות בפוליטיקה של הפחדה". שטיינמאייר גם יצא נגד הסיסמה "קודם כל אמריקה" שעיטרה את קמפיין הבחירות של טראמפ וטען כי הקמפיין "לא מחובר למציאות".

אובמה ישהה בגרמניה גם מחר, אז יצטרפו אליו ואל מרקל גם מנהיגי צרפת, בריטניה, איטליה וספרד. נשיא ארצות הברית, שהזהיר רבות מטראמפ במהלך הקמפיין שקיים לצד המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, מנסה עתה להרגיע את הפחד האוחז בבירות אירופה מפני שלטונו של הנשיא הנבחר טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully