וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

12 שנות מאסר נגזרו על המחבל בן ה-13 מפיגוע הדקירה בפסגת זאב

7.11.2016 / 13:13

בקשת המדינה התקבלה ועונש מחמיר נגזר על המחבל שהורשע בניסיון רצח בגין מעורבותו בפיגוע דקירה. כמו כן, 11 שנות מאסר נגזרו על שני קטינים נוספים שביצעו פיגוע דקירה בשער שכם בבירה. "לאור גל הטרור, יש לגזור עונשים מרתיעים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (שני) 12 שנות מאסר על המחבל בן ה-14 שביצע פיגוע דקירה בשכונת פסגת זאב בעיר לפני שנה והפך לאחד מסמליה של האינתיפאדה האחרונה. הנער הורשע במאי האחרון בשני ניסיונות רצח ובהחזקת סכין. כמו כן, בית המשפט גזר 11 שנות מאסר על מחבלת מג'בל מוכבר שפוצצה בלון גז במכוניתה ליד מחסום א-זעים ופצעה שוטר באורח קל, ו-11 שנות מאסר על שני קטינים שביצעו פיגוע דקירה בשער שכם בירושלים. עונשי המאסר המחמירים של בית המשפט מעבירים מסר נוקשה בנוגע לאחריות קטינים שנטלו חלק בביצוע פיגוע.

בית המשפט נעתר לבקשת המדינה שדרשה להטיל 12 שנות מאסר על המחבל, שדקר עם בן דודו שני תושבי ירושלים בני 20 ו-13 באוקטובר 2015. מעורבותו של הקטין, שהיה בן 13 בעת ביצוע הפיגוע עוררה סערה לנוכח גילו הצעיר. בן דודו, שהיה מי שביצע את הדקירה בפועל, נורה למוות על ידי שוטרים כשרץ עם הסכין לעברם.

בנוסף לעונש המאסר, בית המשפט קבע כי עליו לשלם פיצויים לאחד הפצועים בסך של 80 אלף שקלים ו-100 אלף שקלים למשפחת הפצוע בן ה-13. השופט יורם נועם, ראש ההרכב, דחה את המלצת שירות המבחן, שלפיה יש לפעול לשיקומו של מנאסרה במעון סגור, וקבע כי יש להחמיר בעונשו.

לקריאה נוספת:
פיגוע תופת ליד מעלה אדומים: מחבלת פוצצה מטען ברכבה, שוטר נפגע קל
המחבל בן ה-13 מהפיגוע בפסגת זאב הורשע בשני ניסיונות רצח
פיגוע דקירה בשער שכם בירושלים: צעיר בן 17 נפצע קל

גזר דין לקטין שביצע את פיגוע הדקירה בפסגת זאב, בימ"ש מחוזי ירושלים. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
התנצל בפני קורבנו. המחבל בן ה-13/נועם מושקוביץ

בפסק הדין, שכתב השופט משה בר עם, ואליו הצטרפו השופטים יורם נועם ורבקה פרידמן פלדמן, נכתב כי "מעשיו של הנאשם יכלו להסתיים בקטילת חיי אדם. הנאשם ושותפו ביקשו לדקור כל יהודי הנקרה בדרכם ולא נרתעו מדקירתו של ילד בן 13 אשר רכב על אופניים בסמוך לביתו ולעיני אחיו הצעיר. תסקירי נפגעי העבירה מלמדים על הפגיעה הקשה במתלוננים הפיזית והנפשית, ועל הדרך הארוכה הצפויה להם בשיקום חייהם". הם קבעו כי המחבל יחל היום לשאת את עונשו בבית סוהר ולא במעון שיקומי, שם הוא שוהה כיום.

לאה צמל, עורכת הדין שייצגה את המחבל ואת המחבלת, אסרא ג'עבאס, שפוצצה בלון גז, הודתה בהפסדה. "הובסנו גם בתיק של ג'אעבס וגם בתיק של הקטין שאסור להגיד את שמו. אבל התבוסה שלנו היא תבוסה קטנה מאוד לעומת התבוסה הרחבה, העמוקה של החברה הישראלית ושל בית המשפט. בית המשפט התעלם לחלוטין מן העובדה שמדובר בסכסוך לאומי. העובדה שיש 50 שנות כיבוש ירדה מהפרק ונעלמה מתודעתם של השופטים. יש כיבוש וכל אחד מגיב אליו לפי כוחו ויכולתו. החלשים והמבוסים מגיבים בדרכם שלהם. מסתבר שאי אפשר לצפות שיהיה צדק. מדובר בילד שכולם גמרו עליו את הלל ולמרות זאת הטילו עליו את העונש המקסימלי וקנס דמיוני. אנחנו נערער לבית המשפט העליון בהקדם".

בפרקליטות מחוז ירושלים אמרו כי אין מנוס מהטלת עונשי מאסר ממושכים. "היום ניתנו שני גזרי דין נגד קטין ואישה בבית המשפט המחוזי בירושלים שביצעו פיגועים נגד חפים מפשע בירושלים", אמר עו"ד יובל קדר מהפרקליטות. "בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות והטיל עליהם מאסרים ממושכים. בית המשפט קבע כי למרות שמדובר בקטין בנקל יכלו מעשיו להסתיים בקטילת חיי אדם. אין מנוס מהטלת עונשי מאסר ממושכים על כל מי שלוקח חלק בפיגועים נגד חפים מפשע, יהיו אשר יהיו".

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
גזר דין לקטין שביצע את פיגוע הדקירה בפסגת זאב, בימ"ש מחוזי ירושלים. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"הכיבוש נעלם מתודעת השופטים". המחבל בדיון, היום/נועם מושקוביץ

הקטין עצמו עמד במוקד עימות מתוקשר בין ישראל לפלסטינים, לאחר שהרשות הפלסטינית טענה כי הוא נהרג במהלך אשפוזו בבית החולים ולאחר שפורסמו קטעים מחקירתו במשטרה בכלי תקשורת פלסטינים. למרות היותו קטין החשוד בדבר עבירה, ישראל פרסמה תמונות חשופות פנים של הנער הפלסטיני בבית החולים כדי להפריך את טענות הפלסטינים.

11 שנות מאסר למחבלת שפוצצה בלון גז ופצעה שוטר

כאמור, בית המשפט המחוזי גזר היום 11 שנות מאסר על ג'עבאס, בת 32 מג'בל מוכבר, שהואשמה בניסיון לבצע פיגוע חריג באופיו: הצתת בלון גז כדי לפגוע בשוטר שעצר אותה. בית המשפט קבע עוד כי ג'עבאס תשלם 20 אלף שקלים לשוטר שנפצע.

השופט דחה את משקלן של הטענות כי ביצעה את הפיגוע על רקע של מצוקה נפשית ואישית וקבע כי "גם אם התכוונה לפגוע בעצמה על רקע מצוקותיה הנפשיות, הרי שהפיגוע נעשה על רקע לאומני עת בחרה הנאשמת לפגוע באנשי כוחות הביטחון וביהודים כדי שתיתפס בקרב קהילתה כ'שהידית'".

פיצוץ מכונית תופת בין  מחסום א-זעים למעלה אדומים, אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
המכונית שהתפוצצה ליד מחסום א-זעים/נועם מושקוביץ

לפי כתב האישום שהוגש בעניינה, ג'עבאס העמיסה בלון גז במושב האחורי של רכבה, במטרה לפוצץ אותו בירושלים ולפגוע באזרחים ובאנשי כוחות הביטחון. בסמוך למחסום א-זעים ולפני שהגיעה לעיר ג'עבאס נעצרה על ידי שוטר משום שנסעה בנתיב תחבורה ציבורית. השוטר ביקש ממנה רישיונות ובתגובה היא החלה לקרוא "אללה אכבר". בשלב זה מיהרה ג'עבאס לפתוח את בלון הגז, הדליקה מצת וגרמה לפיצוץ. השוטר נכווה ונפצע באורח קל. כתב האישום נגד המחבלת ייחס לה עבירה של ניסיון רצח. אך בהמשך, במסגרת הסדר טיעון שנחתם עם הפרקליטות בחודש יוני האחרון, שונתה העבירה לניסיון לחבלה בכוונה מחמירה.

בדיון הטיעונים לעונש שנערך בעניינה טענה סנגורה, עורכת הדין לאה צמל, כי היא הייתה נתונה במצב נפשי קשה, בין היתר לנוכח התעללות שעברה בידי בעלה, שממנו ביקשה להתגרש. היא טענה כי ביצוע הפיגוע היה למעשה ניסיון התאבדות. בנוסף לכך, היא ציינה את העובדה שהיא עצמה נפצעה במהלך הפיגוע. נציגת הפרקליטות טענה מנגד כי הפיגוע בוצע על רקע גל הטרור ומתוך הזדהות עמו, וביקשה להטיל עליה עונש שנע בין 14 ל-15 שנות מאסר.

גזר דין לאסרא ג'עבאס על הצתת בלון גז ופגיעה בשוטר על רקע לאומני במחסום א זעים, בימ"ש מחוזי ירושלים. נובמבר 2016. נועם מושקוביץ
נפצעה גם היא מהפיצוץ. המחבלת ג'עבאס/נועם מושקוביץ

בנוסף לכך, בית המשפט המחוזי גזר היום 11 שנות מאסר לשני קטינים נוספים, נערים בני 14 ו-16 משועפאט, שהואשמו בניסיון רצח בגין פיגוע דקירה שביצעו בחודש ינואר האחרון. כמו כן, קבע בית המשפט שעליהם לשלם פיצויים בסך 50 אלף שקלים לפצוע בפיגוע.

לפי המתואר בכתב האישום, השניים ארבו ליהודים בסמוך ליציאה משער שכם. בשלב כלשהו, הם הבחינו בשלושה צעירים יהודים חובשי כיפה ובנערה שהייתה עמם ושלפו את הסכינים שהחביאו בשרוול חולצתם. הצעיר בן ה-16 הצליח לדקור נער כבן 17 ופצע אותו באורח קל. המחבל בן ה-14 ניסה אף הוא לדקור, אולם הצעיר היהודי חמק ממנו, נמלט מהמקום והזעיק שוטרים. לאחר סריקות שנערכו במקום איתרו השוטרים את שני הצעירים.

"חרף גילם הצעיר וקטינותם יש להטיל על הנאשמים עונש מאסר ממושך", נכתב בגזר הדין. "לאור חומרת העבירות, הרקע לביצוען - גל הטרור הפוקד את מדינתנו בתקופה האחרונה יש לגזור על הנאשמים עונש מאסר מרתיעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully