וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לצרפת: לא נשתתף בוועידה הבינלאומית לשלום בפריז

7.11.2016 / 16:41

נציגי ישראל נפגשו עם השליח הצרפתי לקידום יוזמת השלום הצרפתית, והבהירו לו כי ירושלים נותרת איתנה בדעתה ולא תשתתף בוועידה, שמתוכננת לסוף השנה. גורמים מדיניים: "הכול מוקפא עד אחרי הבחירות בארה"ב"

עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: ראש הממשלה נתניהו: "מצפים שהנשיא האמריקני ידע לטפל בסכסוך במו"מ ישיר")

ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי, תת-אלוף במיל' יעקב נגל, ושליחו המיוחד של ראש הממשלה עו"ד יצחק מולכו, נפגשו הבוקר (שני) בירושלים עם השליח הצרפתי לקידום היוזמה הצרפתית לשיחות השלום פייר וימונט. בפגישה הציג וימונט את רצונה של צרפת לכנס ועידה בינלאומית להנעה מחדש של תהליך השלום כבר בסוף השנה. ישראל חזרה על התנגדותה למהלך והבהירה שהיא לא מתכוונת להשתתף בוועידה הבינלאומית, שאותה מתכננים הצרפתים בסוף החודש הבא.

הפלסטינים, מצדם, הבהירו כי עמדתם בנושא לא השתנתה וכי הם תומכים ביוזמה. "העמדה הפלסטינית ברורה והיא בעד היוזמה הצרפתית, ללא קשר להסכמה או לסירוב מצד ישראל", נמסר מנביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

עוד באותו עניין:
ישראל דחתה את היוזמה הצרפתית: "מרחיקה את הפלסטינים ממו"מ ישיר"
המאמץ הישראלי נכשל: האיחוד האירופי אימץ את היוזמה הצרפתית
נתניהו על היוזמה הצרפתית: "מהווה תמריץ לפלסטינים לא להתפשר"

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ושר החוץ הצרפתי ז'אן-מארק אירו בוועידת השלום בפריז, יוני 2016. רויטרס
נשיא צרפת פרנסואה הולנד ושר החוץ ז'אן-מארק אירו/רויטרס

ישראל דחתה את היוזמה כבר לאחר כינוס שרי החוץ בפריז בחודש יוני האחרון, אז אמורה היתה להתחיל. נתניהו שוחח אז עם שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, ואמר לו שהיוזמה עלולה לפגוע במאמצים האזוריים להנעת התהליך המדיני. כבר אז הודיעה ירושלים שלא תשתתף בקבוצות העבודה והדיונים שצרפת המשיכה לקדם בנושא עם ארצות הברית, עם רוסיה ועם חלק ממדינות ערב.

לפני כשבועיים התקיימה בפריז פגישת תיאום בהשתתפות המדינות האלה, אך לדברי גורמים מדיניים, "הכול מוקפא" עד לאחר הבחירות בארצות הברית. עם זאת, ההערכות הן כי צרפת עשויה לתאם מהלכים עם הנשיא היוצא, ברק אובמה, ששוקל לבצע מהלך אחרון בנושא הישראלי-פלסטיני לפני תום כהונתו.

נגל ומולכו אמרו לווימונט שישראל מצפה שצרפת לא תקדם ועידה או תהליך בניגוד לעמדה של הממשלה בירושלים. "קידום אמיתי של תהליך השלום והשגת הסכם יבוא רק באמצעות משא ומתן ישיר בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, וכל יוזמה אחרת רק מרחיקה את האזור מתהליך זה", אמרו. לדברי אנשי נתניהו, ועידה שכזו רק תאפשר לאבו מאזן ולרשות הפלסטינית להמשיך ולהתחמק מהחלטה להיכנס למשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים.

העיניים נשואות לארצות הברית

בתוך כך, בירושלים עוקבים בדריכות אחר המרוץ לנשיאות ארצות הברית, במיוחד לאור החשש מ"שאלת נובמבר" - אם וכיצד יבחר אובמה לנצל את החודשיים האחרונים עד שיעזוב את הבית הלבן. לדברי גורמים מדיניים, אובמה טרם החליט בנושא, אך ההערכות הן כי בפני הנשיא האמריקני עומדות שתי אפשרויות עיקריות: נאום נשיאותי שיפרט את הפרמטרים שלפיהם ארצות הברית סבורה כי יש ליישב את הסכסוך, או מהלך במועצת הביטחון של האו"ם. ארצות הברית יכולה ליזום החלטה כזו בעצמה, או לתמוך בהחלטה שייזום גורם אחר במועצה. ייתכן כי המהלך במועצת הביטחון עשוי להוביל להחלטה לגנות את ההתנחלויות.

עם זאת, ייתכן גם כי המהלך של הממשל האמריקני יוביל להחלטה מקיפה יותר, כזו שתניח הצהרה ברורה על נושאים כמו גבולות, ביטחון, פליטים וירושלים לסיום הסכסוך. אפשרות נוספת שנשקלת, כך לדברי דיפלומטיים מערביים, היא שמועצת הביטחון תאמץ את דוח הקוורטט שפורסם בחודש יולי האחרון, שבו חברות הרביעייה הבינלאומית – ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם - הזהירו מהתרחקות מפתרון שתי המדינות, וקראו לנקיטת צעדים ממשיים שיהפכו את המגמה. גם ועידה בינלאומית, אליה מכוונת כעת היוזמה הצרפתית, עשויה להשתלב במהלך במועצת הביטחון.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בכנס בחירות באוהיו, 1 בנובמבר 2016. AP
בירושלים עוקבים אחר "שאלת נובמבר". ברק אובמה/AP

אתמול פתח נתניהו את ישיבת הממשלה האחרונה שלפני הבחירות הגורליות בארצות הברית בהתייחסות לנושא. "מי שלא ייבחר, הנשיא החדש, הנשיאה החדשה, אני משוכנע שיחסי ישראל ארצות הברית - שהם איתנים וחזקים - לא רק שיישארו כאלה, הם יוסיפו להתחזק", אמר. ראש הממשלה ניצל את הבמה להעביר מסר לוושינגטון – לממשל אובמה היוצא ולמי שלא יהיה בראש הממשל החדש – בנוגע לקידום מהלכים בינלאומיים בנושא הישראלי-פלסטיני. "אנחנו מצפים גם שארצות הברית תישאר נאמנה לעיקרון שהיא קבעה במשך שנים רבות, שאת הסכסוך הישראלי פלסטיני ניתן לפתור רק באמצעות משא ומתן ישיר וללא תנאים מוקדמים, ולא בהחלטות של האו"ם או מוסדות בינלאומיים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully