וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: הפקולטות למשפטים בתל אביב ובעברית "ברמה של הטובות בעולם"

14.11.2016 / 11:00

ועדת הערכה בינלאומית קבעה כי לימודי המשפטים באוניברסיטאות ברמה גבוהה, ואילו התואר בקריה האקדמית אונו "אינו משיג את מטרותיו". מוסדות נוספים נדרשו להגביל את שעות הלימודים ולהפחית את מספר הסטודנטים, והמל"ג נדרש לקדם שקיפות

צילום: לע"מ, עריכה: אביב אירגז

(הנשיא ריבלין עקץ את שקד: "אי אפשר ללהק שופטים כתכנית לבקשך", בחודש אפריל)

ועדת הערכה בינלאומית שמונתה על ידי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) על מנת לבחון את רמת לימודי המשפטים במוסדות הישראליים קבעה כי הלימודים באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת תל אביב "ברמה של הפקולטות הטובות בעולם". גם הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן מוגדרת "ברמה גבוהה" ועל הפקולטה באוניברסיטת חיפה נאמר כי היא מעניקה "השכלה משפטית מהשורה הראשונה". עם זאת, התואר בקריה האקדמית אונו "אינו משיג את מטרותיו", ואילו המרכז האקדמי שערי משפט בהוד השרון והמרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן נדרשים לשפר את "כישורי הביטוי בכתב ובעל פה של הסטודנטים".

הוועדה, בראשותו של פרופ' אדוארד רוק מאוניברסיטת פנסילבניה האמריקנית, בחנה בשנים האחרונות את הפקולטות למשפטים ברחבי הארץ. דוחותיה הסופיים, שהועברו לידי המל"ג במהלך הקיץ ומפורסמים כעת לראשונה בוואלה! NEWS, מתייחסים לעשר מוסדות אקדמיים ברחבי הארץ, וקובעים באופן כללי כי הלימודים בפקולטות למשפטים באוניברסיטאות הם ברמה גבוהה. המכללה האקדמית ספיר, המרכז האקדמי פרס, המכללה האקדמית צפת והמרכז האקדמי כרמל לא נכללו בבדיקה.

עוד בוואלה! NEWS:
יותר רופאים, פחות היסטוריונים: מספר הסטודנטים לתואר ראשון בירידה
הליך בדיקה נגד הקליניקות המשפטיות באוניברסיטה שייצגו מחבלים
יותר סטודנטים זרים ושילוב מיעוטים: תכנית החומש להשכלה הגבוהה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

עם זאת, בהחלטת המל"ג בעקבות הדוח על הקריה האקדמית אונו, נקבע כי "המועצה להשכלה גבוהה מביעה דאגה עמוקה לתוכנית הלימודים במוסד". על פי הוועדה הבינלאומית, באונו "ישנה סכנה כי כמות הסטודנטים הגדולה פוגעת באיכות האקדמית של התוכנית". בין היתר, נדרש המוסד לצמצם את יחס הסטודנטים סגל לעד 1:80, לא יאוחר מתום שנת הלימודים הנוכחית.

כמו כן, נקבע כי "החל משנת הלימודים תשע"ח על בית הספר להציע לסטודנטים סמינרים בקבוצות קטנות, עד 25 סטודנטים בסמינר, שבמסגרתם יחויבו לערוך מחקר משפטי בפסיקה ובספרות, ולהגיש עבודת מחקר עצמאית ראויה אשר תוצג בכיתה על ידי הכותב ויתקיים בה דיון". דרישה נוספת מהקריה האקדמית היא "לעמוד בדרישה לפיה בסמסטר לימודים, גם אם הוא נמשך פחות מ-13 שבועות, היקף הלימודים יעמוד בקירוב על זה הנדרש בסמסטר בן 13 שבועות, כמקובל במוסדות אחרים המקיימים לימודי משפטים".

טקס הענקת דוקטור לשם כבוד של מכללת שערי משפט לאהוד ברק ושי פירון. דרור עינב
"להגדיל מעורבות חברי סגל". הענקת דוקטור לשם כבוד לברק ופירון, שערי משפט, 2013/דרור עינב

המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, לשעבר מכללת שערי משפט, נדרש "לא לאפשר לאף סטודנט ללמוד יותר משמונה שעות לימוד ביום", ובמקביל "להפחית את מספר הסטודנטים הכולל", "להגביל את גודל הכיתות ל-150 סטודנטים", ואף לפתוח קורסים המאפשרים לימוד בקבוצות קטנות, בהם "יש לדרוש חובת נוכחות של הסטודנטים והגשת משימות בכתב". יתרה מכך, המרכז גם נדרש "להקדיש תשומת לב רבה יותר לשיפור כישורי הביטוי בכתב ובעל פה של הסטודנטים". המלצות נוספות דורשות משערי משפט "לעשות מאמצים גדולים לגייס חברי סגל נוספים", וכן "לפעול להגדלת המעורבות של חברי סגל בחיי הפקולטה".

תופעת הכיתות הגדולות קיימת במכללות נוספות, על פי הדוחות, וכך גם המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן נדרש "להשקיע מאמצים לשיפור היחס המספרי בין מורים לתלמידים, בין אם על ידי גיוס חברי סגל נוספים או על ידי צמצום מספר התלמידים". כמו כן, על פי הוועדה, במרכז אין מספיק קורסי בחירה, ולכן עליו "להשקיע מאמץ בכדי להגדיל את מספר קורסי הבחירה המוצעים והמועברים על ידי חברי סגל בכירים". דרישה נוספת, בדומה לשערי משפט, היא "להקדיש תשומת לב רבה יותר לשיפור כישורי הביטוי בכתב ובעל פה של הסטודנטים".

הוועדה דורשת מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים גם "לבדוק, ובמקרה הצורך, לנסח מחדש את ייעודו בתחום המשפטים". בדברי ההסבר, נטען כי "נראה שקיים מתח בין הייעוד המוצהר של המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ובין שאיפתו הנוכחית להעניק 'השכלה משפטית גלובלית', ולכן רצוי שיבדוק מחדש את תפיסתו, ינסח מחדש את ייעודו, או יעדכן את שאיפתו הנוכחית".

בנט על מפגש ח"כים ערבים עם משפחות מחבלים: "כתם שחור". מאצ'י הוף
"לשמור על רמה גבוהה ותכנים נאותים בתואר השני". בנט באוניברסיטת בר אילן/מאצ'י הוף

המכללה האקדמית נתניה נדרשת, לדברי הוועדה, לגייס חברי סגל "צעירים ונמרצים". על פי ההמלצות, עליהם להיות "להוטים ללמד, בעלי שיטות פדגוגיות דינמיות ותוכן קורסים מרתק". עוד נדרש מהמכללה "להציע תכנית מקיפה למתן כלים לכתיבה ומחקר לסטודנטים בשנת הלימודים הראשונה", וכן "להגדיל את מספר קורסי הבחירה".

אוניברסיטת חיפה "פועלת להבטיח שהסטודנטים הערבים יצליחו"

המרכז הבינתחומי בהרצליה זוכה לשבחים מהוועדה, שהתרשמה כי הוא "מוסד צעיר ודינמי אשר שואף למצוינות". עם זאת, נקבע כי "כדי שהפקולטה למשפטים תגשים את יעדיה, היא זקוקה לאוטונומיה רבה יותר". יתרה מכך, היא נדרשת להתחרות ביתר מרץ על אנשי סגל. הוועדה כותבת כי "מיקוד כלל המאמצים אך ורק בעובדים ברמה התחלתית, וחוסר התמודדות על מועמדים שקיבלו הצעות מאחת האוניברסיטאות הציבוריות, שוללים ראייה לטווח ארוך ואינם מנצלים את היתרונות הייחודיים של המוסד".

"סטודנט אשר יסיים את לימודיו במוסד", כתבה הוועדה על המכללה למינהל, "יהיה עורך דין עם ראייה משפטית רחבה". כמו כן, התרשמה הוועדה כי המוסד "מעניק חינוך משפטי רחב וממצה ומכסה מגוון של נושאים בתחום המשפט". ההמלצות דורשות מהמכללה "לאפשר לסטודנטים ללמוד לעומק בקבוצות קטנות ואינטימיות יותר", ולכן "מומלץ למכללה להתאמץ ולהגדיל את מספר קורסי הבחירה המוצעים". דרישה נוספת מהמכללה היא "לתת את הדעת ולהשקיע משאבים בהגדלת מספר הסטודנטים המשתתפים באפשרויות העשרה נוספות הקיימות בפקולטה".

פתיחת הלימודים האקדמאית באוניברסיטה העברית, ירושלים. אוקטובר 2015. טלי מאייר
"להשתפר אף יותר". סטודנטיות באוניברסיטה העברית, בשנה שעברה/טלי מאייר

ארבע האוניברסיטאות שבהן פקולטות למשפטים זכו לשבחים מהוועדה. "הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב מצויה ברמה אקדמית דומה לזו של הפקולטות הטובות בעולם בתחום זה", נקבע. "אנשי סגל בפקולטה הם ברמה מעולה, וגם הסטודנטים ברמה גבוהה. הפקולטה למשפטים מספקת השכלה משפטית משובחת שבמסגרתה היא חושפת את הסטודנטים הן לניתוח אקדמי מסורתי והן לשלל גישות אינטרדיסציפלינריות". גם הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, לפי הדוח, "מצויה ברמה אקדמית דומה לזו של הפקולטות הטובות בעולם בתחום זה", אך כאן הוסיפה הוועדה וקבעה כי "עליה להמשיך במאמציה להשתפר אף יותר".

הוועדה הבינלאומית התרשמה אף מתכנית הלימודים לתואר ראשון במשפטים באוניברסיטת חיפה, ומצאה כי "קיים איזון בין קורסי החובה וקורסי הבחירה בתוכנית, וישנו שילוב טוב בין דיסציפלינות שונות הנוגעות לתחום המשפט. הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת חיפה היא מוסד אקדמי מרשים ביותר". עוד נקבע כי "עם סגל חזק וסטודנטים חזקים, היא מעניקה השכלה משפטית מהשורה הראשונה בחוק המקובל, ובה בעת שואפת בהצלחה לשמש כבית הספר למשפטים של צפון הארץ".

"באופן מרשים, לא זו בלבד שהפקולטה ממלאת את ייעודה לשרת סטודנטים ערבים, אלא נוקטת בצעדים משמעותיים ביותר להבטיח שאלה יצליחו, למרות שהעברית אינה שפת האם של רבים מהם", עוד ציינה הוועדה. אחת ההמלצות מבקשת "שהפקולטה תשקול פתיחת קורס בדין האסלאמי או דיני המשפחה המוסלמיים, שיועבר בערבית לדוברי ערבית", מה שהוגדר "דבר נחוץ במיוחד בהתחשב בתפקיד הייחודי של אוניברסיטת חיפה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"מוסד צעיר ודינמי". המרכז הבינתחומי בהרצליה/מערכת וואלה, צילום מסך

על התכנית לתואר ראשון באוניברסיטת בר אילן נקבע כי היא "תכנית ברמה גבוהה. הפקולטה מאפשרת לסטודנטים הזדמנויות לימוד בכיתות קטנות, סמינרים להעמקת הידע הלימודי ומספר תכניות לחילופי סטודנטים". עם זאת, נדרשת הפקולטה "לשמור על רמה גבוהה ותכנים נאותים בתכנית לתואר שני ב'משפטים ללא משפטנים'", וכן "לבצע הערכה עצמית ממוקדת נוספת של תכנית התואר השני במשפטים ללא תזה".

"הדוח לא תאם את התגובות המעולות שהביעו חברי הוועדה"

יתרה מכך, המליצה הוועדה באופן רוחבי לקדם שקיפות בפעילות המל"ג והמוסדות השונים. "יש חשיבות לגילוי נאות של נתונים בנוגע לסטודנטים ובוגרים במשפטים", נקבע. לפיכך, המל"ג החליטה לפעול כדי לפרסם נתונים שונים בנוגע למוסדות, כולל יחס סגל-סטודנטים, שיעור הבוגרים בהתמחות ומקומות ההתמחות, עיסוקי הבוגרים לאחר סיום ההתמחות, ותוצאות בחינות הלשכה של כל אחד מהמוסדות, תוך ציון שיעור הבוגרים שניגשים לבחינה בכל שנה והיכן הם מועסקים לאחר סיום התואר, ובאילו תפקידים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"בהובלתם של אנשי אקדמיה בכירים". הילה גרסטל בקריה האקדמית אונו/מערכת וואלה, צילום מסך

מהקריה האקדמית אונו נמסר בתגובה לדוח כי "טיבם של המרצים בקריה האקדמית אונו בא לידי ביטוי בסקר הסטודנטים הארצי, שם שלוש שנים ברציפות נמצאת הקריה במקום הראשון באיכות המרצים". כמו כן, נמסר כי "דוח המל"ג לא תאם את המסרים והתגובות המעולות שהביעו חברי הוועדה במהלך ביקורם בקריה. אנו לומדים את הדוח ונגיב פרטנית למל"ג".

"הקריה האקדמית אונו מובילה את הסטודנטים שלה להצלחה אקדמית בעזרת שיתופי פעולה נרחבים, מתן דגש על אקדמיה מעשית בעזרתו של מרכז סימולציות חדשני אשר מכשיר את הסטודנטים לשוק העבודה, ובהובלתם של אנשי אקדמיה בכירים", עוד נמסר בתגובת המוסד. "אנו גאים להיות המכללה הגדולה ביותר בישראל אשר מציעה מגוון תכניות אקדמיות ופונה לקשת הרחבה של החברה הישראלית ולא מכוונת את עולם האקדמיה לקבוצה הגמונית שולטת".

מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן נמסר כי "בדו"ח המועצה להשכלה גבוהה נקבע כי הפקולטה למשפטים, בעזרת סגל ההוראה האיכותי שלה, מספקת הכשרה משפטית מעולה. כמקובל באוניברסיטאות, סגל המרצים עוסק במחקר, ולכן מלמד בהיקף נתון". עוד הוסיפו כי המוסד "מציע מגוון חסר תקדים של התמחויות משפטיות בתחום המשפט המסחרי, הפלילי, זכויות האדם והבינלאומי, והיצע הקורסים הוא בהתאם. הפקולטה גאה על תפישת עולמה הגלובלית, הפותחת בפני הסטודנטים את שוק התעסוקה בישראל ומחוצה לה ומביאה, למוסד סטודנטים מחו"ל". במרכז הבהירו כי "המלצות הדו"ח מתייחסות לכלל הפקולטות למשפטים בישראל ולא באופן ספציפי כלפי המרכז".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully