וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הטייסים באל על לפני פיצוץ: ההנהלה לא תאפשר לטוס בכיוון אחד

טיסה מתל אביב לבייג'ין ובחזרה בוטלה - והנהלת החברה והטייסים מאשימים זה את זה, כשברקע חוק חדש שעשוי לפגוע במשכורתם של הטייסים. בהנהלה טוענים כי הטייסים מאריכים טיסות ללא צורך, ואילו בוועד מתעקשים: "הם מטעים את הציבור"

עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: נוסעים נתקעו בנתב"ג לאחר שטייסים לא הגיעו לעבודתם, בחודש שעבר)

טייסי אל על מחריפים את העיצומים, לאחר ההודעה כי לא יוכלו יותר להיות משובצים לטיסה רק בכיוון אחד. ההודעה נמסרה שלשום (ראשון) על ידי הנהלת החברה והמנכ"ל דוד מימון לוועד הטייסים. בחודשים האחרונים נוקטים טייסי אל על בעיצומים ולטענת ההנהלה, הטייסים פועלים באופן הפוגע בתפקוד החברה. אמש הודיעה אל על כי טיסה 095 לבייג'ין וטיסת החזור בוטלו, בשל סירוב הטייסים למלא אחר ההנחייה החדשה. מאל על נמסר כי החברה תשיב לנוסעים את כספם.

לטענת גורם בכיר באל על, הטייסים מנסים להפעיל לחץ על הנהלת החברה בעקבות חוק הטייס החדש שצפוי להיכנס לתוקף במאי 2018. החוק יטיל שורה של מגבלות על חברות התעופה ועל הטייסים. בין היתר יקבע החוק כמות מינימום של טייסים בכל חברה וכמות שעות טיסה מרביות של טייס בכל שנת עבודה.

לדברי גורם בכיר בהנהלה, כמה מטייסי אל על עשויים להיפגע מהחוק ומשכורתם עשויה לפחות, בין היתר בשל צמצום שעות הטיסה שלהם בכל חודש. הגורם הוסיף כי ועד הטייסים הציע לחברה הסכם עבודה חדש שעלותו לחברה יותר משני מיליארד שקלים עבור תוספת לטייסים במשך עשור. לטענת הבכיר, 600 הטייסים של אל על נוקטים בשורה של צעדים ארגוניים כדי להפעיל לחץ על החברה וכן בצעדים להגדיל את שכרם.

עוד בוואלה! NEWS:
בג"ץ דחה פה אחד את הבקשה לדחיית פינוי מאחז עמונה: יפונה עד סוף 2016
נתניהו על פסיקת בג"ץ: "אנחנו פועלים לפתרון למצוקת תושבי עמונה"
סרטן, רצח והתאבדויות: אלה הגורמים לתמותה בישראל

מטוס דרימליינר בואינג 787 אל על. צילום: יח"צ בואינג,
הטייסים עשויים להיפגע מהחוק החדש/צילום: יח"צ בואינג

בחברה טוענים בין היתר כי הטייסים מאריכים בכוונה את הטיסות לניו יורק, ומודים כעת לראשונה כי זמן הטיסה מנתב"ג לניו יורק התארך בכמעט שעה בעשור האחרון. על פי נתוני ההנהלה שהגיעו לידי וואלה! NEWS זמן הטיסה שארך כ-11 שעות התארך בכמה דקות בכל שנה, ובתוך 12 שנים נוספה כשעה לזמן הטיסה. על פי הנתונים, שתי החברות האמריקניות יונייטד ודלתא עושות את הדרך בכ-11 שעות גם היום.

על פי הנהלת אל על, הסיבה להתארכות הדרך היא ההטבה שאותה מקבלים הטייסים בקו של יותר מ-12 שעות טיסה. במקרים כאלה זכאים הטייסים לשני מקומות מנוחה במחלקת עסקים ולתוספת שכר בהיקף של עשרות אחוזים. לטענת הבכיר, הטייסים "מושכים" את הזמן בטיסה בכך שהם מדווחים על תחילת הטיסה עוד כשהם קשורים לשרוול בנתב"ג, אחר כך מסיעים את המטוסים באיטיות מעמדת החניה למסלול ההמראה.

נתב"ג 2000. שרון בוקוב
"אפילו הנהלת נמל התעופה התלוננה". נתב"ג/שרון בוקוב

"הם יוצרים פקק תנועה במסלולי ההסעה בנמל התעופה ואפילו הנהלת נמל התעופה התלוננה על כך", אמר בכיר באל על. לדבריו, גם כשהמטוס כבר באוויר פועלים הטייסים להאריך את הדרך. "הטייסים שלנו מטיסים את המטוסים בדרך לארצות הברית יותר לאט", אמר.

על פי נתוני הנהלת אל על, מאז החל המשבר עם הטייסים הוציאה חברת התעופה כמעט תשעה מיליון שקלים על רכישת כרטיסי טיסה, זאת כדי להטיס את מטוסי החברה חזרה מיעדים שונים לאחר שהטייסים שובצו לכיוון טיסה אחד. לפני המשבר עמד סעיף זה על פחות ממיליון שקלים בשנה. עוד עולה מהנתונים כי מקרי התחלואה בקרב הטייסים התרבו בשנה האחרונה ביותר מ-130%. הדיווחים על מחלות גררו הקפצת טייסים אחרים לטיסות ולדברי ההנהלה, כל הקפצה של טייס לוותה בתוספת של 230% לשכר.

מוועד טייסי אל על נמסר אמש בתגובה כי "ברגע זה ממש נמצאים מטוס וטייסי אל על זמינים להפעיל את הטיסה לבייג'ין. זה הערב השני ברציפות בו בוחרים הנהלת ודירקטוריון החברה לפגוע במאות נוסעים שלא יגיעו ליעדם כמתוכנן. אנחנו קוראים להנהלת אל על לחזור בה מההחלטה האומללה לפגוע בנוסעים ללא סיבה בשנה הרווחית לחברה מאז ומעולם, שנה בה משכו בעליה דיבידנדים נדיבים תוך פגיעה מיותרת וחסרת הגיון בנוסעים ובלקוחות החברה".

עגלות מטען ליד מטוס אל-על בנמל התעופה של ונציה. פברואר 2016. רויטרס
"הם יוצרים פקק תנועה במסלולי ההסעה בנמל התעופה"/רויטרס

"הטייסים פתחו 'טבלת צדק' וכל אחד בתורו מדווח על מחלה, וכל אחד בתורו מוקפץ לטיסה כדי לקבל את תוספת השכר", אמר בכיר באל על. הבכיר הציג לוואלה! NEWS את נתוני שכר הטייסים, מהם עולה כי הטייסים זכו בשל השיבושים הללו לתוספות שכר שנעו בין 30% ל-70%.

עוד טענו בהנהלת החברה כי הם שוקלים להוציא לחו"ל קורסי הכשרה לטייסי החברה החדשים. בכיר בחברה אמר כי הטייסים שיבשו בשנה האחרונה את מהלך ההדרכות וההכשרות של טייסים חדשים כדי להפעיל לחץ על ההנהלה וליצור תלות שלה בטייסים.

(עדכון ראשון: 19:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully