וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחריף המשבר בין ריאד לקהיר: נפט סעודי לא יגיע למצרים עד הודעה חדשה

7.11.2016 / 10:42

בעקבות המתיחות בין שתי המדינות על רקע הלחימה בסוריה הודיעה החברה לנפט בערב הסעודית שתחדול להזרים נפט למצרים. קהיר תצטרך לחפש נפט בשווקים אחרים, אך מדגישה כי לא תרכוש מאיראן

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

חברת הנפט הסעודית הממלכתית "אראמכו" הודיעה כי היא מפסיקה את אספקת הנפט למצרים עד להודעה חדשה – כך חשף הבוקר (שני) שר הנפט המצרי טארק אל-מולא. "אראמכו" הפסיקה כבר לפני חודשיים להעביר נפט למצרים בעקבות המתיחות המדינית בין ריאד לקהיר סביב המשבר הסורי, אך כעת מתברר כי ההפסקה אינה זמנית כפי שסברו.

לאחרונה תמכה קהיר בעמדה הרוסית במועצת הביטחון, שלפיה, על בשאר אסד להישאר נשיא סוריה גם בעתיד. כעת, ההחלטה של "אראמכו" תאלץ את מצרים לרכוש נפט משווקים אחרים - יקרים יותר. אל-מולא הדגיש כי ארצו לא תרכוש נפט מאיראן.

עוד בוואלה! NEWS:
הלירה מתרסקת ואין סוכר: האיום החדש על שלטון א-סיסי במצרים
המחאה החברתית במצרים תנצח | דעה
ירח הדבש עם סעודיה הסתיים - ומצרים מתקרבת לרוסיה ולסוריה

המשבר הכלכלי במצרים מורגש ברחובות קהיר, נובמבר 2016. רויטרס
לא תרכוש נפט מאיראן. שלט של תחנת דלק במצרים/רויטרס

בתוך כך, שר האוצר המצרי, עומר אל-ג'רחי, אמר אתמול כי קרן המטבע הבינלאומית צפויה לאשר כבר בעשרה הימים הקרובים הלוואה של 12 מיליארד דולר למצרים. צעד זה יוביל לעצירת המשבר החריף שפוקדת את כלכלת המדינה.

בשבוע שעבר ביצעה ממשלת מצרים פיחות בלירה המצרית בכ-50% מערכה, מהלך שהצית עליות דרמטיות בבורסה המצרית וחידש את ההשקעות החיצוניות. עם זאת, ירידת ערך הלירה הובילה לקשיים במפעלים המקומיים. שניים מהמפעלים הגדולים במצרים לייצור סיגריות ומשקאות הודיעו השבוע כי הם בוחנים את המשך פעילותם לנוכח המצוקה התקציבית שאליה נקלעו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המשבר הכלכלי במצרים מורגש ברחובות קהיר, נובמבר 2016. רויטרס
משבר כלכלי חריף/רויטרס

ההשלכות הקשות ביותר של המשבר במצרים הוא המחסור החמור בסוכר שנרשם בשווקים. ההיצע המועט גרם לכך שמחירו של קילו סוכר קפץ משלוש לירות מצריות לפני כמה שנים, לחמש לירות לפני כמה שבועות ובימים האחרונים כבר הגיע המחיר לעשר ואפילו 12 לירות. השבוע החליטה הממשלה לקבוע את מחיר מסובסד לסוכר העומד על שבע לירות מצריות לקילוגרם, עלייה של 40% ממחיר הסוכר ערב המשבר הנוכחי.

הגירעון התקציבי של מצרים, שעומד על 12%, לצד הצניחה בנתונים פיננסיים אחרים, הובילו להסכם עם קרן המטבע הבינלאומית, שבמסגרתו תינתן למדינה הלוואה של 12 מיליארד דולר לתקופה של שלוש שנים. עם זאת, הקרן התנתה את ההלוואה בכמה צעדים שעלולים לעלות לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי במשרתו. הצעדים כוללים דרישה לרפורמה בשוק המטבע, כלומר לא לקבע את מחיר הלירה המצרית ולאפשר לה להיקבע על פי השוק החופש, וקיצוץ נרחב בסובסידיות, שעלולה להוביל לעלייה דרמטית במחירים של מוצרי יסוד ולמחאה עממית נרחבת ועוד.

המשבר הכלכלי במצרים מורגש ברחובות קהיר, נובמבר 2016. רויטרס
גירעון של 12%. שוק במצרים/רויטרס
המשבר הכלכלי במצרים מורגש ברחובות קהיר, נובמבר 2016. רויטרס
פיחות בערך הלירה המצרית/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully