וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחריף הקרע בפתח: אבו מאזן הפסיק לשלם שכר לעשרות תומכי דחלאן

15.11.2016 / 8:10

יו"ר הרשות הודיע על הצעד שפוגע ב-57 פקידים מהרצועה עקב התחזקותו של יריבו מוחמד דחלאן, שהאיץ באחרונה את פועלו בעזה בסיוע מצרים. הצעד מתקיים ברקע ועידת הפתח הכללית השביעית שצפויה להתכנס בסוף החודש

עריכה: ניב מעוז

(בווידיאו: אבו מאזן נועד עם חאלד משעל בקטאר)

בצעד חסר תקדים הפסיק ביממות האחרונות יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן את מתן תשלום משכורותיהם של 57 פקידי הרשות מעזה, הנחשבים לתומכיו של בכיר הפתח לשעבר מוחמד דחלאן (אבו פאדי). דחלאן נחשב ליריבו הגדול של אבו מאזן בפתח מאז שסילק אותו האחרון מרמאללה בינואר 2011.

לאחרונה האיץ דחלאן את פעולותיו, בעיקר ברצועת עזה אך גם בגדה, בסיוע אינטנסיבי מצד מצרים. ככל הנראה, בתגובה לכך, החליט אבו מאזן להפסיק את תשלום השכר לכל אותם פקידים, החל מ-1 בנובמבר. לפי מקורביו של הנשיא הפלסטיני, בכוונתו של יו"ר הרשות להמשיך ולפעול נגד כל תומכיו של דחלאן. עוד הם מוסיפים כי הרשות אמורה לעצור את תשלום משכורותיהם של קרוב ל-500 פקידים, כולם ממקורבי דחלאן.

עוד בוואלה! NEWS:
אבו מאזן בעצרת לזכר ערפאת: "תופתעו לגלות מי הרג אותו"
99 שנה אחרי: הרשות דורשת מבריטניה לבטל את הצהרת בלפור
רעידת אדמה בפתח: בדרך לפיצול פנימי - או לפיוס עם חמאס?

אבו מאזן ומוחמד דחלאן, רמאללה. פברואר 2015. AP
לא יצליח לשבש באופן מהותי את כינוס הוועידה. דחלאן ואבו מאזן/AP

לנוכח צעד זה נשמעו איומים מצדו של דחלאן ואנשיו כי במקביל לוועידת פתח הכללית השביעית שתתכנס ב-29 בנובמבר בגדה, בכוונתם לכנס עצרות תמיכה בו ברצועת עזה ובמקומות אחרים כדי לפגוע בלגיטימציה של הוועידה. דחלאן אף ניהל מגעים עם צמרת חמאס ברצועה סביב שאלת הגעתו לאירוע שכזה בעזה והאבטחה שלה יזכה. אולם, להערכת רבים ברצועה דחלאן אינו מתכנן להוציא לפועל את איומיו, משום שאלו לא יועילו לו כלל.

במקביל, פעל אבו מאזן מול ראשי חמאס בחו"ל כדי שיבטיחו את הגעת תומכיו בעזה לעצרת הכללית של פתח. במהלך פגישתו בקטאר עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ועם איסמעיל הניה, יורשו המיועד, ביקש אבו מאזן כי תתאפשר יציאה חופשית לכ-340 אנשי פתח מעזה. על פי מקורות בעזה, אנשיו של דחלאן מפעילים לחצים על פעילי פתח תומכי אבו מאזן שלא לצאת לעצרת הכללית ואף איימו לפגוע בהם. במקביל, לוחצים אנשי אבו מאזן על תומכי דחלאן על ידי צעד הפסקת המשכורות ומאיימים לפגוע בכל מי שישתתף באירועים המזוהים עמו.

פגישת חאלד משעל איסמעיל הנייה ואבו מאזן בקטאר. ספק 500
פועל להבאת תומכיו מעזה לעצרת הכללית של פתח. פגישת אבו מאזן ומשעל בקטאר/ספק 500

המשבר בתוך פתח החריף בשבועות האחרונים בין היתר בשל צעדיה של מצרים נגד אבו מאזן ובעד דחלאן. כך למשל, קיימו המצרים בעין א-סוחנה שבסואץ, לחופי הים התיכון, ועידה כלכלית שאליה הגיעו רבים מתומכי דחלאן ודנו בשורה של פרויקטים כלכליים לשיפור המצב בעזה, כמו הקמת אזור סחר חופשי. המצרים אף אפשרו לרעייתו של דחלאן, ג'לילה, להיכנס לרצועה ולקיים שורה של אירועי צדקה במימון של איחוד האמירויות. המתיחות בין מצרים ואבו מאזן מגיעה על רקע דחייתו של יו"ר הרשות את היוזמה המצרית-ערבית לפיוס בינו לבין דחלאן.

להערכת פרשנים פלסטינים שונים, אין באפשרותו של דחלאן לשבש באופן מהותי את כינוסה של הוועידה השביעית שבמהלכה יתקיימו בחירות להנהגת התנועה. לאחר כינוס הוועידה השביעית צפוי דחלאן למצוא את עצמו עם הנהגה חדשה של פתח - ועדה מרכזית ומועצה מהפכנית - מבלי שאנשיו נכללים כלל במוסדות התנועה, דבר שצפוי לפגוע בלגיטימציה שלו. מנגד, אנשי דחלאן טוענים כי קיומה של הוועידה השביעית ללא נציגיו של האחרון, יחליש עוד יותר את הפתח וידגיש את הקרע הפנימי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully