וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין הפלילי בהאג: "ייתכן שארה"ב ביצעה פשעי מלחמה באפגניסטן"

15.11.2016 / 10:40

לאחר בדיקה שנמשכה יותר מעשור, הודיעה התביעה כי ייתכן שכוחות אמריקניים עינו עצורים באפגנסיטן. כמו כן, התביעה מעלה חשד כי נעשו מעשים דומים גם על אדמת אירופה על ידי ה-CIA

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

(עשרות אזרחים נהרגו בתקיפה אווירית של נאט"ו במחוז קונדוז שבצפון אפגניסטן, לפני כשבועיים)

התביעה בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג הודיעה אתמול (שני) כי יש בסיס לחשדות ולפיהן ארצות הברית ביצעה פשעי מלחמה באפגניסטן, והחזיקה מתקני מעצר ברחבי אירופה בשנים 2003 ו-2004. בדוח שפרסמה התביעה נכתב כי "ישנה סיבה הגיונית להאמין" שכוחות אמריקניים עינו אסירים באפגניסטן ובמתקני מעצר של סוכנות הביון המרכזית (CIA) במקומות אחרים.

"ייתכן כי הכוחות המזוינים של ארצות הברית עינו לפחות 61 עצורים", ציינה התביעה בדוח, והוסיפה כי ייתכן שאנשי ה-CIA עינו עוד 27 עצורים. התביעה תודיע בזמן הקרוב אם יוחלט לפתוח בחקירה מלאה. "הפשעים האלה, כביכול, אינם מתייחסים להתעללות בכמה יחידים", נכתב בדוח. "אלא נראה שהם חלק מטכניקת חקירה מאושרת בניסיון לקבל מידע מעשי".

התביעה טוענת עוד כי ייתכן ונעשו פשעים נוספים על ידי ה-CIA במתקנים שונים המוצבים על אדמת פולין, ליטא ורומניה, זאת משום שעצורים שנתפסו על ידי הכוחות האמריקניים באפגניסטן הועברו למתקנים אלה. מהדוח עולים חשדות כי כל המעורבים בלחימה - כולל אנשי טליבאן וממשלת אפגניסטן - ביצעו פשעי מלחמה.

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר לשעבר במועצה לביטחון לאומי עוכב לחקירה בחשד לקבלת שוחד
עם קצת אמונה, תושבי עמונה מאמינים שיוכלו להתגבר על בג"ץ
17.5 שנות מאסר למחבל שפצע קשה חייל בפיגוע בעפולה לפני כשנה

חיילים וילדים באפגניסטן. רויטרס
"טכניקת חקירה מאושרת". חיילים אמריקניים באפגניסטן/רויטרס

חקירה מלאה עלולה להוביל לכתבי אישום נגד יחידים והוצאת צווי מעצר נגדם. בית המשפט הפלילי הבינלאומי, שהוקם בשנת 2003, רשאי לשפוט אדם רק אם רשויות השיפוט המקומיות לא עורכות לנאשם משפט ראוי. ארצות הברית התנגדה להקמתו של בית המשפט והיא אינה חברה בו, אך אפגניסטן, ליטא, פולין ורומניה כן, מה שמעניק לבית המשפט סמכות לדון בפשעים שנעשו בגבולותיהן.

הודעת התביעה מהווה ציון דרך משמעותי בבדיקה שנמשכת כבר במשך יותר מעשור סביב הסכסוך באפגניסטן. ייתכן שהצעד יביא לתגובה חריפה של ממשל ארצות הברית הבא בראשותו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. ארצות הברית פלשה לאפגניסטן אחרי פיגועי 11 בספטמבר ב-2001, ומאז שומרת על נוכחות צבאית במדינה.

חייל אמריקני בבסיס במחוז לגמאן שבמערב אפגניסטן – דצמבר 2014. רויטרס
ייתכן ויוצאו צווי מעצר. חייל אמריקני בבסיס במערב אפגניסטן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully