וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמצום בפערים החברתיים, אין שיפור במתמטיקה ואנגלית: נתוני המיצ"ב

15.11.2016 / 9:48

מנתונים שהציג משרד החינוך לשנת תשע"ו עלה כי חלו עליות בשישה מתוך תשעה מבחנים אך לא במקצועות הליבה בקרב תלמידי ח'. במדד האלימות ניכרת הרעה בבתי ספר ערביים. ממדד זה עלה גם כי עמדה פוליטית היא הסיבה המובילה לאלימות בתיכונים. דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן

נתוני המיצ"ב לשנת הלימודים תשע"ו נחשפו היום (שלישי) ולפיהם חלו עליות בשישה מתוך תשעה מבחנים בציוני תלמידי ישראל, אולם למרות כוונות שר החינוך נפתלי בנט, לא חל שינוי בציונים במקצועות האנגלית והמתמטיקה בקרב תלמידי כיתות ח'. המיצ"ב מגלה כי הפערים בין אוכלוסיות חזקות לחלשות עדיין גבוהים, אולם ניכרת תחילתה של מגמת צמצום ההבדלים. לעומת זאת, במבחני האקלים הבית ספרי והאלימות ניכרת יציבות במדדים רבים בארבע השנים האחרונות ואף הרעה בבתי ספר ערביים.

כאמור, בשנת הלימודים תשע"ו ניכרת לראשונה מגמה של צמצום פערים בין קבוצות אוכלוסייה חזקות לחלשות במרבית המקצועות ובשתי קבוצות הגיל שנבחנו. העדות לכך היא בעליית ציוני מבחנים בקרב תלמידים מרקע חברתי כלכלי נמוך. בקרב תלמידים ערבים נרשם גם צמצום בפערים, אולם במספר קטן יותר של מקצועות.

עם זאת, הפערים בין יהודים לערבים לא הצטמצמו, למעט במקצועות אנגלית ומתמטיקה בכיתות ה'. במקביל, במקצוע המתמטיקה לכיתות ח' דווקא התרחב הפער בין יהודים לערבים. כמו כן, השנה חל צמצום בפערים בין המגזר הממלכתי, שציוניו טובים יותר בכל השנים האחרונות, לממלכתי דתי, ולראשונה הממ"ד אף עקף את ציוני התלמידים בממלכתי במקצוע אחד - עברית לכיתות ה'.

לקריאה נוספת:
דוח: הפקולטות למשפטים בתל אביב ובעברית "ברמה של הטובות בעולם"
"דוח קשה מאוד": הכנסת דנה באלימות מורים כלפי אתיופים
סקר: רבע מהסטודנטים באריאל בחרו בה - כי לא התקבלו למוסד אחד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי נתוני המיצ"ב, במבחנים שנעשו לכיתות ה' בכלל בתי הספר חלה עלייה כמעט בכל הפרמטרים שנבדקו לעומת השנה שעברה. במקצוע האנגלית חלה עלייה של 18 נקודות, במתמטיקה תשע נקודות ובערבית 13 נקודות. עם זאת, בעברית לא חל שום שינוי. במבחנים של כיתות ח' חלו עליות בעברית (18), בערבית (21) ובמדע וטכנולוגיה (12). עם זאת, באנגלית ובמתמטיקה, המקצועות שעליהם שר החינוך שם דגש, לא חלו שינויים.

הבחינות בדקו גם בתי ספר בהם לומדים תלמידים מרקע חברתי כלכלי נמוך. בקרב תלמידי כיתות ה' במגזר היהודי, במקצועות אנגלית ומתמטיקה חלו עליות של 21 ו-14 נקודות בהתאמה. במקצוע העברית לא חל שינוי. בקרב תלמידי כיתות ח' במגזר היהודי חלו עליות בכל המקצועות, אנגלית, מתמטיקה, עברית ומדע וטכנולוגיה (13, 12, 29 ו-25 בהתאמה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במגזר הלא יהודי חלו גם כן עליות חיוביות. בקרב תלמידי כיתות ה' חלו עליות בכל המקצועות שנבדקו, אנגלית מתמטיקה וערבית (35, 14 ו-16 בהתאמה). בקרב תלמידי ח' נרשמה מגמה פחות חיובית, אך עדיין חלו עליות במקצועות הערבית והמדע והטכנולוגיה (25 ו-35 בהתאמה). עם זאת, לא חלו שינויים במקצועות האנגלית והמתמטיקה.

מבחני המיצ"ב החיצוני נערכו בחודשים מרץ-מאי 2016, ובהם השתתפו כשליש מבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים, המהווים מדגם ארצי מייצג. סך הכול השתתפו 799 בתי-ספר, 2,415 כיתות ו-62,406 תלמידים. מבחני ההישגים במיצ"ב נועדו לבדוק באיזו מידה עומדים תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ברמת הדרישות המצופה על פי תכנית הלימודים בארבעת מקצועות הליבה: שפת-אם (עברית/ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. המבחנים בשפת-אם, מתמטיקה ואנגלית נערכו לכיתות ה' ו-ח', ובמדע וטכנולוגיה נערך מבחן לכיתות ח' בלבד.

"מדברים בשפה פוגענית כלפי מי שמחזיק בדעה פוליטית שונה"

המיצ"ב בדק גם את רמות האלימות בבתי הספר ובסך הכול לא נמצאו שינויים חריגים בתשע"ו. האלימות הפוליטית, כך מתברר, קיימת בעוצמה רבה בבתי הספר והיא הסיבה העיקרית לשיח פוגעני בכיתות. כך למשל, 26% מתלמידי התיכון דיווחו כי "פעמים רבות תלמידים בכיתה שלי מדברים בשפה פוגענית כלפי מי שמחזיק בדעה פוליטית שונה". בחטיבות דיווח על כך 20% מהתלמידים וביסודי 12%. 22% מתלמידי התיכון דיווחו על שפה פוגענית כלפי תלמידים מבני לאום אחר, 16% כלפי מין אחר, ו-9% כלפי בעלי מוגבלויות.

נתונים נוספים בפרק האקלים הבית ספרי מגלים כי בתיכונים חלה עלייה של 1%, מ-7% ל-8% בדיווחי תלמידים על מעורבותם באירועי אלימות. עלייה דומה נרשמה אף בדיווחי התלמידים על אלימות דיגיטלית ברשתות החברתיות. 17% מהתלמידים בתיכון אף דיווחו שבחודש האחרון נגנב מהם ציוד על ידי תלמיד אחר - עלייה בשיעור של 1% מאשתקד. נתון חמור נוסף מגלה כי חלה עלייה דומה בשיעור התלמידים שדיווחו כי מורה הכה אותם, מ-6% ל-7%. בפרק זה אף פורסמו נתונים משאלונים שניתנו להורים, שמהם עלתה טענה רווחת כי ההורים פחות מעודכנים על מצב ילדיהם.

שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"לית ראמ"ה ד"ר חגית קליגמן, בדיון בנושא תוצאות מבחנן המיצ"ב הארצי לשנת תשע"ו, 15 בנובמבר 2016. ניב אהרונסון
"לעקוב אחר המגמות". ד"ר גליקמן/ניב אהרונסון

בנט פתח את מסיבת העיתונאים שבה נחשפו הנתונים, ובה השתתפו גם מנכ"לית המשרד מיכל כהן ומנכ"לית ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך) ד"ר חגית קליגמן. הוא אמר כי המיצ"ב השנה מראה כי "החזקים התחזקו והחלשים התחזקו עוד יותר".

לדבריו, "החזון שלי הוא שלכל תלמיד במדינת ישראל תהיה הזדמנות שווה, בין שהוא נולד ברמת השרון, באופקים, ברהט או בבני ברק. הדרך עוד ארוכה אך עשינו צעד ראשון. נתוני המיצ"ב לשנת תשע"ו מעידים על צמצום פערים מובהק. העלייה המשמעותית בהישגים של תלמידים מרקע חלש מראה שכך מצמצמים פערים - מחזקים את החלשים מבלי להחליש את החזקים". ד"ר גליקמן הוסיפה כי "יש להמשיך לעקוב אחר המגמות בשנים הבאות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על מנת לאפשר השוואה רב-שנתית של ציוני המיצ"ב מנהיגה ראמ"ה מערך כיול סטטיסטי של ציוני המבחנים, המתרגם את הציונים בכל שנה לסולם חדש - סולם מיצ"ב רב שנתי. מטרת הסולם המכויל החדש היא לאפשר השוואה תקפה של הישגים במבחני המיצ"ב לאורך השנים. הציונים בסולם ציוני הגלם (להבדיל מסולם המיצ"ב הרב-שנתי) הם סך הנקודות שצברו נבחנים בתשובותיהם על שאלות בנוסח מבחן מסוים.

ד"ר אברהם ליפשיץ' ראש מנהל החינוך הממלכתי דתי במשרד החינוך' אמר כי "הצמיחה בנתוני הממ"ד היא תוצאה של עבודה עמוקה ורצינית של צוותי המורים ומנהיגי החינוך בשילוב עם עולם הערכים הרחב שלהם. זה מה שהביא לתוצאה המבורכת והמרגשת הזו ואנו רק בתחילת הדרך ונמשיך בה גם בשנים הבאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully