וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דוח קשה מאוד": הכנסת דנה באלימות מורים כלפי אתיופים

7.11.2016 / 15:23

יו"ר ועדת העלייה והקליטה אמר כי נתוני המחקר שפורסמו בוואלה! NEWS "חמורים, וצריך לטפל בהם בדחיפות". נציגת משרד החינוך: "לא היה ניסיון להסתיר, היה עיכוב בפרסום הדוח כי עבדנו עליו"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: ריאיון עם חנה אלעזר על תלמידים בני הקהילה האתיופית)

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת דנה היום (שני) במסמך שנחשף בשבוע שעבר בוואלה! NEWS, לפיו תלמידים ישראלים ילידי אתיופיה סובלים מאלימות מצד מורים פי שניים יותר מעמיתיהם ילידי ישראל. יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד), אמר בדיון כי "ממצאי המחקר חמורים מאוד ומשרד החינוך צריך לטפל בהם בדחיפות".

נגוסה הוסיף כי "אנחנו מברכים על היוזמה וטוב שנעשה מחקר, אבל למה עד שהוא פורסם בוואלה אף אחד לא ידע ממנו? צר לי שמשרד החינוך בחר לא לפרסם את ממצאי המחקר מאז מאי 2016". הוא הבהיר כי "אם קיימת אפליה על רקע צבע עורם של יוצאי אתיופיה במערכת החינוך, יש מקום לפרסמה כדי להילחם בה ובוודאי שלא להסתיר אותה. ממה שעלה במחקר, נראה שמה שקורה בבתי הספר נוגד כל פילוסופיה חינוכית".

עוד בוואלה! NEWS:
12 שנות מאסר נגזרו על המחבל בן ה-13 מפיגוע הדקירה בפסגת זאב
הוועדה אישרה: המונח "מפגר" יוחלף ב"מוגבלות שכלית התפתחותית"
הבוקר הקריר הוא רק אשליה: מזג האוויר מתחמם, ברביעי - שרב

הפגנת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 22 ביוני 2015. ראובן קסטרו
הפגנת יוצאי אתיופיה, בשנה שעברה/ראובן קסטרו

ד"ר חגית גליקמן, מנכ"לית הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) אמרה בתגובה לטענותיו של נגוסה כי "בפורומים המקצועיים נעשה דיון על המחקר, לא היה ניסיון להסתיר. חשבנו שיש להמשיך ולחקור את הנתונים בקרב העולים. היה עיכוב בפרסום הדוח כי עבדנו עליו". גליקמן הוסיפה כי יש לערוך מחקרים נוספים בנושא. "חשוב לבדוק את הקשר בין האקלים להישגים הלימודיים".

נציגת משרד החינוך בדיון אמרה כי בעקבות הדוח הוחלט למנות אדם שתפקידו יהיה לפקח על תלונות תלמידים על אלימות מצד מורים. "המשרד נערך לבעל תפקיד שיטפל ויבנה אמצעי דיווח לאלימות של מורים", אמרה.

ח"כ אברהם נגוסה, יולי 2015. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
"לפרסם את האפליה כדי להילחם בה". נגוסה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי הנתונים בדוח עצובים ומקוממים, אך אינם מפתיעים. "צריך שמורה שמעז להרים יד לא ימצא עצמו במערכת החינוך", אמרה. גם ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) לא הופתע מממצאי הדוח. "משרד החינוך צריך לתת את הדעת על כך", אמר. ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) תהה אם ישנה במשרד החינוך תכנית נגד גזענות המיועדת למורים ולמנהלים.

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) קרא להקים ועדת חקירה שתבדוק את הנושא. "המציאות הגזענית כלפי האתיופים היא כמעט יומיומית", אמר בהלול. "ברגע שמורים מתייחסים אחרת לילדים זו גזענות ממסדית. צריך להקים ועדת חקירה כדי לבדוק מדוע משרד החינוך הסתיר את הנתונים".

"תעודת עניות למערכת החינוך, למשרד החינוך ולנו כחברה קולטת"

הילה סגל, מנהלת היחידה לאקלים מיטבי וצמצום אלימות במשרד החינוך, הסכימה כי מדובר בדוח קשה, אך הוסיפה כי עבודה נוספת נחוצה לפני שיתאפשר להשיב על כך. "לא קל לשבת בכיסא של משרד החינוך הבוקר. הדוח הזה קשה מאוד, תשובה מלאה על הדוח דורשת מאיתנו עוד הרבה עבודה ומאמץ". לדבריה, "יש הנחיות מאוד ברורות מה קורה עם מורה שפגע מילולית או פיזית בתלמיד. נוסיף ספציפית פגיעה מילולית על רקע גזעני וקיבלנו את הממצאים בחודשים האחרונים.

"הוועדה סבורה שממצאי הדוח מהווים תעודת עניות למערכת החינוך, למשרד החינוך ולנו כחברה קולטת", סיכם נגוסה את הדיון. "על משרד החינוך למגר גזענות לאלימות כלפי תלמידים עולים. הוועדה קוראת למשרד לדווח לה תוך חודש על צעדיה למיגור תופעות אלו".

מנכ"ל עמותת "טבקה - צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה", פנטהון אספה-דויט, אמר בתגובה כי "העמותה קוראת למשרד החינוך לחקור את הנושא של אלימות מורים כלפי תלמידים יוצאי אתיופיה". הוא הוסיף כי על המשרד "להגיש נתונים על סנקציות שננקטו כלפי אותם מורים אלימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully